In 1936, 27 jaar na de oprichting, lanceerde de Morgan Motor Company haar eerste vierwielige auto. Een vreemde verklaring, op het eerste gezicht, totdat we ons de wortels van het bedrijf in driewielige voertuigen herinneren. Het zou de 4-4 worden genoemd, een verwijzing naar het aantal wielen en – nog een primeur van Morgan – de viercilindermotor.

Klik hier voor de video

De 4-4 was gebaseerd op een geheel nieuw stalen chassis, met een uniek ‘schuifpilaar’ voorwielophanging ontwerp. Het eerbiedwaardige chassis zou vanaf dat moment bijna elk vierwielig Morgan-model ondersteunen, inclusief de beroemde Plus 4. In totaal zijn er 35.000 vierwielige Morgan-auto’s met een stalen chassis gemaakt, geëxporteerd naar 65 landen over de hele wereld . Veel van deze modellen, aanbeden door hun eigenaren, zijn nog steeds actief in gebruik.

Nu, 84 jaar later, is het laatste stalen chassis van Morgan van de productielijn gerold in de Pickersleigh Road-fabriek van Morgan. Het vormt de basis van de langstlopende productie-auto-architectuur. De auto in kwestie, een Plus 70e editie, is dubbel belangrijk, het is ook de laatste van 20 auto’s die gebouwd zijn om zeven decennia van het model te vieren. Gekocht door een oude Morgan-liefhebber, zal hij naast een groot aantal beroemde auto’s uit het verleden van Morgan zitten, waaronder de Le Mans-winnende Plus 4, ‘TOK 258′.

Steve Morris, CEO en voorzitter van Morgan Motor Company, zei: “Het stalen chassis is al meer dan acht decennia van fundamenteel belang voor de productie van Morgan en bevindt zich onder de huid van enkele van de belangrijkste en meest succesvolle modellen in de geschiedenis van het bedrijf. Zijn unieke rij-charme is geliefd bij velen en in feite is de vraag naar stalen chassis-auto’s nog steeds sterk. Met de introductie van ons CX-Generation-platform is het echter tijd om afscheid te nemen van het stalen chassis. We zijn verheugd om deze laatste stalen chassisauto te presenteren aan een oude vriend van de fabriek. ”

Het huidige aanbod van vierwielige auto’s van Morgan – de Plus Four en Plus Six – is gebaseerd op het gelijmde aluminium CX-Generation-platform, dat in 2019 werd geïntroduceerd. Hoewel het bijna een eeuw nieuwer is qua technische mogelijkheden, behoudt het het niveau van rijplezier dat heeft altijd Morgan sportwagens gedefinieerd.

Het laatste stalen chassis Plus 4 en de eerste CX-Generation Plus Four, gefotografeerd aan de voet van de Malvern Hills