1964 MORGAN PLUS VIER PLUS

De Morgan Plus Four Plus werd geïntroduceerd op de London International Auto Show in 1964 en werd begroet door een kille stilte van de gelovige Morgan.

Toch zou het de sleutel tot het voortbestaan ​​van het bedrijf blijken te zijn en vandaag is het een zeer gewilde Morgan vanwege de beperkte productie.

Het zag er zo anders uit dan de klassiek vormgegeven Plus Four roadster dat het de Morgan “Mog” loyalisten erg teleurstelden die geloofden dat de roadster een van de laatst overgebleven iconen was, zoals Britse sportwagens vormgegeven dienden te worden.

Bedrijfspresident Peter Morgan was vastbesloten om het bedrijf de moderne tijd in te brengen.

In tegenstelling tot de productie Plus Four roadster waarvan de open carrosserie was uitgerust met stalen panelen, was de Plus Four Plus uitgerust met een coupé body met twee zitplaatsen in glasvezel met een ongebruikelijke “bubbel” bovenkant, vervaardigd door de firma E.B. (Staffs) Ltd.

Er wordt gezegd dat het dak en de vorm zijn ontworpen voor de heer Morgan, en erop stond dat hij in staat was om comfortabel in en uit te stappen en de auto te besturen.

Het interieur was uitgerust met kuipstoelen, een volledige aanvulling van instrumenten, een met hout omrand stuurwiel en ruimte voor bagage.

De gelovigen Morgan hadden er niets van.

De bestellingen begonnen op te drogen en de fabriek moest zijn plannen voor een eerste productie run van 50 exemplaren opgeven.

Dit bleek echter een zegen te zijn.

Uit angst dat het nieuwe model Plus Four Plus het einde betekende van wat ze al tientallen jaren aanbaden, gingen potentiële Morgan-kopers deposito’s uitgeven en er werd zo een wachtlijst voor een nieuwe Plus Four roadster geboren.

Dit voorzag het bedrijf van broodnodige contanten, waardoor het kon overleven.

Slechts 26 coupes werden voltooid en over een periode van drie jaar verkocht.