Door: Ollie Marriage

Ik las onlangs dat wetenschappers net een kever hebben getest die in het westen van de Verenigde Staten is gevonden, en ontdekten dat zijn chassis sterk genoeg is om 39.000 keer zijn eigen gewicht te dragen. Ze zeggen niet hoe ze het arme ding hebben getest, dus we moeten aannemen dat het niet ging om een ​​set Atlasstenen en een blasé-benadering van dierenwelzijn.

Hoe dan ook, dat is ongeveer het equivalent van het feit dat ik een onderzeeër uit de Tweede Wereldoorlog op mijn rug kan dragen zonder te breken. Het heeft allemaal te maken met het jigsaw patroon van chassis van de kever en andere steunen die op sommige plaatsen sterk zijn, en op andere plaatsen samendrukbaar. Universitaire ingenieursteams kijken nu hoe dit kan worden gebruikt in technologie die voor ons relevant is.

een zeer voor de hand liggende punt dat ik probeer te maken, is dat de natuur ons nog steeds dingen te leren heeft. En een kant-en-klare voorraad geweldige materialen. In dit geval hout. Nu geef ik vrijelijk toe dat ik vroeger snuffelde aan Morgan’s en het gebruik van hout. Waarom hout als iedereen ongeveer een eeuw geleden overging op metaal?

Fietsfirma’s zijn een paar decennia geleden overgestapt van metaal naar koolstofvezel en hebben sindsdien niet meer achterom gekeken.

Maar zowel onze Morgan Plus Four als de gloednieuwe Twmpa Cycles GR 1.0 crossfiets gebruiken hetzelfde hout – essen- en beide beweren dat geen ander materiaal kan doen wat essendoet. Tijd om meer te weten te komen.

Hier is de grootste stedelijke mythe van Morgan: de auto’s hadden vroeger een houten chassis. Mis. Geen enkele Morgan heeft ooit een houten chassis gehad.  Oorspronkelijk hadden ze een stalen chassis, tegenwoordig is het aluminium. Het hout wordt gebruikt voor het frame – dit zit over het chassis, de carrosseriepanelen en bekleding worden eraan vastgemaakt. Niet veel moderne auto’s hebben een apart frame nodig, aangezien de meeste een monocoque constructie hebben waarbij het chassis en het frame één zijn.

Omdat Morgan’s volumes echter laag zijn (meestal rond de 1.000 auto’s per jaar), zou het eenvoudig economisch niet haalbaar zijn om dure gereedschappen te maken die nodig zijn voor een geïntegreerd metalen frame. Maar bovenal is hout goedkoper, gemakkelijker en veel flexibeler om mee te werken. Morgan kan dus één chassis ontwikkelen en vervolgens het houten frame aanpassen om verschillende carrosserieën te ondersteunen.

Waarom dan essen? Jon Wells, Morgan’s Head of Design, vertelt me: “ Het is een zeer stabiel en duurzaam , het groeit recht, het blijft rect als het eenmaal gedroogd is, hoewel essen een hardhout is, is het relatief licht en vormt het een geweldige ondergrond waar we op kunnen werken. Het is zacht en vergevingsgezind genoeg om leer aan de binnenkant van de auto te bevestigen, maar we kunnen er ook metaal aan bevestigen en het zal de hamerinslagen opvangen zonder krom te trekken of te barsten “.

Laten we dezelfde vraag stellen over de fiets. Andy Dix is ​​de oprichter van Twmpa Cycles. “Op een fiets worden alle trillingen van een ruwe weg via de banden en wielen overgebracht naar het frame van de fiets en kort daarna via je billen, armen en voetzolen. Staal en aluminium brengen die trillingen heel goed over, koolstofvezel kan worden afgesteld om sommige ervan te verwijderen, maar in tegenstelling tot die materialen kunnen de cellen die hout vormen, uitrekken en samendrukken. ”

“De stoffen waaruit de celwanden bestaan, zijn een ligninematrix, die visco-elastische eigenschappen heeft, zowel een viskeuze component (zoals pindakaas) als een elastische component (zoals een veer). De cellulaire structuur van hout betekent dat elk onderdeel van het frame trillingen absorbeert (in de veer) en afvoert (de demper). Hout kan dus worden gezien als een enorm complex van micro-ophangsystemen.

