Benzine E10:  Welke Morgan-modellen zijn geschikt?

Door Georges Guggenheim

Binnenkort kunnen we weer door Europa reizen.

Daarbij zullen we ontdekken dat binnen Europa steeds meer tankstations E10 kwaliteitsbenzine verkopen.

Niet iedereen weet dat E10 niet voor elke auto geschikt is, want deze benzine kan metalen, kunststoffen en rubbersoorten aantasten.

Het zijn voornamelijk oudere auto modellen, die daar last van hebben.

«E10» staat voor benzine, welke om Milieuredenen 10% bio-ethanol wordt toegevoegd, tot nu toe was dat 5% (“E5”).

Momenteel zijn beide soorten benzine bij de tankstations beschikbaar, maar E5 zal  meer en meer verdwijnen vanaf 2021.

Het Engelse Department for Transport (DfT) stelt dat het gebruik van E10 de CO2  Voertuigemissies met 2% vermindert.

Dit komt overeen met een CO2 besparing van 750.000 ton per jaar alleen al in het VK.

In het VK krijgt de vorige loodvrije E5 het label “super” loodvrij .

Voorkom ernstige schade aan oudere voertuigen

De Engelse transportautoriteit DfT heeft de effecten van E10 op oudere voertuigen

onderzocht en vastgesteld dat de volgende schade kan optreden:

  • Condensatie in de brandstoftank en brandstofleidingen
  • Corrosie op diverse metalen
  • Schade aan rubberen en kunststof onderdelen
  • Verstopte brandstoffilters en Injectiesproeiers
  • Schade aan brandstofpompen (gecorrodeerde membranen)
  • Gecorrodeerde carburateurs en gastanks
  • Dit doet echt denken aan een eersteklas horrorfilmshow.

Als je zeker wilt zijn, tank dan Super loodvrij 98 geschikt voor alle voertuigen.

Richtlijnen van het Morgan Motor Company

 

De Morgan Motor Company heeft onlangs richtlijnen gepubliceerd over het gebruik van E10 bij

een Morgan.

De Morgan Motor Company maakt onderscheid tussen de compatibiliteit van E10 met de motor en de compatibiliteit met het brandstofsysteem.

Compatibiliteit met het brandstofsysteem

De volgende modellen resp. componenten verdragen E10 zonder problemen:

– Alle modellen met het nieuwe CX-chassis

– Alle benzinetanks van staal of aluminium

– Stalen brandstofleidingen in de klassieke Morgans

– Kunststof brandstofleidingen bij modellen met BMW motor.

Benzineleidingen van rubber in de klassieke (voor de CX) Morgans zijn niet geschikt voor E10.

De fabriek raadt aan om leidingen van rubber te vervangen door leidingen van Viton-kunststof. (Opmerking van de auteur: Verkeerd aangebrachte benzineleidingen zijn gevaarlijk. Ontsnappende benzine kan ontbranden. Voor onervaren sleutelaars wordt sterk aangeraden de leidingen in een gespecialiseerde werkplaats te laten vervangen).

Niet te vergeten is de rubberen slang tussen de benzinevulopening en de tank en de rubberen delen van de tankontluchting.

Bij oudere modellen dient een deskundig deze onderdelen te beoordelen en indien nodig te vervangen door nieuwe onderdelen die E10-compatibel zijn.

Compatibiliteit met de motor

De volgende motoren kunnen probleemloos met E10 worden gebruikt:

– Alle BMW-motoren

– Ford-motoren, die vanaf 1992 zijn geproduceerd

– Rover V8-motoren, geproduceerd vanaf 1996

– Alle Rover 4-cilindermotoren (M16, T16) zijn niet geschikt voor het gebruik van E10.

– Evenzo zijn alle carburateurmotoren niet E10-compatibel.

Conclusie:

De beslissing “E10 – geschikt, ja of nee” is niet altijd gemakkelijk.

Voor de beoordeling moet de compatibiliteit van de motor en het brandstofsysteem worden beoordeeld:

– Het is gemakkelijk bij Morgans met carburateurs: geen van hen is E10-compatibel.

– Modellen met 4-cilinder Rover-motoren zijn ook niet E10-compatibel.

– Voor modellen met CX-chassis is het ook eenvoudig: ze zijn allemaal bestand tegen E10.

– V8-modellen met BMW-motoren zijn vanwege hun bouwjaar ook E10-bestendig.

– Voor modellen met Ford-motoren vanaf 1992 (4- en 6-cilinder) zijn de motoren E10-compatibel,

maar zijn niet geschikt voor het brandstofsysteem.

– V8-modellen met Rover-motoren zijn E10-compatibel vanaf 1996, maar niet noodzakelijkerwijs hun E10 brandstofsystemen.

Aangenomen mag worden dat voertuigen geïntroduceerd vanaf 2010/11 en die na deze datum zijn gebouwd geen problemen hebben met E10, terwijl oudere modellen nader moeten worden bekeken, zelfs als de motor geschikt is voor E10.

Onze dank gaat uit naar Ralph Burget van Kestenholz Classics voor de technische beoordeling van de informatie in dit artikel