DE HISTORIE VAN DE DRIEWIELERS

Deze geschiedenis begint met de voorgangers van onze hedendaagse vierwielers: de Morgan driewieler. Totaal zijn er vanaf 1910 tot en met 1952 ca. 40.000 Morgan driewielers gemaakt.

De eerste Morgan ooit gemaakt was een prototype in 1909 met  een 7 pk luchtgekoelde V-twin Peugeotmotor.

Twee éénzitters werden in 1910 tentoongesteld op de Olympia  Motor Cycle Show: één met een 8 pk tweecilinder J.A.P.-motor (J.A.  Prestwich and Co. Ltd.) en één met een 4 pk ééncilinder J.A.P.-motor.

Morgan kwam in 1912 uit met een nieuw ontwerp voorzien van een  nieuw chassis en een tweezitter carrosserie. Diverse modellen werden in dat jaar tentoongesteld op Olympia Motor Cycle Show.

In 1912 werd Morgan een Openbare Vennootschap en tijdens de  volgende jaren behaalde Morgan met succes talrijke gouden medailles, hoge waarderingen en trofeeën bij bergritten, trials en races. Morgans werden geadverteerd als de “snelste driewielers ter  wereld”.

Standard Model


Anzani Motorcycle

De successen bleven doorgaan. De verkoopcijfers bereikten in 1914  een hoogtepunt. De Eerste Wereldoorlog bracht met zich mee dat  de fabriek deels werd ingezet voor de productie van munitie. Maar direct na de oorlog lukte het de productie weer volledig op gang  te krijgen en kon Morgan veel auto’s in de naoorlogse stormloop verkopen. Men slaagde erin dit te doen, terwijl aan het eind van  de oorlog door het gebrek aan materialen, de meeste fabrikanten bijna een jaar niet konden overschakelen op volledige productie.  Deze twee jaren na deze oorlog waren gouden tijden voor Morgan.

Tegen het eind van de twintiger jaren en tijdens de jaren dertig was  het de economische depressie waarin Engeland (en een aantal andere landen) zich bevond, de verhoging van de wegenbelasting, het gebrek aan comfort en de kosten die Morgan er toe dwongen naast  de driewielers ook vierwielers te gaan fabriceren. Men was bang  dat de mensen de driewielers alleen nog als buitenissig zouden gaan beschouwen. Aan de andere kant was het de vasthoudendheid van de fabrikant en het onafgebroken succes van de afgelopen  jaren die er toe leidden dat het roer niet helemaal om ging.

Van Blackburne (Burney Blackburne Ltd.) werden met veel succes  de motoren gebruikt van het type KMA, KMB (racemotor) and KMC  (sportmotor). Ook bekend zijn de Anzani motoren voor deze driewielers. Alessandro Anzani (1879-1956) was een constructeur en  wegrenner uit Milaan. Hij was een pionier zowel op het gebied van  automobielen, motorfietsen als vliegtuigen.

In 1935 maakte Morgan de F-serie Morgans met 8 pk en 10 pk Ford motoren, die tot de dag van vandaag nog als de meest betrouwbare driewielers worden gezien. Morgan bleef de productie hiervan volhouden tot 29 juli 1952.

Standard Model

Gebouwd van 1911 – 1915 en van 1921 – 1928

Het was het goedkoopste model van alle Morgans.

De Luxe Model

Gebouwd van 1912 – 1931

De luxe uitvoering van het standaard model.

Grand Prix

Gebouwd van 1913 – 1926

Sporting

Gebouwd van 1913-1921.

De carrosserie van de Sporting had geen deuren vanwege de stevigheid, lichter gewicht, meer snelheid en een sportievere uitstraling

De Luxe Model

Grand Prix 1913 – 1926

Sporting

Family Model

Aero


Delivery Van

Super Sports

Family Model (1930)

Gebouwd van 1915-1937. Dit vierzittermodel werd in 1917 gelanceerd  en zou plaats bieden aan twee volwassenen en drie kinderen. Het  model is door de jaren heen diverse malen aangepast. Er was ook  een tweezitter uitvoering (Sports Family) met een kofferbak.

Aero

Gebouwd van 1920-1933. Dit was  het eerste in groten getale geproduceerde sportieve Morgan model,  dat zowel met J.A.P., Blackburne  als Anzani motoren werd geleverd.  Er was ook een vierzitter versie van.

Delivery Van (ca. 1929)

Gebouwd tussen 1928 en 1935. Deze bestel driewieler was gebouwd  op een standaard chassis. Hiervan bestonden diverse varianten, bijvoorbeeld met laadbak, of met twee deurtjes achter. Er is bijna geen  enkele bewaard gebleven.

Super Sports

Gebouwd van 1927-1939. Morgan bouwde in 1927 een Aero met een aangepaste motor en carrosserie en noemde het een Super Sports Aero of Super Sports. In 1932 kreeg de driewieler een drie versnellingsbak. Vanaf 1933  werden de J.A.P-motoren verwisseld voor de Matchless MX, MX2 en MX4

Sports Model

Gebouwd van 1932-1939.

Dit model verving de Aero. Men had de keuze uit geen deuren,  een ééndeurs of tweedeursuitvoering. In 1932 uitgevoerd met een  J.A.P-motor, later werd dit de Matchless MX, MX2 en MX4-motor.

Model “F-4”

Gebouwd van 1933-1952.

De “F-4” was gebouwd op een geheel  nieuw chassis met een vier cylinder in  lijn 8 pk Ford model “Y”motor.

Modelaanpassingen vonden plaats in  1935 en 1938.

Model “F-2”

Gebouwd van 1935-1938.

Een tweezitter carrosserie op een vierzitter chassis met een 8 pk of  10 pk Ford model “Y”motor. Hij werd verkocht zonder deuren of alleen een deur aan de passagierszijde.

Model “F” Super

Gebouwd van 1938-1952.

De “F” Super was gebouwd op een nieuw chassis en voorzien van  een Ford 8 of 10 pk motor. Hij was te koop met twee deuren of alleen  een deur aan de passagierszijde

Super 3, de nieuwe Morgan

De Morgan Super 3 zet een traditie van 113 jaar driewielige Morgans verder, met een nieuwe design taal en met de lange Morgan traditie van ‘doing things differently’. Er zijn nog zekerheden in het leven.

Volgens Morgan is alles nieuw aan de Super 3, zowel de naam, de mechaniek, het uiterlijk en de uitgebreide optielijst.

Het hart van de eigenheid van de Super 3 schuilt in zijn rij-eigenschappen. Het nodigt je uit om achter het wiel te kruipen en reizen te maken die je nooit voor mogelijk had gehouden. Het is een product van eigen personeel in samenwerking met externe technische partners. Het voertuig kan je naar hartenlust configureren om je er van te verzekeren dat het zo individueel wordt als je zelf bent.

In de nieuwsbrief van de MMC van 21 oktober 2022 lezen we dat de Super 3 volop in productie is. De eerste wagens hebben de fabriek verlaten en zijn op weg naar dealers in Europa.

 

Sports Model

Model “F-4”


Morgan “F-2”

Morgan “F”Super