DE SUPLEX VERING
door Lorne Goldman 2013 7 september 2013 GE-UPDATE 10 februari 2014
DE GOMOG-WET VAN UITGAVEN:
“Wat een autoliefhebber koopt is direct gerelateerd aan de hoeveel geld dat hij eraan uitgeeft. ”
Ik ben een GROTE fan voor elke aanschaf die eigenaren dwingt om zijn Morgan-periodiek opnieuw te ontdekken.
Te vaak, minder dan perfect onderhoud en langdurige slijtage tast de werking van uw Morgan aan. De meesten van ons zullen zich stelselmatig en onbewust aanpassen aan deze fouten.
Velen geloven zelfs dat Morgans van nature ongemakkelijk zijn en een slechte behandeling verdienen.
Om die reden, zelfs als een nieuwe gadget een weinig kost en op zichzelf weinig echt effect brengt, zal het eindresultaat vaak jaren van verwaarlozing, defecten en afwijkingen omkeren.
En het proces verhoogt de kennis en het bewustzijn van de eigenaar.
Om al deze redenen ben ik er altijd voor, wat het ook is, zolang het de auto of portemonnee geen groot nadeel oplevert, altijd doen.
De eer voor de nieuwste Suplex vering is misschien ten onrechte geplaatst, maar wat maakt het uit?
Het veersysteem werkt en de Moganeers zijn er blij mee!
Voor het grootste deel kosten deze “verbeteringen” relatief weinig.
Een opvallende uitzondering is echter een nieuw pakket componenten dat op de markt wordt gebracht door een zoveelste nieuwkomer op de Morgan-after-market, SUPLEX.
Het merk is zeer agressief op de markt gebracht door de ontwerper en zijn vrienden op elk forum. Bovendien lijken de kosten onvermijdelijk een extreem voorbeeld van De Wet Van Uitgaven te hebben veroorzaakt, aangezien de kopers zelfs publiekelijk, de motieven kunnen betwisten van iedereen die er zijn enthousiasme er niet voor weergeeft.
Een objectieve analyse lijkt van vitaal belang!
We hebben afgesproken om een Morgan met deze kit te proberen en vervolgens onmiddellijk te vergelijken met een andere Morgan (van hetzelfde model en jaar) zonder kit.
Beide auto’s worden zeer goed onderhouden door dezelfde dealer.
Beide auto’s hebben de onderste veer van de kingpins ingekort (Suplex in 2013 voor de ene en Tudor Motors in 2009 voor de andere) met kogellagers (Suplex 2013 voor de ene en Mulberry 2006 voor de andere).
De theorieën zijn uitvoerig beschreven, vaak met grote verwarring, maar ik zal de lezer hier niet verder mee belasten. En er zitten te veel componenten in het pakket om een eenvoudige ja of nee te geven voor de hele set. Maar hier zijn enkele praktische opmerkingen, die vragen benadrukken die vóór de aankoop moeten worden gesteld.
ACHTERGROND:
Suplex is een Duits bedrijf, opgericht in 1991 en nu gevestigd in Willich, ongeveer 20 km ten westen van Düsseldorf in Noord-Rijnland-Westfalen. In 2002 openden ze een afzonderlijke Britse divisie onder de naam Supaflex Springs Limited. In 2009 kwam de heer Dan White bij het bedrijf als aandeelhouder voor 50% en bracht hij zijn marketing van ophangingscomponenten en pakketten over naar de Engelse after-market voor auto’s en vrachtwagens. Ze staan bekend om een product dat ze Strut-Kit hebben genoemd, een apparaat dat is ontworpen om te voorkomen dat de spiraalveren van vrachtwagens breken bij het uitveren.
Het Morgan-pakket is samengesteld door Mr, White en Peter J. Ballard, een nieuwe Morgan-eigenaar (1980/4/4). Mr, Ballard heeft ontwerpervaring met moderne auto’s (diverse merken) en werkt graag aan zijn Morgan. (Er zijn er nog een paar van ons over!) Hij is een actieve eMogger en we hebben veel contacten gehad. Hij werkte samen met Dan White, voorheen een freelance UK-marketeer. White kwam voor het eerst in de Morgan-gemeenschap in 2005 als Managing Director van Leda Suspension Ltd. ter bevordering van een achterwielophanging. Van Leda verhuisde hij naar Eibach en vervolgens naar Supaflex / Suplex.
Hun testen waren afwijkend. De eerste testregel is om elk item afzonderlijk te testen.