“De eerste gedachte van veel mensen is dat een houten frame comfortabel is omdat het hout buigt. Dit is niet het geval – een flexibel frame zou zorgen voor een vreselijke rit. Integendeel, een fiets met een houten frame die correct is ontworpen, zal net zo stijf en responsief zijn als elk goed ontworpen frame van staal, aluminium of carbon. En omdat de berijder minder trillingen ervaart, zijn ze minder vermoeid en comfortabeler. ”

OK, maar waarom specifiek essen? “Het groeit recht, de sterkte / gewichtsverhouding is goed, het is prettig om mee te werken, vergevingsgezind en zeer goed bestand tegen schokken – dus het ondergaat schokken met veel minder schade aan de structuur. Bovendien is de koolstofimpact zeer laag en wordt al het hout dat we gebruiken duurzaam verbouwd en groeit in het VK. En het ziet er prachtig uit. ”

Het frame is niet massief, maar is handgemaakt in twee holle helften in spiegelbeeld van elkaar, die aan elkaar worden gelijmd, geschuurd en afgewerkt, en uiteindelijk behandeld met drie lagen epoxy blanke lak en nog twee lagen van UV-bestendige polyurethaan jacht vernis. Het totale framegewicht weegt ongeveer 1,8 kg. Topframes van carbonfietsen wegen de helft, maar voor een volledig opgebouwde fiets varieert dat gewichtsverschil niet verder – dus je kijkt alleen naar een extra kilo of zo boven een koolstofequivalent.

Ondertussen wordt er in deze Morgan meer essen gebruikt dan ooit in een ander model. In totaal weegt het frame van de Plus Four 30 kg.

Hier hangt het frame boven de dompeltank – een proces dat wordt uitgevoerd om het binnendringen van ziekten te voorkomen. Afgezien daarvan zegt Wells dat essen een indrukwekkende levensduur heeft: “Essen vervormt niet als het eenmaal is gewerkt, en het zwelt en krimpt ook niet. We hebben auto’s in Zweden en het Midden-Oosten zonder problemen. Soms hebben we auto’s uit de jaren vijftig die terugkomen naar de fabriek en de carrosserie of het chassis vertoont tekenen van rot, maar het hout is nog steeds perfect. ”

Een punt van differentiatie tussen de twee. De Morgan is voor het gebruik op de weg, de Twmpa is een crossfiets, zowel ontworpen voor tracks, ruiterpaden als asfalt. “Omdat hier hout het meest zinvol is, waar de voordelen het duidelijkst zijn”, zegt Dix, “gewicht maakt niet zo veel uit, maar comfort wel”.

Ik had maar weinig tijd voor eentest. Ik had verwacht dat de fiets een beetje ‘houtig’ onder me zou aanvoelen, stijf, en passief Dat doet hij niet, het voelt wendbaar en speels aan, maar hoewel er duidelijk nog steeds grote klappen zijn, zijn de wegeigenschappen voorbeeldig.

Het meeste essen voor de auto is bewerkt hout, met de hand gezaagd en passend gemaakt. De ingenieurs van Morgan selecteren in feite verschillende delen van de boom voor specifieke delen van het frame. De wielkast achter is echter anders en bestaat uit drie aan elkaar gelamineerde planken van 4 mm. Dit is gedaan in deze mal. Niemand weet precies hoe oud hij is, maar hij dateert in ieder geval uit de jaren vijftig.

“Hij is ook een beetje uit de tijd, de curve is niet helemaal perfect”, zegt Wells, “maar het is eigenlijk makkelijker voor ons om de CAD-tekeningen aan te passen zodat ze een fractie onvolmaakt zijn en passen bij de mal, dan om een ​​nieuwe mal te maken en te vervangen.” Alleen omdat het materiaal al eeuwen bestaat, wil nog niet zeggen dat de technieken om het te meten, te vormen en te bewerken niet verder zijn gegaan.

