Rondje Rotterdam, zaterdag en zondag 22 – 23 juni 2019
Ochtendroute / ca. 33 km. Vertrek; 10.45 uur
________________________ ________________
Verzamelen bij Paviljoen “ de Duinrand “
Verlaat de parkeerplaats en sla rechtsaf
Of verlaat het grote parkeerterrein t.o. de Duinrand en sla linksaf
Deze weg volgen = Strandweg
Scherpe bocht naar links volgen = Strandweg
Bocht rechts volgen / wordt Zeeweg
Deze weg volgen / wordt pleintje Donselaar / rechtdoor
Deze weg volgen / wordt Stationsweg
Na Rabobank eerste straat linksaf = Mildenburglaan
Op kerkplein, linksaf
Eerste straat linksaf = Hoflaan
T- kruising linksaf = Noordweg
Weg volgen
Onder viaduct door
Lange bocht naar links volgen tot einde van de weg
T- kruising rechtsaf / volg ANWB bord >> N 218 Maasvlakte
Weg volgen / volg ANWB bord >> N 218 Maasvlakte
T- kruising linksaf / volg ANWB bord >> N 15 Maasvlakte *
* komen hier op de Eerste Maasvlakte – info; pag.10
volg ANWB borden >> FutureLand *
* komen hier op de Maasvlakte 2
Na de derde stoplichten eerste links / afslag FutureLand
Parkeren / Expositie – bustour
Bus vertrekt; 11.45 uur
pag. 04 / 14
Vertrek Parkeerplaats FutureLand / linksaf Vertrek 13.00 uur
T- kruising linksaf
Splitsing rechtsaf
volg ANWB bord >> N 15 Rotterdam
volg ANWB bord >> havens 8500-9900 – strand maasvlakte
Weg volgen = Dardanellenstraat
Rotonde rechtdoor = 2 afslag
volg ANWB bord >> N 15 Rotterdam
Rotonde rechtdoor = 2 afslag
volg ANWB bord >> havens 8700 – 8800
Weg volgen
volg ANWB bord >> havens 8779
Afslag gemist en ben je op de N 15
neem afslag Oostvoorne dan weg volgen = N 218
vervolg de route bij
Rotonde 1 e afslag / volg ANWB bord >> Oostvoorne
Weg volgen = Prinses Maximaweg
Volg ANWB bord >> Oostvoornse meer
Volg ANWB bord >> N 218 Oostvoorne
Weg volgen = N 218
Rotonde 1e afslag / volg ANWB bord >> Oostvoorne
weg volgen = Brielseweg
volg ANWB bord >> Centrum – Strand
volg ANWB bordje >> staat LINKS van de weg >> Strand / rechtsaf = Stationsweg
Weg volgen / wordt Donselaar / Zeeweg dan Strandweg
Parkeren Paviljoen Duinrand
Lunch
pag. 05 / 14
Middagroute / ca 79 km
Vertrek uiterlijk 14.30 uur
Verlaat de parkeerplaats en sla rechtsaf
Of
Verlaat het grote parkeerterrein t.o. de Duinrand en sla linksaf
Deze weg volgen = Strandweg
Scherpe bocht naar links volgen = Strandweg
Bocht rechts volgen / wordt Zeeweg
Deze weg volgen / wordt pleintje Donselaar / rechtdoor
Deze weg volgen / wordt Stationsweg
T- kruising linksaf / volg ANWB fietsroutebordje >> Brielle
volg ANWB bord >> doorgaand verkeer
Rotonde 3e afslag >> richting Maasvlakte N 218
Volg ANWB bord >> N 15 Rozenburg – Europoort
Wordt A 15 / volgen
Afslag / volg ANWB bord >> havens 5700-6200
Weg volgen *
* komen in Europoort – info; pag.11
Kruising rechtsaf / weg volgen / volg ANWB bord >> veer Engeland
Volg U bocht, dan over spoorlijn rechts aanhouden
Deze weg volgen ca. 11 km / wordt Moezelweg
rechtdoor / volg ANWB bord >> havens 5500-5620
Volg ANWB bord >> N 57 Brielle – Hellevoetsluis
Onder viaduct door
Rotonde 3e afslag / volg ANWB bord >> Rozenburg