Dat is de enige betrouwbare route naar kennis. Het wordt de empirische of op ervaring berustende methode genoemd. In hun geval combineerden ze een aantal bekende systemen en nieuwe items en testten deze vervolgens kit als geheel in plaats van item voor item. Daarom is het onmogelijk om vast te stellen, welke items moet worden verbeterd. Zijn het de verkorte veren, of de oude versleten fabrieksschokdempers door nieuwe BILSTEIN-schokdempers? Zijn het de nieuwe hoofdveren die de oude vervangen? Kogellager set die verroeste demper en vuile demper blades vervangen? Is het de aanpassing van de rijhoogte? Of vernieuw je simpelweg de voorkant door hem uit elkaar te halen en weer in elkaar te laten zetten door een expert? In mijn geval vond ik geen verschil tussen mijn auto en SUPLEX-auto die na elkaar werden gereden. Dat gezegd hebbende, word ik vaak gecomplimenteerd met het comfort van mijn vering. Ik heb Rutherford AVO-dempers, Mulberry-lagerset en kortere veren.
HET PAKKET:
Opmerkingen, vragen en antwoorden door Peter J. Ballard
Kortere veren, een heel goed idee. Mofrgan Cogniescenti heeft zijn veren 30 jaar geleden aangepast. Op een bepaald moment in het verleden heeft de MMC besloten om de veren voor te spannen, niet begrijpend dat dit een keiharde voorkant creëerde die berucht en beroemd werd. Ze combineerden effectief de bovenste en onderste veersnelheid. Het is interessant dat de Suplex-veren veel duurder (dubbel?) zijn dan de prijs van de traditionele Morgan veren en je zou denken dat de veren stijver zijn. Ik ben benieuwd waarom de Suplex-prijzen zoveel hoger zijn? Slaat nergens op. Ballard en Suplex geven geen veerconstante voor hun veren, maar ze zijn volgens ons in feite 500 ft lb.! Hij beweert dat een meer stijvere veer samen met stijgend snelheid een aanzienlijk verhoogde rolstijfheid geeft.
Kogellagers:
De set wordt verkocht met optionele rollagers die de stuurinspanning verminderen, vooral voor oudere pre-R & P-auto’s.
Roller Bearings
http://www.mulfab.co.uk/our-products/9/steering-suspension/steering-bearing-kit
BILSTEIN-DAMPERS.
Het zijn fijne dempers, maar andere Britse merken zijn al tientallen jaren gemaakt en getest voor Morgans (met name Rutherford / MogSport AVO’s en KONI’s http://www.gomog.com/allmorgan/shocks.html).
Ze zijn ook verstelbaar, voor verschillende rijstijlen en modellen. Bilsteins zijn door de fabriek gebruikt maar de MMC-demperkeuzes zijn nooit definitief voor de productie gebruikt. De Bilstein-catalogus bevat geen dempers voor Morgans. Waarom is het nodig om vervangende schokbrekers te kopen? Ballard en Suplex geven geen veerconstante voor hun hoofdveren of enige specificatie op de Biltsteins
Veer verhouding keuze:
De kit biedt er geen … dit is heel vreemd op het eerste gezicht. Veringspecialisten van Morgan hebben traditioneel ongeveer acht veerkeuzes op voorraad om haar klanten ter plaatse goed te kunnen bedienen. De grote variatie in specificaties van Morgan klassiekers en rijstijlen vereist dit. Toch beweert de Suplex-kit een one-size-fits-all te zijn, ongeacht het gewicht van het type Morgan (dat zal variëren van 600-1100 kilo!), stuursystemen, pk’s (van 34 tot 308 pk!) of de rijstijl van de eigenaar. . hoe kan dat mogelijk zijn? Wordt dit pakket verkocht met componenten die zijn gemaakt en getest voor een 4/4 uit de jaren 1980?
Ballard: het systeem is opgezet voor een middelzware auto, maar is uitgebreid getest van 750 kg tot 950 kg (ongeladen) zonder noemenswaardige verandering in de rijomstandigheden. Motoren van 1.6 I, tot 3.9 V8 en 3.7 V6. Tijdens de rijomstandigheden, wat je voelt, verandert met slechts 6% tussen een auto van 850 kg en een auto van 950 kg, dus een heel weinig merkbaar verschil.
STUURDEMPERS
http://www.gomog.com/allmorgan2.html#Curing
Het is een gegeven dat veel van de gebruikers van het pakket, waaronder de ontwerper zelf, een sterke front-end vibratie hebben gecreëerd die alleen te verhelpen zou zijn met een additionele stuurdemper. Geen van de bekende componenten in het pakket (rollagers of ingekorte veren), die al tientallen jaren door anderen worden geleverd, hebben ooit een golf van slingerende Morgans veroorzaakt die stuurdempers nodig zouden maken. Met de honderden e-moggers die deze componenten monteerden, ontwikkelde er slechts bij één een trilling en hij loste dit op door zijn Morgan-demperbladen opnieuw af te stellen. Dus waarom zou dit nodig zijn bij het monteren van de Suplex-kit? Ballard beweert dat de trilling wordt veroorzaakt door de rollagers. “Het is natuurlijk niet de SUPLEX RS-set die trilling veroorzaakt, hoewel het verlies van wrijving door het niet langer hebben van een gecomprimeerde reboundveer de wrijving in het stuur zal verminderen. Het is algemeen bekend dat het verwijderen van de damper blades en het monteren van rollagers kunnen resulteren in trillingen, vandaar dat in die gevallen vaak een hydraulische stuurdemper nodig is, zoals bij veel moderne sportwagens. ”
Ballard vergist zich hier volledig. Rollagers werden populair gemaakt door e-Mog in het begin van het laatste decennium en honderden sets werden gemaakt voor de forumleden en klanten van Mulfab, verschillende versies zijn beschikbaar en de MMC heeft ze gebruikt bij de huidige productie sinds 2008 ook zonder gebruik te maken van stuurdempers.
