De Technische vraagbaak: stel hier uw technische vraag

MSCCH heeft een aantal leden bereid gevonden die hun technische kennis en ervaringen vrijwillig ten dienste willen stellen aan andere Morgan-enthousiasten. Deze technische vraagbaak is het vehikel daarvoor. Formeel zijn de vrijwilligers van de Technische Vraagbaak leden van de Technische Commissie van MSCCH. Dit is een zogenaamde bestuurscommissie. Hun werk geschied dus onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de vereniging.

De beantwoording van de gestelde vragen worden naar eer en geweten en naar beste kunnen gedaan. Echter over de correctheid en de toepasbaarheid ervan wordt geen enkele garantie gegeven. Verantwoordelijkheid voor het gebruik van de verstrekte informatie ligt volledig en uitsluitend bij degene die deze informatie toepast. Er is dus geen verhaal mogelijk.

MSCCH behoudt zich het recht voor om zowel de gestelde vraag als het gegeven antwoord, te publiceren op de site van de vereniging alsmede in ons verenigingsblad.

Het gehele vraag-en-antwoord-proces van de Technische Vraagbaak wordt gemodereerd door MSCCH. Ongepast geachte vragen worden uiteraard niet in behandeling genomen.

Door het stellen van de technische vraag en het invullen van het formulier daartoe, gaat de vragensteller akkoord met onze gestelde voorwaarden.

 

14 antwoorden
  1. Eric van den Berg zegt:

    Onderwerp: workshop manual
    Goedemiddag,

    Ik ben op zoek naar een technische tekening, bijv uit een workshop manual (exploded view) van de Rover 4 bak buitenkant, waarbij de bediening goed zichtbaar is. Het mag dus ook een foto zijn of copietje. Het is voor een +8 uit 1974. Mag per whatsapp als dat sneller gaat: 06-24716382

    Bij voorbaat dank,
    Eric van den Berg

    Beantwoorden
  2. Andrew pater zegt:

    Onderwerp: Koeling problemen
    Beste heer/mevrouw,

    Een vraagje mijn vader loopt al een tijdje te etteren met koelings problemen van zijn morgan 8. Sinds er imparts in Ede een andere waterpomp is opgezet lijkt hij nog sneller warm te worden.

    Heeft u tips om de temp laag te houden

    Mvg
    Andrew Pater

    Beantwoorden
    • Johan Van Damme zegt:

      Onderwerp: Koelings problemen +8
      Daar ikzelf ook in een +8 rij had ik, zoals zovelen de zelfde problemen met de koeling.
      De Rover V8 motor heeft in een Morgan heel weinig ruimte waardoor de warmte slecht weg kan. Ook zit er in een Morgan een hele kleine radiator vergeleken met wat er in een Land Rover zit.
      Daarom heb ik de volgende dingen gedaan:
      Als eerste heb ik een Kenlow fan gekocht met het grootst mogelijke luchtverplaats debiet en deze ACHTER de radiator geschroefd, dus niet ervoor !
      Dit liet al een verbetering liet zien, maar was nog niet afdoende.
      Dus nog niet helemaal tevreden heb ik dan bij Mulfab U.K. een langere radiator laten maken naar mijn specificaties, wat weer een verbetering teweeg bracht, maar bij lage snelheden en warme dagen nog niet helemaal tevredenheid gaf
      Uiteindelijk heb ik een elektrische waterpomp aangeschaft en gemonteerd welke de mechanische vervangt. Deze waterpomp heeft het voordeel dat deze niet toerentalafhankelijk werkt maar temperatuurafhankelijk.
      En nu acht jaar later, nog steeds tot volle tevredenheid de Morgan koel houd.

      Beantwoorden
  3. Gerrit Hermink zegt:

    Onderwerp: Scroefvering en schijfremmen achter
    Kan mij iemant vertellen van af welk jaar of type de Morgan achter ook schroefvering en schijfremmen heeft

    Beantwoorden
    • Johan Van Damme zegt:

      Onderwerp: Schroefveren/Schijfremmen
      Voor zover ik weet zijn alle Morgans met stalen chassis uitgerust met bladveren en trommelremmen, er is echter een conversiekit te koop met schroefveren en schijfremmen.
      De latere Morgans met aluminium chassis zijn voorzien van schroefveren en schijfremmen.

      Beantwoorden
    • Jasper Taal zegt:

      Onderwerp: schroefvering achter
      Hoi Gerrit,
      Morgan is in 2020 gestopt met de “traditional” Morgan, dat was het stalen ladder chassis met king-pins / schijfremmen voor en bladveren / trommelremmen achter.
      Vanaf 2020 hebben alle Morgans het CX chassis, een aluminium chassis met moderne vering en schijfremmen rondom.
      Vanaf 2001 waren er ook al Morgans met dit type vering en remmen, de Aero-8 modellen (Aero 8, Aero Max, Aero Coupe, Aero Supersports).
      Verder zijn er bedrijven in het VK die voor de “trad” Morgans een 5-link ombouwset maken (oa SSL) zodat er ook “trads” zijn met schokbrekers achter maar die hebben nog wel trommelremmen.
      En dan is er nog de AR-P4, een limited edition uit 2015 -2017, direct van de fabriek met 5-link vering, schijfremmen rondom, een Cosworth getunede motor etc maar daar zijn er maar 50 van gemaakt.