Calandburg over
pag. 06 / 14
Na de brug uitvoegen / volg ANWB bord >> Rozenburg – veer Maassluis
Rotonde 1e rechts / volg ANWB bord >> Rozenburg
Rechtdoor / volg ANWB bord >> veer Maasluis
Weg volgen tot splitsing
Rechtdoor doodlopende weg in
Weg volgen
Passeer Maeslandkering * * info; pag. 11
Op parkeerterrein U bocht naar links / heuvel op
Einde van de weg draaien
en een korte stop, even uitwaaien en rondkijken
* rechts de Nieuwe Waterweg / richting Duitsland – Ruhrgebied
* links Calandkanaal / richting België – Antwerpen
* en voor ons de Noordzee / en de havenmond
dan dezelfde weg terug [ Vertrek rond 15.10 uur ]
Splitsing linksaf / volg ANWB bord >> veer Maasluis = Boulevard Rozenburg
Rechtdoor / volg ANWB bord >> Rozenburg
Rechtdoor / volg ANWB bord >> Rotterdam
Volg gele borden met aanwijzing >> Rotterdam – andere havens
T- kruising linksaf
brug onderdoor / T- kruising rechtsaf
volg ANWB bord >> havens 4250-4500
Rechtdoor weg volgen = Botlekweg
links aanhouden / volg ANWB bord >> havens 4100-4250 *
* komen in de Botlek – info; pag.11
pag. 07 / 14
Rechtdoor / weg volgen
volg ANWB bord >> havens 4000-4100 = Botlekweg
Op viaduct
Stoplichten rechtdoor
volg borden >> Rotterdam
Volg U bocht onder brug door / rechts aanhouden / volg gele borden >> Rotterdam
Oprit / A 15 op
Na Botlekbrug 1e afslag / volg ANWB bord >> havens 2800 – 4000 – hoogvliet *
* komen in Pernis – info; pag.12
volg ANWB bord >> havens 100 – 4000
volg ANWB bord >> havens 3100 – 4000
volg ANWB bord >> havens 100 – 3104
volg ANWB bord >> havens 100 – 2900
volg ANWB bord >> havens – 2801
Weg volgen / rechtdoor
volg ANWB bord >> havens 1000 – 2800
Weg volgen / links aanhouden
volg ANWB borden >> heijplaat
Rotonde 1e afslag rechtsaf *
* komen in Heijplaat – info; pag.12
T-kruising linksaf = Courzandseweg
Voor huis met rietenkap rechtsaf [ de voormalige directiewoning ]
pag. 08 / 14
Voor de kerk linksaf
Einde weg rechtsaf = Rondoplein [ muziektent ]
T-kruising linksaf = Rondolaan
T-kruising rechtsaf = Heijplaatstraat *
- achter de kantoorgebouwen en kantine, liggen de oude droogdok bekkens en loodsen. [ Komen wij morgen ]
[ Vertrek voor 15.50 uur ]
Langs het parkeerterrein, bijna aan het eind van het p. terrein de eerste straat rechtsaf
T-kruising rechtsaf
Weg volgen / volg ANWB borden >> ring
Stoplichten linksaf / volg ANWB bord >> havens 2000 – 2250 – Waalhaven
* komen bij de Waalhaven- info; pag.13
volg ANWB borden >> maastunnel
volg ANWB bord >> maastunnel – havens 1200 – 1365
volg ANWB bord >> ss Rotterdam
Weg volgen dijkje over dan over tramspoor gelijk links houden
Links voorsorteren
Direct na viaduct “ metrostation Maashaven “
Stoplichten linksaf / volg ANWB bord >> ss Rotterdam
Eerste stoplichten linksaf = Maashaven N.z
Splitsing rechtdoor / = 30 km zone + drempels
Weg volgen tot ss Rotterdam
[ Aankomst 16.30 uur ]
Parkeren en helpdesk: pag. – 10 –
Informatie over de havengebieden: pag. 10 t/m 13
pag. 09 / 14
Parkeren; rechtdoor / melden bij de slagboom / Morganclub Zeeland
/ volg verder de aanwijzingen ter plaatse.
