Morgans nieuwe Plus Four zal veel mensen verbazen. Fans van het merk staan ​​op gespannen voet met de nieuwe turbomotor. Mensen die geen idee hebben dat Morgan nieuwe auto’s maakt die op oude auto’s lijken, zullen constant vragen hoe oud hij is. Fans van hardcore sportwagens zullen zich afvragen waarom u geen Porsche hebt gekocht. Iedere groep autoliefhebbers heeft zijn bedenkingen en die zijn gerechtvaardigd maar kunnen gemakkelijk worden weerlegt.

Zijn voorganger, de Plus 4, was sinds het midden van de vorige eeuw in en uit productie, het was tijd voor een upgrade die past bij het vlaggenschip van Morgan de Plus Six. De Plus Six maakt gebruik van Morgans nieuwe lichtgewicht aluminium CX-platform en een BMW 6 cilinder turbomotor onder zijn heerlijk lange motorkap.

De motor in de Plus Four is een 2,0-liter turbomotor die 255 pk levert. Het koppel is afhankelijk van de versnellingsbak die u bestelt. Ga voor de zes versnellingsbak van BMW en je krijgt 350 nm koppel, kies je voor de ZF achttraps automaat en je krijgt 400 nm. Een groot verschil op papier natuurlijk, maar in de echte wereld … niet zozeer. Van 0-100 km/u gaat in 4,8 seconden met de automaat en 5,2 seconden met de handbak, beide komen uit op een top 240 km/u. Dankzij de kleine turbomotor is het verbruik ongeveer 7 liter per 100 km. Hij is niet goedkoop, met prijzen vanaf € 99.500,00 maar voor bepaalde type liefhebbers maakt dat niet uit.

Het nieuwe lichtgewicht chassis weegt minder dan 1050 kg, maar geeft de Plus Four meer leef- en bagageruimte dan de oude Plus 4. Vergeleken met de oude auto is er meer beenruimte, maar denk nou niet dat je in staat bent om een ​bootkoffer achterin te stouwen. Iets groter dan een weekendtas heeft een bagagerek en riemen nodig.

Omdat het chassis en de motor nieuw zijn, is de traditionele Morgan identiteit niet verloren gegaan. Hij wordt nog steeds geleverd met een met de hand gezaagd, gevormd en voorbereid essenhouten opbouw. Het leer is met de hand gestikt, motoren, stoelen, bekleding … alles wordt met de hand geïnstalleerd. Alles wat je ziet, wordt door een mens geïnstalleerd, niet door een machine. Klassiek geeft dat de auto’s van Morgan een ‘handgemaakt’ gevoel – iets om trots op te zijn.

Zet hem naast een oude Plus 4 en de verschillen zijn maar moeilijk te onderscheiden. Hij is zichtbaar groter en heeft twee grote uitlaten, maar hij lijkt op een traditionele Morgan. Puristen zullen blij zijn, toeschouwers in de war.

Als je iemand echt wilt verrassen laat hem of haar dan met je meerijden. De hele auto weegt minder dan 1050 kg, en met het vermogen en koppel dat die BMW-motor biedt ziet hij eruit om met een rustig tempo te kunnen toeren. De werkelijkheid is echter anders. Druk op de startknop en er is geen rammeltje te horen alleen een sonoor geronk terwijl de uitlaatpijpen een lage, basachtige toon afvuren. Wanneer je echter het gas intrapt, fluiten de turbo’s je om de oren terwijl je tevens stevig in je stoel wordt geduwd. In het huidige klimaat van een 300 pk Golf Rs lijkt deze 255 pk sterke Plus Four op papier te zwak, maar zo voelt het echt niet. Met de Sport Plus-modus ingeschakeld (scherper gas geven, snellere accelereren en knallende uitlaten) zal jouw passgier zich afvragen wat er net is gebeurd en je vragen het nog een keer te doen.

Het turbomoment is leuk om mee te spelen in een auto die zo licht is. Zelfs de kleinste aansporing van het gaspedaal geeft je een stevige boost naar voren. Als je niet op stille wegen rondrijdt en door de stad strompelt, kun je hem in de derde versnelling laten staan en lekker rondtoeren.

Cruisen is waar de Plus Four in uitblinkt. Ja, het sprinten en het fluiten is leuk, maar de Plus Four is het gelukkigst als je lekker toert. Met alle die hulpmiddelen kun je snel acceleren, maar je wordt nooit aangemoedigd om zo te rijden alsof de politie achter je broek zit. Dit komt gedeeltelijk door de ophanging en besturing. De Plus Four is geen topjager. De rit is vlot en comfortabel in plaats van dynamisch. Stuur een bocht in en hij zal goed volgen voordat hij over zijn achterwielen gaat glijden terwijl je het gas er op houdt. Net als de vering is de besturing aan de lichte kant. Makkelijk genoeg om met één hand te sturen terwijl u toert, hoewel hij geen geweldige feedback geeft. Fijn om op een rechte weg te versnellen, minder geschikt voor een apex-jacht. Hij is leuk en (echt) snel wanneer je dat wilt, maar verwacht niet dat je het tegen een Porsche of iets dergelijks kunt opnemen maar wil je dat ook! De remmen zijn redelijk soepel er is een behoorlijk pedaalgevoel en de snelheid zal niet abrupt afnemen wanneer daarom wordt gevraagd.

Elke versnellingsbakoptie is een solide keuze. De handbak is BMW’s eigen zesbak en werkt goed. De pook ligt goed in de hand, makkelijk in het gebruik zodat iedereen er wel mee om kan gaan.

De achttraps automaat reageert soepel en snel, maar als u zelf wilt schakelen, is het schakelen met de peddels een aangename verrassing. De meeste kopers zullen waarschijnlijk voor de automaat kiezen.

Als je graag een vakantie gevoel hebt bij aangename snelheden, zul je gelukkig zijn in de Plus Four. Hij heeft een aantal nadelen: praktisch is één, het feit dat je moet kiezen of je zijruiten wilt voordat je het huis verlaat (en ze zelf bevestigt) is een ander.

De nieuwe Plus Four ziet er misschien uit als iets van weleer, maar hij rijdt zeker niet zo. Hij is snel, ziet er goed uit en past bij de meer ontspannen bestuurder. Deze Plus Four is op geen enkele manier een perfecte auto, maar een auto die overal opvalt en dat zullen maar weinig auto’s kunnen zeggen! Elk stereotype beeld dat Morgans trage, ratelende en gevoelige auto’s zijn, kun je vergeten.