Rondje Rotterdam, zaterdag en zondag  22 – 23 juni 2019

Ochtendroute    /    ca.  33 km.                                     Vertrek;  10.45  uur

________________________                                      ________________

Verzamelen bij Paviljoen  “ de Duinrand “

Verlaat de parkeerplaats en sla rechtsaf

Of  verlaat het grote parkeerterrein t.o. de Duinrand en sla linksaf

Deze weg volgen = Strandweg

Scherpe bocht naar links volgen = Strandweg

Bocht rechts volgen / wordt Zeeweg

Deze weg volgen / wordt pleintje Donselaar / rechtdoor

Deze weg volgen / wordt Stationsweg

Na Rabobank eerste straat linksaf = Mildenburglaan

Op kerkplein, linksaf

Eerste straat linksaf = Hoflaan

T- kruising linksaf = Noordweg

Weg volgen

Onder viaduct door

Lange bocht naar links volgen tot einde van de weg

T- kruising rechtsaf  / volg  ANWB bord >>   N 218 Maasvlakte

Weg volgen / volg  ANWB bord >>   N 218 Maasvlakte

T- kruising linksaf  / volg  ANWB bord >>   N 15 Maasvlakte *

* komen hier op de Eerste Maasvlakte – info; pag.10

volg ANWB borden >>  FutureLand *

                                                             * komen hier op de Maasvlakte 2

Na de derde stoplichten eerste links / afslag FutureLand

Parkeren  /  Expositie – bustour

Bus vertrekt;   11.45 uur

pag. 04 / 14

 

Vertrek Parkeerplaats FutureLand  /  linksaf                                  Vertrek 13.00 uur

T- kruising linksaf

Splitsing rechtsaf

volg ANWB bord >>  N 15 Rotterdam

volg ANWB bord >> havens 8500-9900 – strand maasvlakte

Weg volgen = Dardanellenstraat

Rotonde rechtdoor  =   2  afslag

volg ANWB bord >>   N 15 Rotterdam

Rotonde rechtdoor  =   2  afslag

volg ANWB bord >>  havens 8700 – 8800

Weg volgen

volg ANWB bord >>  havens 8779

Afslag gemist en ben je op de N 15

neem afslag Oostvoorne dan weg volgen = N 218

vervolg de route bij

Rotonde 1 e  afslag / volg ANWB bord >>  Oostvoorne

Weg volgen = Prinses Maximaweg

Volg ANWB bord >>   Oostvoornse meer

Volg ANWB bord >>   N 218 Oostvoorne

Weg volgen = N 218

Rotonde 1e  afslag / volg ANWB bord >>  Oostvoorne

weg volgen = Brielseweg

volg ANWB bord >>  Centrum – Strand

volg ANWB bordje >>   staat LINKS van de weg  >> Strand  /  rechtsaf = Stationsweg

Weg volgen / wordt Donselaar / Zeeweg dan Strandweg

Parkeren Paviljoen Duinrand

Lunch

pag. 05  / 14

Middagroute  /  ca 79 km

Vertrek uiterlijk 14.30 uur

Verlaat de parkeerplaats en sla rechtsaf

Of

Verlaat het grote parkeerterrein t.o. de Duinrand en sla linksaf

Deze weg volgen = Strandweg

Scherpe bocht naar links volgen = Strandweg

Bocht rechts volgen / wordt Zeeweg

Deze weg volgen / wordt pleintje Donselaar / rechtdoor

Deze weg volgen / wordt Stationsweg

T- kruising linksaf   /  volg ANWB fietsroutebordje >> Brielle

volg ANWB bord >>  doorgaand verkeer

Rotonde 3e afslag >> richting Maasvlakte N 218

Volg ANWB bord >> N 15 Rozenburg – Europoort

Wordt A 15  / volgen

Afslag  /  volg ANWB bord >>  havens 5700-6200

Weg volgen *                                            

                                                                                * komen in Europoort –  info; pag.11

Kruising rechtsaf / weg volgen / volg ANWB bord >>  veer Engeland

Volg U bocht, dan over spoorlijn rechts aanhouden

Deze weg volgen  ca. 11  km /  wordt Moezelweg

rechtdoor / volg ANWB bord >>  havens 5500-5620

Volg ANWB bord >>  N 57 Brielle – Hellevoetsluis

Onder viaduct door

Rotonde 3e afslag / volg ANWB bord >> Rozenburg

Calandburg over

pag. 06 / 14

Na de brug uitvoegen / volg ANWB bord >> Rozenburg – veer Maassluis

Rotonde 1e rechts / volg ANWB bord >> Rozenburg

Rechtdoor / volg ANWB bord >> veer Maasluis

Weg volgen tot splitsing

Rechtdoor doodlopende weg in

Weg volgen

Passeer Maeslandkering *                                                       * info;  pag. 11