[ parkeer NIET op het grote parkeerterrein, rechts, is betaald parkeren ]
_____________________________________________
Organisatie / Helpdesk
Bram Rodenburg 06 – 53 62 45 28
Hans Reumer 06 – 28 88 64 05
_____________________________________________
Informatie over de havengebieden;
De Eerste Maasvlakte
Begin jaren 1960 bezochten steeds meer schepen de Rotterdamse haven en werd tevens de afmeting van die schepen steeds groter waardoor de vaarwegen in Rotterdam (waaronder de Nieuwe Waterweg) bij verdere groei een te kleine capaciteit zouden hebben. Een oplossing zou zijn de Nieuwe Waterweg te verbreden en te verdiepen. Wanneer de scheepvaart zou toenemen door de aanleg van havens en industriegebieden ten westen van Rotterdam, was het echter mogelijk dat nautische onveiligheid zou optreden. Dit betekende dat schepen de havens niet meer veilig konden bereiken en dat het grote aanbod van schepen op de vaarwegen opstoppingen en dus langere vaartijden met zich mee zouden brengen. Er werd daarom gedacht aan het creëren van een vlakte in de Noordzee: de Maasvlakte.
De Maasvlakte, ook wel Eerste Maasvlakte genoemd ter onderscheid van de later aangelegde Tweede Maasvlakte, is een groot industriegebied dat is aangelegd in de Maasmonding. De vlakte ligt direct aan de Noordzee, ze maakt deel uit van de Rotterdamse haven en behoort tot de gemeente Rotterdam. De stad Rotterdam ligt echter 40 kilometer landinwaarts.
De Maasvlakte is in de jaren zestig aangelegd. In 1973 meerden de eerste schepen af. De Maasvlakte is gebouwd door het leggen van een ringdijk waarbinnen zand uit de Noordzee werd opgespoten.
De belangrijkste bedrijven op de Maasvlakte zijn:
pag. 10 / 14
- Maasvlakte Olie Terminal
- De Delta Terminal van Europe Container Terminals
- APM Terminals, containerterminalvan Maersk
- De kolen- en biomassagestookte energiecentralevan E ON Benelux
- LyondellBaselldat styreen en propeenoxide produceert
- Het Europees Massagoed Overslagbedrijfalwaar overslag van erts en kolen plaatsvindt
- Loders Croklaandat een palmolie-terminal exploiteert.
De Maasvlakte was voor de bouw van Maasvlakte 2 het begin van de Betuweroute en de N15.
De Europoort
De Europoort vormt samen met de Botlek een van de omvangrijkste petrochemische-industriegebieden van de wereld. Aan het begin van het Calandkanaal vindt ertsoverslag plaats bij Ertsoverslagbedrijf Europoort. In het oosten van het Europoort-gebied vindt overslag van auto’s, staal en houtproducten plaats op gespecialiseerde terminals.
Het gebied werd tussen 1958 en 1964 aangelegd op het eiland Rozenburg dat daarvoor grotendeels vergraven werd. Behalve het dorp Blankenburg (400 inwoners) Het gebied behoort tot de gemeente Rotterdam en is 3600 ha groot.
De Maeslantkering
Geen enkele waterkering ter wereld heeft grotere beweegbare onderdelen dan de Maeslantkering. Dit Deltawerk kan een vloedgolf van 5 m boven NAP aan.
De Maeslantkering ligt in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland en werd gebouwd tussen 1991 en 1997. Het bouwwerk is volledig automatisch gestuurd en vormt samen met de Hartelkering en de dijkverbreding Rozenburg de Europoortkering. De Maeslantkering is een voorliggende kering, wat betekent dat hij de eerste klappen opvangt bij hoogwater vanuit zee. Hiermee beschermt de stormvloedkering de inwoners van Zuid-Holland.
De Maeslantkering:
- sloot tijdens een storm in 2007 voor het eerst.
- sloot bijna tijdens de storm van 2002, 2013 en 2014. Het officiële sluitpeil werd op enkele centimeters na niet bereikt.
- heeft 2 deuren van 210 m breed, 22 m hoog en 15 m diep. Bij sluiting lopen ze vol met water, waardoor ze binnen 2 uur naar de bodem zakken.
- werkt met bolscharnieren met een doorsnede van 10 m en een gewicht van 680 ton.
De Botlek
In 1947 werd het Botlekplan ingediend. Aan de andere kant van de Oude Maas zou een gebied van 750 hectare verhuurbaar terrein worden aangelegd. De gemeente verwachtte met dit nieuwe gebied voor 15 jaar in de vraag naar ruimte te kunnen voorzien. Door vertragingen in de bouw van de Botlekbrug die het gebied moest ontsluiten, kon pas na 29 juni 1955 met de feitelijke invulling van het gebied worden begonnen.
pag. 11 / 14
De plannen zijn in de tussenliggende periode een aantal malen aangepast en bijgesteld. Een belangrijke reden daarvoor was dat tankers die de haven moesten kunnen aandoen, groter en groter werden; in de Tweede Wereldoorlog waren tankers van 16.000 ton normaal, inmiddels waren tankers van 30.000 ton in de vaart genomen, waarvan sommigen dachten dat het wel zo zou blijven en anderen vermoedden dat het toch wel 45.000 ton kon worden. Bij de feitelijke aanleg van het Botlekgebied hield men daarom toch maar al rekening met tankers van 65.000 ton en een diepgang van 12 meter. De Botlek is aangelegd tussen 1954 en 1960.