      Vr. Gr.
      Jasper Taal

      Beantwoorden
  4. webmaster zegt:

    Onderwerp: ombouwen RHD> LHD
    Deze vraag is binnen gekomen via het secretariaat:

    Goedemiddag,
    Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een RHD Morgan Aero 8. tot op heden heb ik uitsluitend in the UK en Ireland gereden, dus dat gaat prima..
    nu wil ik de Morgan vaker gaan gebruiken in NL en de rest van de EU.
    ombouwen naar LHD id dat makkelijk/Moeilijk? zijn er specialisten hierin?

    Vriendelijke groet, Johan de Jong

    Beantwoorden
    • Johan Van Damme zegt:

      Onderwerp: Ombouw RHD naar LHD
      Het ombouwen van een RHD naar een LHD zal vermoedelijk wel mogelijk zijn daar het een Engelse auto betreft die zowel daar als in de rest van de wereld geleverd werd.
      Echter dit is helemaal niet zo simpel als het lijkt, want als je pech hebt moet er een hele nieuwe kabelboom in aangebracht worden. Alsook een nieuwe LHD dashboard, pedalen moeten van rechts naar links verhuizen wat inhoud dat de remservo met master cilinder moet verhuizen, ook moeten de bijhorende remleidingen aangepast/vervangen worden. Als een gevolg daarvan zal waarschijnlijk ook het ABS systeem moeten worden aangepast/verplaatst.
      Niet alleen het stuur maar het gehele stuursysteem inclusief stuurbekrachtiging en eventuele airbags systeem (indien aanwezig) moet omgebouwd/vervangen worden door een LHD stuursysteem.
      Als je zoiets zelf kan doen is dit misschien nog wel haalbaar, als je dit echter moet laten doen (door de dealer/fabriek) wordt dit wel heel prijzig denk ik.
      Waarschijnlijk is het dan interessanter de auto in de UK te verkopen en hier uit te kijken voor een LHD.

      Hopelijk kan je hier iets mee.

      Met vriendelijke groeten

      Johan Van Damme

      Beantwoorden
  5. Bas Santbergen zegt:

    Ik heb 2 vragen.
    Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een morgan 4/4 uit 1962.
    Heb op jullie site onder motor type iets gelezen over fort 1600 Crossflow. Deze motor met nummer 711M6015BA ligt in de auto. Op de site is aangegeven dat dit type zeer zeldzaam is. Ook is er geen toerenteller aanwezig, komt dat vaker voor?
    Kan iemand mij meer informatie geven waarom dit zo is? Is gewoon interesse.
    Alvast bedankt

    Beantwoorden
    • Johan Van Damme zegt:

      Hallo Bas,

      Ken Hill heeft het in zijn boek “Morgan Buyers Guide” over de 4/4 series IV gebouwd tussen Oktober 1961 en Maart 1963.
      Daar ligt een Ford 109E motor in met 1340cc motorinhoud en 62PK in, dus geen Ford 1600.
      Of het bij dit model gebruikelijk was om geen toerenteller te monteren weet ik niet, er wordt in ieder geval in het boek niets over vermeld.
      Mocht je het hele verhaal willen lezen wil ik dit via pm naar je mailen.

      mvg

      Johan Van Damme

      Beantwoorden
  6. Jasper Taal zegt:

    Hallo Ton.
    Ik zie op de website van Brands Hatch Morgans dat ze wisser armen hebben voor de bouwjaren ’68 tot ’98. Daarna is er ander type. Er is ook verschil tussen L en R gestuurd. Ook de bladen zijn er in verschillende uitvoeringen afhankelijk van jaar en type. Voor de werking ishet belangrijk dat de bladen recht/haaks op de ruit staan zodat het blad om kan klappen,
    anders veegt hij maar naar 1 kant. Over de zijruiten kan ik niets zeggen zonder ze te zien. Misschien kan je naar de technische dag komen op 2 november in Koudekerke (Zeeland). Dan is er vast genoeg expertise voorhanden om je te helpen.
    Groeten Jasper

    Beantwoorden
  7. Ton van Hecke zegt:

    Ik heb 2 vragen;
    Ruitenwissers.
    Mijn Morgan is van 1977. De ruitenwissers zijn nogal gammel. Passen de ruitenwissers van latere modellen op mijn Morgan?
    Zijruiten
    Ik heb het gevoel dat mijn zijruiten niet passen op mijn Morgan. Kan ik er iemand eens naar kijken? Ik kom graag niet iemand toe met de Morgan die mij advies zou kunnen geven.

    Gr,
    Ton van Hecke

    Beantwoorden
    • Johan Van Damme zegt:

      Omdat het (nog) niet mogelijk is om foto’s mee te sturen via deze weg, hebben Ton en ik via p.m. contact gehad waarbij hij een aantal foto’s doorgestuurde, zodoende kon een en ander van op afstand bekeken worden.
      Ondertussen is Ton hier bij mij geweest en hebben we het probleem en de mogelijke oplossing besproken.
      Ton is hiermee aan de slag gegaan en wacht nu op regen om het te testen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Maximale bestandsgrootte van upload: 128 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestand hier neerzetten