-
Benzine E10 en het brandstofsysteem van klassieke voertuigen
-
Benzine E10 bevat 10 volume % ethanol en vervangt in de toekomst de benzine Loodvrij 95 met maximaal 5% ethanol, die nu is gespecificeerd in normblad EN 228. De introductiedatum verschilt per land. Mogelijke problemen, die kunnen optreden met de brandstof E10, liggen op het gebied van:
- Opslag in voertuigtank en reserve brandstof reservoir
- Toegepaste materialen in het systeem
- Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
- Interne vervuiling van het systeem in tweede termijn
Toegepaste materialen in het systeem
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit veel materialen. Niet alle materialen zijn E10 bestendig.
Rubber wordt toegepast voor slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp, membraan in acceleratiepomp van de carburateur:
Niet bestendig: Natuurrubber NR, butylrubber IIR.
Bestendig: Nitrile rubber NBR, Viton.
Remedie: waar mogelijk NBR en Viton toepassen.
- Aluminium: een coating is wenselijk
- Zink: gevoelig voor corrosie. Denk aan onder gemonteerde vlotterkamer
- Kurk van vlotters van oude carburateurs is niet bestendig
- Vlotter van benzinemeter niet altijd bestendig
Interne vervuiling van het systeem na overschakelen op E10
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol bestaande aanslag in tank en leidingen losraken en zich ophopen in filter en/of carburateur. De locatie van het brandstoffilter is per type voertuig verschillend: in de tank, onder de vloer of in de motorruimte.
Advies1: Filter regelmatiger controleren eventueel reinigen.
Advies 2: Doorzichtig leiding-filter toepassen.
Advies 3: Zo nodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling in tweede termijn
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het brandstofsysteem kan leiden. Over dit probleem is nog weinig concreets in de literatuur gevonden.
Slotopmerkingen:
Overschakelen op tanken van benzine E10 zo lang mogelijk uitstellen.
Voor langdurige opslag van het voertuig en bij gebruik van het voertuig is nu het advies om alcoholvrije benzine te gebruiken. Op dit moment zijn dat Shell V-power , BP Ultimate en de meeste Super Plus 98 benzines (zoals van Q8, Gulf en Texaco).
Enkele Feiten
Premium brandstoffen zonder ethanol hebben toch de aanduiding E5. Dit betekent echter niet dat er 5% ethanol is toegevoegd, maar heeft puur te maken met het feit dat de aanduiding E0 (E-nul) niet bestaat
Vergeet niet dat ook oudere aggregaten, grasmaaiers, buitenboordmotoren en scooters evenmin tegen ethanol kunnen
E10 brandstof is minder lang houdbaar
Tanksafe van Miller Oils beschermt het gehele brandstofsysteem.
Miller Oils heeft ook VSPE Power Plus Multishot. Een ethanol killer die het octaangetal verhoogt en klepzetel-erosie en detonatie voorkomt.
Bronnen: Fehac en Knac
Klik hier voor andere bronnen