Industrie
Het Botlekgebied kenmerkt zich vooral door petrochemische industrie en tankopslagbedrijven, en de opslag van droge bulkgoederen. Het eerste bedrijf dat zich er vestigde was Dow Chemical in 1956, in 1957 gevolgd door de scheepswerf van Cornelis Verolme. In 1960 was alle beschikbare grond uitgegeven. De vestiging van Dow werd enige jaren geleden overgenomen door LBC, en de voormalige scheepswerf van Verolme wordt tegenwoordig voor het grootste deel gebruikt als reparatiewerf, en dan met name voor de offshore-industrie
.
Pernis
De kerkgemeenschap van Pernis is een der oudste kerkelijke gemeenten van westelijk IJsselmonde. Al in 1307 was er een kerk met een eigen pastoor en koster. Pernis volgde in 1580 Charlois en Rotterdam in de Reformatie. Pernis was voor die tijd al een zeer oude kerkelijke gemeente.
Pernis was van oudsher een boerendorp. Het achtervoegsel -nis verwijst naar een oud Nederlands woord voor landtong. In de achttiende eeuw ontstond de Pernisser zeevisserij waarbij de vissers tot aan IJsland voeren. Op de top van de visserij voeren er 22 Pernisse vissloepen. In de negentiende eeuw kende het dorp ook een bloeiende zalmvisserij.
Vanaf de jaren dertig van de 20e eeuw werden rond het dorp havens aangelegd, eerst de Eerste en Tweede Petroleumhaven aan de westkant en later de Eemhaven aan de oostkant. Kenmerkt de Eemhaven zich door containeroverslag, de Petroleumhavens worden gedomineerd door de petrochemische industrie met verschillende olieraffinaderijen, onder andere van Shell Pernis. Hierdoor is het dorp ook landelijk bekend.
Heijplaat
Heijplaat is een wijk in het Rotterdamse stadsdeel Charlois. Heijplaat ligt zuidelijk van de Nieuwe Maas en wordt omringd door de Eemhaven in het westen en de Waalhaven in het oosten. De enige toegang over land is de Waalhavenweg vanaf het industrieterrein Waalhaven Zuid.
Geschiedenis
Heijplaat is ontstaan als woonwijk voor arbeiders van de toenmalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) die in 1904 hier begon met onderhoud en bouw van schepen. Heijplaat ligt relatief ver buiten Rotterdam en was dus ook moeilijk bereikbaar voor de werknemers. De naam verwijst naar de nabijgelegen, en inmiddels verdwenen, buurtschap De Heij. In 1914 werd de NV Bouwmaatschappij Heyplaat opgericht, die opdracht gaf tot het bouwen van een toentertijd moderne wijk in de vorm van een tuindorp. Het tuindorp werd ontworpen en ontwikkeld door Architectenbureau H.A.J. en Jan Baanders.
pag. 12 / 14
In het begin van de jaren twintig was het tuindorp af en vormde een gemeenschap met eigen scholen, winkels, feestzaal en kerken. In de huidige bebouwing zijn nog goed de structuren van het tuindorp te vinden. In de as van de centrale woonstraat bieden de drie oorspronkelijke kerken in elkaars verlengde een schilderachtige aanblik. In 1934 is aan de Nieuwe Maas direct ten westen van Heijplaat Quarantainestation Heijplaat geopend voor zeelieden met besmettelijke ziekten. De begroeiing op het terrein is nu verruigd. Het idyllisch gelegen rivierstrandje op de oever is het enige natuurlijke zandstrand van Rotterdam en wordt druk bezocht.
In de jaren vijftig werden 300 huizen, ontworpen door architect J.W.C. Boks, bijgebouwd.
