MORGAN PLUS 8

De Morgan Plus 8 is de V8-aangedreven versie van de klassieke roadster die het bedrijf zeer waarschijnlijk heeft gered van een noodlot – een noodlot waaraan veel Britse bedrijven in de jaren zeventig bezweken.

Het geheim van het succes van de Plus 8 was de toen nieuwe aluminium V8-motor, geleverd door Rover nadat ze de rechten erop hadden verkregen van Buick / Oldsmobile in de VS. Deze 3,5-liter (215 kubieke inch) legering V8 werd de ruggengraat van de Britse auto-industrie voor de komende decennia, het ontwerp was een eerbetoon aan de ingenieurs die hem oorspronkelijk in de VS hebben ontwikkeld.

Hij woog 144 kg (318 lb) – lichter dan veel ijzerblok 4-cilindermotoren en bleek enorm uitbreidbaar – de capaciteit was tot 5 liter op een gegeven moment en hij werd gemonteerd op MG’s, Land Rovers , Range Rovers, Morgans, Rovers, TVR’s, Leyland-vrachtwagens, Ginettas, Sisus, Triumphs en een reeks andere voertuigen met kleinere productie.

Rover kocht het gereedschap voor de Buick-motor in 1967, dus toen Morgan in 1968 de Plus 8 debuteerde, was er weinig bekend over deze “nieuwe” volledig aluminium V8. Morgan toonde zijn nieuwe performance roadster voor het eerst op de London Motor Show in 1968, en kort daarna begon de verkoop aan het publiek.

De prestaties van de nieuwe Morgan waren buitengewoon, het buitengewoon lichte gewicht (van slechts 1876 lb / 851 kg) in combinatie met het vermogen van de Rover V8 zorgde voor een versnelling die enkele van de snelste auto’s ter wereld in verlegenheid kon brengen – in feite in zijn later 3,9 liter uitvoering, de Morgan Plus 8 was sneller van 0 tot 80 mph dan de toen nieuwe Porsche 911 Turbo.

De matching numbers Plus 8 die je hier ziet is met de hand gebouwd in 1970 en afgewerkt in Brilliant Green met een zwart Ambla interieur. Interessant genoeg was hj te zien in vele advertenties van Morgan, waaronder een in de Autocar, en het werd pas verkocht nadat het in 1970 op het autosalon was vertoond. Het werd aanvankelijk geleverd aan een eigenaar in Bedfordshire, die het kort daarna verkocht aan een nieuwe eigenaar in Salt Lake City.

Het leven van de auto in de VS is grotendeels een mysterie – alles wat we weten is dat hij in 1999 in het VK verscheen met een kentekenplaat in Wyoming. Het draagt ​​nu weer zijn originele Britse registratie en het zal op 3 september bij The Beaulieu Sale over het veilingblok met Bonhams rollen, als je meer wilt lezen over de auto of je wilt registreren om te bieden , klik dan hier .