Op parkeerterrein U bocht naar links / heuvel op

Einde van de weg draaien

en een  korte stop, even uitwaaien en rondkijken  

                          * rechts de Nieuwe Waterweg  /  richting Duitsland – Ruhrgebied

                          * links Calandkanaal   /  richting België – Antwerpen

* en voor ons de Noordzee / en de havenmond

dan dezelfde weg terug                                                            [ Vertrek rond 15.10 uur ]

Splitsing linksaf  / volg ANWB bord >> veer Maasluis = Boulevard Rozenburg

Rechtdoor  / volg ANWB bord  >> Rozenburg

Rechtdoor  / volg ANWB bord  >>  Rotterdam

Volg gele borden met aanwijzing >> Rotterdam – andere havens

T- kruising linksaf

brug onderdoor / T- kruising rechtsaf

volg ANWB bord >>  havens 4250-4500

Rechtdoor weg volgen = Botlekweg

links aanhouden  / volg ANWB bord >>  havens 4100-4250 *

* komen in de Botlek –  info; pag.11

pag. 07 / 14

Rechtdoor / weg volgen

volg ANWB bord >>  havens 4000-4100 = Botlekweg

Op viaduct

Stoplichten rechtdoor

volg borden >> Rotterdam

Volg U bocht onder brug door / rechts aanhouden / volg gele borden >> Rotterdam

Oprit  /  A  15   op

Na Botlekbrug  1e afslag / volg ANWB bord >>  havens 2800 – 4000 – hoogvliet *

                                                                                     * komen in Pernis – info; pag.12

volg ANWB bord >>  havens   100 – 4000

volg ANWB bord >>  havens  3100 – 4000

volg ANWB bord >>  havens    100 – 3104

volg ANWB bord >>  havens    100 –  2900

volg ANWB bord >>  havens            – 2801

Weg volgen / rechtdoor

volg ANWB bord >>  havens  1000 – 2800

Weg volgen / links aanhouden

volg ANWB borden >> heijplaat

Rotonde 1e afslag rechtsaf *

* komen in Heijplaat – info; pag.12

T-kruising linksaf = Courzandseweg

Voor huis met rietenkap rechtsaf    [ de voormalige directiewoning ]

pag. 08 / 14

Voor de kerk linksaf

Einde weg rechtsaf = Rondoplein    [ muziektent ]

T-kruising linksaf = Rondolaan

T-kruising rechtsaf = Heijplaatstraat *

  • achter de kantoorgebouwen en kantine, liggen de oude droogdok bekkens en loodsen. [ Komen wij morgen ]

[ Vertrek voor 15.50 uur ]

Langs het parkeerterrein, bijna aan het eind van het p. terrein de eerste straat rechtsaf

T-kruising rechtsaf

Weg volgen  / volg ANWB borden >> ring

Stoplichten linksaf  / volg ANWB bord >> havens 2000 – 2250 – Waalhaven

* komen bij de Waalhaven- info; pag.13

volg ANWB borden  >> maastunnel

                

volg ANWB bord  >>  maastunnel – havens 1200 – 1365

volg ANWB bord >> ss Rotterdam

Weg volgen dijkje over dan over tramspoor gelijk links houden

Links voorsorteren

Direct na viaduct  metrostation Maashaven

Stoplichten linksaf  / volg ANWB bord >> ss Rotterdam

Eerste stoplichten linksaf = Maashaven N.z

Splitsing rechtdoor  / = 30 km zone + drempels

Weg volgen tot  ss Rotterdam

[ Aankomst 16.30 uur ]

Parkeren en helpdesk:                          pag.   – 10  –

Informatie over de havengebieden:     pag. 10 t/m 13

pag. 09 / 14

Parkeren; rechtdoor /  melden bij de slagboom / Morganclub Zeeland

/  volg verder de aanwijzingen ter plaatse.

