Morgan Sports Car Club Holland
  • Home
  • Onze club
    • Wie zijn wij
    • Historie
    • Lid worden
  • Regio’s
    • Regio Midden en Oost
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Noorderlicht
    • Regio Zeeland
    • Regio Zuid – Oost
    • Regio Zuid – West
    • Regio Limburg
  • Nieuws
    • MSCCH “50 jaar” jubileum
    • MSCCH & Morgan nieuws
    • Morgan & Techniek
    • #MorganLIVE
    • Leuke Morgan weetjes
    • Leuke niet-Morgan weetjes
    • FEHAC
    • KNAC
    • Classic Car Passion
    • Nieuwsbrief Louwman Exclusive
    • In Memoriam
  • Evenementen
    • MORGAN
    • Beurzen e.d.
    • Overige ritten en rally’s
    • Buitenland
  • Historie Morgan
  • Contact
  • Mijn MSCCH
  • Zoek
  • Menu Menu

EEN GEDURFD EN OPWINDEND SPECIAAL MORGAN-PROJECT VOOR 2021

De Plus 8 GTR geeft ontwerpers en ingenieurs van Morgan de mogelijkheid om een ​​van de heroïsche legacy-modellen van het merk nieuw leven in te blazen met een speciale editie ‘Gloves off’. Het is beperkt tot slechts negen auto’s en is de eerste in een reeks speciale Morgan-projecten die in 2021 van start gaan.

De Plus 8 GTR is alleen mogelijk dankzij de recente beschikbaarheid van een aantal Plus 8 chassis, die na een stopgezet project zijn teruggekocht van een derde partij. Deze zijn allemaal vóór 2018 door Morgan gebouwd en zijn nooit gebruikt voor de beoogde doeleinden. Ze zullen allemaal opnieuw in gebruik worden genomen en zullen profiteren van de upgrade van geselecteerde mechanische componenten.

Er zullen slechts negen Morgan Plus 8 GTR’s worden gebouwd en de productie begint in de zomer van 2021. Het getransformeerde speciale project zal beschikbaar zijn in bepaalde wereldwijde markten, met inachtneming van de lokale regels voor de invoer van Europese voertuigen. Als onderdeel van het speciale projectenprogramma zullen klanten worden uitgenodigd om samen met Morgan’s ontwerpteam hun op maat gemaakte Plus 8 GTR in gebruik te nemen.

ONTWERP

De Plus 8 GTR verkent ontwerpthema’s zoals de hoge schouderlijn, die al tientallen jaren niet meer op een traditionele Morgan-carrosserie te zien was. De vijfspaaks velgen met centrale vergrendeling doen denken aan Morgan’s Plus 8 raceauto’s uit de jaren 90, perfect omlijst door subtiel opnieuw vormgegeven wielkasten. Verdere ontwerpelementen zijn onder meer een herziene achterkant, voorspatborden en frontsplitter, en de montage van een hardtop. Het model profiteert ook van kennis en expertise die het bedrijf heeft opgedaan sinds de productie van de Plus 8 in 2018 officieel is voltooid.

Een bijzondere ontwerpinspiratie was de Plus 8-raceauto die eind jaren negentig deelnam aan de GT-serie, beter bekend als ‘Big Blue’ (foto). Deze auto diende als testbed voor Morgan’s eerste chassis van gelijmd aluminium, dat de Aero 8- en ‘Aero-chassis’ Plus 8-modellen zou ondersteunen. Na de recente lancering van Morgan’s nieuwste CX-Generation-platform van gelijmd aluminium leek het gepast om van deze gelegenheid gebruik te maken om hulde te brengen aan de auto die een pionier was in Morgan’s gebruik van aluminium constructies.

Als onderdeel van hun transformatie van rollend chassis naar afgewerkt voertuig, zal elke GTR met de hand worden gemaakt met behulp van Morgan’s traditionele carrosseriebouwtechnieken. In een pauze van meer dan een eeuw Morgan-traditie, zal veel van dit werk niet in de beroemde fabriek in Pickersleigh Road worden voltooid, maar in het nabijgelegen Morgan Design and Engineering Center (M-DEC). De Plus 8 GTR draait naast kernprogramma’s en is een van de speciale Morgan-projecten die dit jaar worden aangekondigd. Het volgt tal van bijzondere project Morgan-modellen van de afgelopen jaren, zoals de Aero GT, SP1 en Aeromax.

Alle Morgan Plus 8’s met ‘Aero-chassis’ werden aangedreven door de BMW N62 4,8-liter motor en de GTR zal daarop geen uitzondering zijn. In de oorspronkelijke specificatie produceerde deze motor 362 pk, maar het exacte vermogen van de GTR moet nog worden vastgesteld. Er zal keuze zijn uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een ZF zestraps automatische versnellingsbak, met vaste toewijzingen voor elke transmissieoptie.

“Het op dit moment nieuw leven inblazen van een Morgan met V8-aandrijving lijkt misschien niet de voor de hand liggende keuze voor een fabrikant die zich sterk concentreert op nieuwe platforms en aandrijflijnen.
Als Plus 8 GTR hebben we het volledig omarmd. Dankzij dit project konden de ontwerp- en engineeringteams van Morgan enkele van hun favoriete elementen van eerdere Morgan-modellen opnieuw bekijken en experimenteren met een aantal functies waarvan we hopen dat ze op toekomstige Morgan-auto’s zullen verschijnen. “
Jonathan Wells
Hoofd Design

Recent nieuws

  • IN MEMORIAM GEORGE CROMHEECKE 31 maart 2023
  • Vraag en aanbod MSCCH 22 februari 2023
  • Vraag en aanbod februari 2023 22 februari 2023

Archief

Morgan kleding shop

Lidmaatschap

  • Veel gestelde vragen
  • Lid worden

Links

  • Adverteerders
  • Andere bronnen
  • Clubs
  • Leden

Contact opnemen

Het secretariaat

Tel: 06 – 154 332 74

De Ledenadministratie

Tel: 06 – 215 343 28

STEL UW VRAAG

 

UserOnline

We hebben 2 gebruikers online
© Copyright 2022 - Morgan Sports Car Club Holland | Privacyverklaring
Scroll naar bovenzijde