Vandaag is het 100 jaar geleden dat Peter Morgan werd geboren.

Zoon van de oprichter van het bedrijf, HFS.

Peter werkte meer dan een halve eeuw voor Morgan en leidde het bedrijf als voorzitter voor het grootste deel van die tijd, tot zijn overlijden in 2003.

Een natuurlijke ingenieur en een bescheiden man, hij werd aanbeden door iedereen.

We kijken terug op enkele van zijn meest bepalende momenten …

Gerichte focus

Peter werd beroemd om zijn verschijning in het BBC TV – programma Troubleshooter in 1989.

In de serie zou de baas van chemisch bedrijf ICI, Sir John Harvey Jones, bedrijven bezoeken en verbeteringen voorstellen.

Peter, samen met zijn zoon Charles, verwierpen het advies van Jones om de productie te moderniseren en te verhogen.

Morgan bleef bloeien, terwijl ICI uiteindelijk faalde.

Het was een inzicht in de vastberaden aard van Peter, en het is grotendeels zijn respect voor traditie die het bedrijf heeft gemaakt tot wat het vandaag is.

Eerder in zijn carrière was hij benaderd door Rover, die had geprobeerd Morgan te kopen.

Hij verwierp het aanbod, maar slaagde erin de situatie in zijn voordeel te keren.

Hij stemde in met de aankoop van de nieuwe aluminium V8-motor van Rover, die in de Morgan Plus 8 werd gemonteerd.

Achter het stuur

Peter was niet alleen een succesvolle zakenman, maar ook een getalenteerde coureur.

In 1938, reed hij in een 1122cc Coventry Climax 4/4 op Brooklands, gemiddeld een ongelooflijke 81mph.

In datzelfde jaar won hij de  gesloten klasse in de RAC International Rally en, na WO II, won hij de teamprijs en werd hij tweede in het evenement in 1951.

Een man van het volk

Ondanks het schuwen van aandacht, behandelde Peter al zijn klanten en medewerkers op een manier die hem veel respect opleverde.

In 2000 informeerde een klant naar de Aero 8, drie maanden voordat deze op de autosalon van Genève zou worden onthuld.

Chris Lawrence, de projectleider, besloot de Aero 8 voor een weekend aan de klant uit te lenen.

Toen Peter dit op maandagochtend ontdekte, ging hij onmiddellijk naar de klant om zijn bevindingen met hem te delen.

Peter zou tijd vrij maken om naar de clubevenementen van Morgan-eigenaren te komen om op een zondagmiddag de prijzen te komen uitreiken. In feite nam hij zelf deel aan het rijevenement in zijn eigen persoonlijke Morgan Plus 8.

Het is dankzij Peter’s vaste hand aan het roer van de Morgan Motor Company, ook in turbulente tijden, tevens zijn streven naar een sterke exportmarkt, dat Morgan tot op de dag van vandaag nog bestaat.

Maar meer dan de bewondering die hij in de branche heeft verdiend, zal het zijn warme persoonlijkheid zijn waardoor hij nooit zal worden vergeten.

Klik hier voor het originele artikel