[  parkeer NIET op het grote parkeerterrein, rechts,  is betaald parkeren ]

_____________________________________________

Organisatie / Helpdesk

Bram Rodenburg     06 – 53 62 45 28

Hans Reumer       06 – 28 88 64 05

_____________________________________________

Informatie over de havengebieden;

De Eerste Maasvlakte

Begin jaren 1960 bezochten steeds meer schepen de Rotterdamse haven en werd tevens de afmeting van die schepen steeds groter waardoor de vaarwegen in Rotterdam (waaronder de Nieuwe Waterweg) bij verdere groei een te kleine capaciteit zouden hebben. Een oplossing zou zijn de Nieuwe Waterweg te verbreden en te verdiepen. Wanneer de scheepvaart zou toenemen door de aanleg van havens en industriegebieden ten westen van Rotterdam, was het echter mogelijk dat nautische onveiligheid zou optreden. Dit betekende dat schepen de havens niet meer veilig konden bereiken en dat het grote aanbod van schepen op de vaarwegen opstoppingen en dus langere vaartijden met zich mee zouden brengen. Er werd daarom gedacht aan het creëren van een vlakte in de Noordzee: de Maasvlakte.

De Maasvlakte, ook wel Eerste Maasvlakte genoemd ter onderscheid van de later aangelegde Tweede Maasvlakte, is een groot industriegebied dat is aangelegd in de Maasmonding. De vlakte ligt direct aan de Noordzee, ze maakt deel uit van de Rotterdamse haven en behoort tot de gemeente Rotterdam. De stad Rotterdam ligt echter 40 kilometer landinwaarts.

De Maasvlakte is in de jaren zestig aangelegd. In 1973 meerden de eerste schepen af. De Maasvlakte is gebouwd door het leggen van een ringdijk waarbinnen zand uit de Noordzee werd opgespoten.

De belangrijkste bedrijven op de Maasvlakte zijn:

pag. 10 / 14

De Maasvlakte was voor de bouw van Maasvlakte 2 het begin van de Betuweroute en de N15.

De Europoort

De Europoort vormt samen met de Botlek een van de omvangrijkste petrochemische-industriegebieden van de wereld. Aan het begin van het Calandkanaal vindt ertsoverslag plaats bij Ertsoverslagbedrijf Europoort. In het oosten van het Europoort-gebied vindt overslag van auto’s, staal en houtproducten plaats op gespecialiseerde terminals.

Het gebied werd tussen 1958 en 1964 aangelegd op het eiland Rozenburg dat daarvoor grotendeels vergraven werd. Behalve het dorp Blankenburg (400 inwoners) Het gebied behoort tot de gemeente Rotterdam en is 3600 ha groot.

De Maeslantkering

Geen enkele waterkering ter wereld heeft grotere beweegbare onderdelen dan de Maeslantkering. Dit Deltawerk kan een vloedgolf van 5 m boven NAP aan.

De Maeslantkering ligt in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland en werd gebouwd tussen 1991 en 1997. Het bouwwerk is volledig automatisch gestuurd en vormt samen met de Hartelkering en de dijkverbreding Rozenburg de Europoortkering. De Maeslantkering is een voorliggende kering, wat betekent dat hij de eerste klappen opvangt bij hoogwater vanuit zee. Hiermee beschermt de stormvloedkering de inwoners van Zuid-Holland.

De Maeslantkering:

  • sloot tijdens een storm in 2007 voor het eerst.
  • sloot bijna tijdens de storm van 2002, 2013 en 2014. Het officiële sluitpeil werd op enkele centimeters na niet bereikt.
  • heeft 2 deuren van 210 m breed, 22 m hoog en 15 m diep. Bij sluiting lopen ze vol met water, waardoor ze binnen 2 uur naar de bodem zakken.
  • werkt met bolscharnieren met een doorsnede van 10 m en een gewicht van 680 ton.