PRIJS:
Is buitengewoon, £ 595,00 exclusief installatie of verzending. Met installatie, ongeveer £ 1000,00 +.
Ook als dezelfde componenten ex-Suplex afzonderlijk worden geprijsd … is de prijs onverklaarbaar. Hoe werd de prijs berekend? Ballard geeft geen commentaar op dit gebied.
Progressief veersysteem:
Een theoretisch pluspunt. Eerdere pogingen in deze richting tijdens de laatste 3-4 decennia hebben echter altijd aangetoond dat de extreem beperkte veerweg van de Morgan-voorvering (30 mm) niet meer dan een verwaarloosbaar effect heeft op de rijomstandigheden. En de mensen die publiekelijk roepen dat deze kit het verschil maakt, zijn dezelfde mensen die dit riepen toen ze een paar jaar geleden kortere veren monteerden. In mijn geval kon ik geen verschil merken tussen een op Suplex gemonteerde auto en een model uit hetzelfde tijdperk met ingekorte veren en rollagers. Het punt is dat je geen extra £ 550,00 wilt uitgeven om je voorvering veel complexer te maken als je voor £ 40,00 op eenvoudige wijze hetzelfde effect kunt hebben. En dan hebben we het nog niet over de installatietijd en arbeidskosten.
Is het Suplex Progressieve Spring Rate System ook getest zonder korte veren en rollagers?
Ballard geeft hier geen commentaar.
Sinds ik mijn review heb gegeven, hebben ook anderen met nieuwe Morgans (die standaard zijn uitgerust met verkorte veren en rollagers) Morgans vergeleken voorzien van een volledige Suplex-ophanging ook zij merkten geen verschil.
Februari 2014.
Op de laatste dealer vergadering eiste de fabriek van de dealers dat zij een nieuw contract ondertekenen met een bepaling dat zij soortgelijke producten alleen bij de fabriek mogen kopen of anders boetes en sancties riskeren. Dienovereenkomstig hebben zij hun eerdere beslissing ongedaan gemaakt en een leveringsovereenkomst gesloten met Suplex.
SAMENVATTING:
De vraag welk onderdelen zijn er nodig om je voorvering te verbeteren, zoals er zijn:
- Eenvoudig aandacht schenken en het corrigeren van de afwijkingen die zich in de loop van de tijd optreden, of deze nu een gevolg zijn van slecht onderhoud of versleten onderdelen zijn.
- Rollagers. Beschikbaar in veel variaties van 70,00 £ tot 160,00 £
- Kortere veren. (Eenvoudige modificatie, kosteloos voor de handige doe het zelver)
- EEN SUPLEX KIT met een progressief veersysteem met instelbare rijhoogte, verkorte veren, nieuwe dempers, rollagers en het risico dat daarna een stuurdemper nodig is voor £ 1000,00 +
Bedenk u voordat u uw Morgan onnodig ingewikkeld maakt. Persoonlijk ben ik niet tegen verbeteringen, vooral die verbeteringen die ook direct effect hebben.
Eenvoud is de meest charmante deugd van de Classic Morgan en fungeert als de belangrijkste stimulans voor een volledige interactie met de eigenaar.
Peter Ballard is een getalenteerde en welkome nieuwe toevoeging aan de Morgan-gemeenschap. Hij kent de auto of de mechanische geschiedenis van een Morgan misschien niet, eveneens een oldtimer kent hij niet, maar hij heeft een theorie en gebieden toegevoegd die te lang als vanzelfsprekend werden beschouwd en werden verwaarloosd. Handen uit de mouwen Morganeers zijn proberen en ondervinden mensen. We proberen dan dingen te doen totdat het naar onze tevredenheid werkt. We stoppen niet altijd om erachter te komen waarom. Hoewel verkorte veren niet nieuw zijn, sprak Ballard ze agressief en theoretisch aan en overtuigde de fabriek uiteindelijk om ze ten voordele van de Morgans te monteren, net als het team van John Sheally II, Peter Mulberry, Roger Shawyer en ikzelf, maakten wij rollagers tien jaar geleden populair. Het is een geweldige prestatie om bij te dragen aan de vereenvoudiging en verbetering van een 100 jaar oud ontwerp! Ik kijk uit naar het volgende idee van Peter! Of hij in de praktijk goed of fout is, doet niets af aan de uiteindelijke waarde voor de Morgan gemeenschap.