Het is hetzelfde voor Twmpa Cycles. Het bedrijf is misschien nog maar net begonnen, maar het heeft samengewerkt met Fablab, gevestigd aan de Cardiff Metropolitan University, om met 3D-ontwerpsoftware te werken. Daarnaast is de fiets in de praktijk getest en heeft hij een ISO-classificatie voor impact en vermoeidheid verdiend, wat 10 jaar zwaar gebruik simuleert.

De wanddiktes zijn tussen 5 mm en 6,5 mm, afhankelijk van waar de kracht nodig is, met buizen met een grotere diameter die worden gebruikt om de torsiekrachten te bestrijden – het grootst in de buis tussen de pedalen en het stuur (de onderbuis).

Maar niet alles is van hout. De vorken die het voorwiel ondersteunen zouden te groot moeten worden als ze gemaakt zouden worden van essenhout dus ze zijn van carbon, terwijl er ook carbon inzetstukken zijn voor de zadelpen en de stuurbuis, plus een stalen inzetstuk bij de trapas.

Je kunt heel duidelijk zien dat de fiets van hout is. Maar het is moeilijker om het frame van de Morgan te herkennen, niet alleen omdat het grotendeels verborgen is onder leer of aluminium, maar ook omdat het geverfd is om op te gaan in het frame. Vind je het hout hier? Het is het gedeelte onder de bruine stoffen beschermingdstrook. Kijk goed en je kunt de nerf door de verf bijna zien. En welke verf het is …

Dus namen we de moeite  om de fietsfabriek te bezoeken in de buurt van Hay-On-Wye. In feite ontleent het bedrijf zijn naam aan de 690 meter hoge heuvel die je hier op de achtergrond ziet. Waarschijnlijk koos de firma net zo goed de Welshe naam, in plaats van de Engelse, namelijk … Lord Hereford’s Knob.

Daar is duidelijk niets grappigs aan.

Ja, de fiets staat achterop de auto en wordt op zijn plaats gehouden door een Seasucker-fietsenrek. Ik durfde er zo nergens mee te rijden – te onzeker. Alle suggesties voor het vervoeren van een fiets op of in een Morgan worden echter graag ontvangen. De volgende stap voor ons zou zijn om een ​​bagagedrager achteraan te monteren, de fiets te demonteren en vast te maken. Als u een beter idee heeft, horen we dat graag.

Geen van beiden zijn goedkoop. Niets met de hand gebouwd kan goedkoop zijn. De Morgan Plus Four kost £ 62.995 en je moet £ 995,00 uitgegeven om hem mintgroen te spuiten(of welke andere kleur je ook wilt – alles is mogelijk bij Morgan), en voor zoveel geld is er ook een geweldig alternatief. Een Porsche Boxster 4.0 GTS bijvoorbeeld.

Ik zou de Morgan omschrijven als echt eigenzinnig, een smaak die je bevalt of niet. En ik niet. Ik was vroeger dol op het karakter van de V8 Aero 8, maar deze rijervaring is niet genoeg geevalueerd en deze viercilinderondersteuning is niet karakteristiek genoeg voor mij.

De fiets kan zijn rug recht houden. Een carbon racefiets of crossfiets van topkwaliteit voor in principe hetzelfde geld als deze GR 1.0. Twmpa. De Twmpa kost  £ 2.350,00 voor het frame alleen, compleet vanaf ongeveer £ 5.000,00. Niet goedkoop, maar in grote lijnen in lijn met andere, meer conventionele merken gezien de componenten en afwerkingsniveau.

Sprekend over de fiets als over de auto, wil je geen voertuigen kopen die hetzelfde werk doen. Je wilt dat de ervaringen anders zijn. Dus als je het geluk hebt een tweede auto te kunnen betalen, wil je dat deze je iets nieuws en interessants brengt. Misschien een Morgan, want die zal heel anders zijn. Hetzelfde met fietsen. Waarom een ​​tweede carbon racefiets? Waarom wil je niet iets echt onderscheidends hebben? En mooi. Kijk naar die verbinding. Is het geen kunstwerk.

Morgan heeft plannen om meer met hout te gaan doen, om zijn rol in de Plus Four te eren, maar op dit moment is het de fiets die het materiaal waarvan hij is gemaakt echt viert. Hout. Bestaat al eeuwen, maar moet ons nog steeds iets leren. De natuur is zo.