De huidige situatie heeft velen van ons ook wat meer tijd gegeven. Maar naast het controleren van de vloeistoffen en het perfect poetsen van uw Morgan, hoe kun je hem in goede staat houden terwijl er niet wordt gereden, en hem voorbereiden om de weg op te gaan – of het nu een zomeravond is op de lokale rijstroken of een continentaal avontuur – als tijd er rijp voor is? We spreken met Morgan Works Malvern Service Manager, Mark Baldwin, die zijn beste tips geeft voor het beste Morgan-onderhoud. Een Morgan is ontworpen om eenvoudig te onderhouden, dus er is geen brug of specialistisch gereedschap nodig.

Smeer de cowl en de spatbord beschermingsprofielen

‘Laat een beetje dunne olie over de beschermingsprofielen lopen en laat het intrekken’

Bescherm het chrome

“Als de auto al gepoetst is, neem dan een zachte, pluisvrije doek en laat hem weken in WD40. Bewerk alle chromen oppervlakken ​​met de doek  volledig. ‘

Smeer de zijraam knoppen

“Verwijder de zijramen uit de auto om toegang te krijgen tot de zijraam knoppen. Controleer met een schroevendraaier alle bevestigingsschroeven om er zeker van te zijn dat ze goed vast zitten. Schroef vervolgens de zijraam knop los om hem volledig te openen en breng wat lichte olie aan op de schroefdraad. Draai de raamknop naar voren en naar achteren zodat de schroefdraad in de olie of het smeermiddel kunnen worden aangebracht. Als dat eenmaal is gebeurd, veegt u de overtollige olie van de schroefdraad, omdat olieresten de materialen van het zijraam kunnen bevlekken. ”

Mark voegt eraan toe: “Vergeet niet om uw zijramen were vast te zetten met de bijgeleverde tommy bar, want als dit niet wordt gedaan, kunnen de bevestigingsschroeven loskomen en zal het zijraam niet correct worden bevestigd.”

Controleer en smeer de bevestigingen van de buitenspiegels

“Trek de arm van de spiegel naar de achterkant van het voertuig om de veer bloot te leggen, spuit een beetje smeermiddel in de uitsparing en laat de veer intrekken. Nogmaals, veeg de overtollige olie weg om vlekken op het materiaal van het zijraam te voorkomen. ”

Deurscharnieren controleren en smeren

“Controleer met de deur open of de scharnierbevestigingen van de deur goed vast zitten, zowel het scharnier naar de deur als het scharnier naar de carrosserie. Breng na controle een beetje olie of smeermiddel aan op de scharnieren en beweeg aan de deuren heen en weer zodat het smeermiddel kan doordringen. Veeg de overtollige olie weg. ‘

Deursloten controleren en smeren

“Verwijder het oude vet van het deurslot en de sluitplaat op de zijpaneelstijl. Smeer het interne mechanisme van het deurslot door de plastic kap waar de interne vergrendelknop en de interne deurkruk zich bevinden.

‘Smeer vervolgens de bewegende grendel. Gebruik wat vet of bij voorkeur vaseline in een kleine hoeveelheid op het binnenste deel van de grendel en een beetje op de boven- en onderkant van het slot. Open en sluit de deuren verschillende keren om beide bevestigingsdelen te smeren. Veeg de  overtollige vaseline weg. ‘

Motorkap controleren en smeren

‘Open de motorkap en breng een kleine hoeveelheid lichte olie aan op de scharnieren van de motorkap, open en sluit de motorkap verschillende keren en de overtollige olie weg. Smeer het scharnier niet te veel, want bij het rijden met hoge snelheid kan over de voorruit spuiten!

“Controleer vervolgens de veiligheid van alle bevestigingen van de motorkap, inclusief de bevestigingsschroeven van de schuifregelaars. Smeer de schuiven door de motorkap volledig naar beneden te trekken en vervolgens lichte olie op de sporen van de schuiven aan te brengen. Smeer de schuifveer lichtjes in en veeg al het overtollige weg. Smeer de onderkant van de bevestigingshaak en de bijpassende motorkapvergrendelingen die aan de carrosserie van het voertuig zijn bevestigd. Zodra dit is voltooid, veegt u alle overtollige olie weg om ervoor te zorgen dat al het smeermiddel van de buitenkant van het voertuig wordt verwijderd. ”

Accu druppelaar

Naast het Morgan-specifieke advies van Mark, zijn er enkele algemene tips om uw auto in volledige conditie te houden – of het nu een Morgan is of een ander merk – terwijl deze in de garage staat. Als eerste, als de auto meer dan een paar weken niet wordt gebruikt, is het goed om de auto aan te sluiten op een druppelaar. Deze zorgt ervoor dat de auto start bij de eerste draai aan de sleutel en dat de accu zelf niet verslechtert.

Pomp de banden op

Als u langer dan een maand niet kunt rijden met uw voertuig pomp de banden dan op tot boven de normale druk om het risico vlakke kanten te verkleinen. Pomp ze natuurlijk niet op boven hun maximale druk, die op de zijwand staagt geschreven, en vergeet niet ze weer op de normale druk te zetten voordat u weer met de auto gaat rijden. Plak voor de zekerheid een briefje achter  de voorruit om uzelf eraan te herinneren om de bandenspanning te controleren voordat u weer gaat rijden.

En als je er weer mee rijdt …

… Vergeet niet uw remmen te testen. Hoewel hij niet wordt gebruikt, is het mogelijk dat remschijven oppervlaktecorrosie hebben ontwikkeld. Na normaal gebruik, door de wrijving van het remblok tegen de schijf, zal deze zichzelf reinigen.