Charlois
De eerste (primitieve) bewoning in Charlois gaat terug tot voor het jaar 1200. In 1458 wordt het gebied “De Reijerwaard” waar Charlois in ligt door Filips van Bourgondië aan zijn zoon Karel de Stoute geschonken. Op 14 april 1462 geeft Karel de Stoute het bestuur weer in handen van Matteys de Buyser, IJsbrand Uyt ten Hage, Arend van der Woude en Anthony Michelsz. van Eversdijck en geeft hen toestemming de grond te bedijken. In dezelfde akte bepaalt hij dat de ingedijkte grond “voortaen heten sal ’t land van Charollais”. Deze naam is afkomstig van het graafschap Charolais in het huidige Frankrijk dat ook in het bezit van Karel de Stoute was.
In 1873 werd de gemeente Katendrecht, die al aan drie kanten door Charlois grondgebied omgeven was, opgeheven en toegevoegd aan Charlois. In 1895 werd Charlois vervolgens zelf geannexeerd door Rotterdam, dat onmiddellijk op grote schaal havengebied ging aanleggen in het voorheen agrarische gebied.
De Waalhaven
De Waalhaven is een van de gegraven havens aan de linker Maasoever van Rotterdam. Met haar oppervlakte van 310 ha. is ze het grootste gegraven havenbassin ter wereld. De Waalhaven mondt uit in de Nieuwe Maas en is daardoor via het Scheur en de Nieuwe Waterweg direct met de zee verbonden.
In 1907 werd begonnen met de eerste uitgravingen. De eerste uitgraving was in 1908 gereed en in 1930 – was de 4e en laatste grote uitbreiding voltooid.
Karakteristiek element in de Waalhaven was de demagnetiseerinrichting, een grote boog waar schepen onderdoor konden varen om ontdaan te worden van hun magnetisme. Men geloofde dat op die manier het gevaar van magnetische mijnen kon worden afgewend. Deze installatie is gesloopt.
Tot de jaren 90 deed de Waalhaven dienst als overslaghaven van met name massagoed en containers. Het was indertijd een overslagplaats voor Lash-schepen. De bakken die er nu nog liggen worden voornamelijk gebruikt voor opslag. Er zijn veel bekende scheepvaartbedrijven gevestigd aan de Waalhaven. Men vindt er ook Smit Internationale, die er zijn bokken en havensleepboten afmeert. Aan de zuidzijde van de Waalhaven hebben ligplaatsen voor de binnenvaart plaats gemaakt voor een bedrijventerrein, waar aan de haven en/of aan het water gerelateerde bedrijven, zoals Deltalinqs, hun kantoor op het opgespoten land hebben laten neerzetten.
pag. 13 / 14
Rondje Rotterdam, zondag 23 juni 2019
Rondje Rotterdam centrum
Totale route ongeveer 2 uur
________________________
Heb je een OV kaart neem die mee of koop een dagkaart
in het metrostation, niet te koop in de bus.
______________________
Start; ss Rotterdam met pendelbus van het hotel of RET bus 77 naar
Metrostation Rijnhaven > neem metro richting Rotterdam Centraal of Den Haag
LIJN – E of D
Uitstappen; Rotterdam Centraal volg borden Centrum / via hoofdingang rechtdoor naar
Kruisplein dan linksaf naar Schouwburgplein [ links Concertgebouw De Doelen ]
Schouwburgplein; schuin oversteken
Korte Lijnbaan in [ winkelgebied ] loop door tot Stadhuis, links staat het oude postkantoor
Coolsingel hart van de stad en zoals zoveel in Rotterdam altijd opgebroken. naar rechts.
Rechts van het postkantoor de Meent in [ winkelstraat ]
volgen tot Binnenrotte dan rechtsaf [ marktplein ] loop door naar Station Blaak en Kubus woningen [ kijkkubus kan worden bezocht ] passeer rechts de Grote of Sint Laurenskerk en daarna Markthal. Wil je door lopen steek dan via de Kubus woningen de weg over of via station Blaak de weg onderdoor dan kom je in de Oude haven, Het Witte Huis en veel horeca.
Loop door de Markthal, dan rechts aanhouden naar de Hoogstraat [ winkelstraat ]
doorlopen tot Beurs traverse, trap af tot pleintje.
Links de Metro LIjN; E of D richting Slinge of De Akkers
Rechts ingang De Bijenkorf [ zeker doen, maar dan heb je meer tijd nodig ]
Uitstappen Rijnhaven
Bus 77 naar de ss Rotterdam.
Of dwaal gewoon wat rond.
pag. 14 / 14