De Botlek

In 1947 werd het Botlekplan ingediend. Aan de andere kant van de Oude Maas zou een gebied van 750 hectare verhuurbaar terrein worden aangelegd. De gemeente verwachtte met dit nieuwe gebied voor 15 jaar in de vraag naar ruimte te kunnen voorzien. Door vertragingen in de bouw van de Botlekbrug die het gebied moest ontsluiten, kon pas na 29 juni 1955 met de feitelijke invulling van het gebied worden begonnen.

pag. 11 / 14

De plannen zijn in de tussenliggende periode een aantal malen aangepast en bijgesteld. Een belangrijke reden daarvoor was dat tankers die de haven moesten kunnen aandoen, groter en groter werden; in de Tweede Wereldoorlog waren tankers van 16.000 ton normaal, inmiddels waren tankers van 30.000 ton in de vaart genomen, waarvan sommigen dachten dat het wel zo zou blijven en anderen vermoedden dat het toch wel 45.000 ton kon worden. Bij de feitelijke aanleg van het Botlekgebied hield men daarom toch maar al rekening met tankers van 65.000 ton en een diepgang van 12 meter. De Botlek is aangelegd tussen 1954 en 1960.

Industrie

Het Botlekgebied kenmerkt zich vooral door petrochemische industrie en tankopslagbedrijven, en de opslag van droge bulkgoederen. Het eerste bedrijf dat zich er vestigde was Dow Chemical in 1956, in 1957 gevolgd door de scheepswerf van Cornelis Verolme. In 1960 was alle beschikbare grond uitgegeven. De vestiging van Dow werd enige jaren geleden overgenomen door LBC, en de voormalige scheepswerf van Verolme wordt tegenwoordig voor het grootste deel gebruikt als reparatiewerf, en dan met name voor de offshore-industrie

.

Pernis

De kerkgemeenschap van Pernis is een der oudste kerkelijke gemeenten van westelijk IJsselmonde. Al in 1307 was er een kerk met een eigen pastoor en koster. Pernis volgde in 1580 Charlois en Rotterdam in de Reformatie. Pernis was voor die tijd al een zeer oude kerkelijke gemeente.

Pernis was van oudsher een boerendorp. Het achtervoegsel -nis verwijst naar een oud Nederlands woord voor landtong. In de achttiende eeuw ontstond de Pernisser zeevisserij waarbij de vissers tot aan IJsland voeren. Op de top van de visserij voeren er 22 Pernisse vissloepen. In de negentiende eeuw kende het dorp ook een bloeiende zalmvisserij.

Vanaf de jaren dertig van de 20e eeuw werden rond het dorp havens aangelegd, eerst de Eerste en Tweede Petroleumhaven aan de westkant en later de Eemhaven aan de oostkant. Kenmerkt de Eemhaven zich door containeroverslag, de Petroleumhavens worden gedomineerd door de petrochemische industrie met verschillende olieraffinaderijen, onder andere van Shell Pernis. Hierdoor is het dorp ook landelijk bekend.

Heijplaat

Heijplaat is een wijk in het Rotterdamse stadsdeel Charlois. Heijplaat ligt zuidelijk van de Nieuwe Maas en wordt omringd door de Eemhaven in het westen en de Waalhaven in het oosten. De enige toegang over land is de Waalhavenweg vanaf het industrieterrein Waalhaven Zuid.

Geschiedenis

Heijplaat is ontstaan als woonwijk voor arbeiders van de toenmalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) die in 1904 hier begon met onderhoud en bouw van schepen. Heijplaat ligt relatief ver buiten Rotterdam en was dus ook moeilijk bereikbaar voor de werknemers. De naam verwijst naar de nabijgelegen, en inmiddels verdwenen, buurtschap De Heij. In 1914 werd de NV Bouwmaatschappij Heyplaat opgericht, die opdracht gaf tot het bouwen van een toentertijd moderne wijk in de vorm van een tuindorp. Het tuindorp werd ontworpen en ontwikkeld door Architectenbureau H.A.J. en Jan Baanders.

pag. 12 / 14

In het begin van de jaren twintig was het tuindorp af en vormde een gemeenschap met eigen scholen, winkels, feestzaal en kerken. In de huidige bebouwing zijn nog goed de structuren van het tuindorp te vinden. In de as van de centrale woonstraat bieden de drie oorspronkelijke kerken in elkaars verlengde een schilderachtige aanblik. In 1934 is aan de Nieuwe Maas direct ten westen van Heijplaat Quarantainestation Heijplaat geopend voor zeelieden met besmettelijke ziekten. De begroeiing op het terrein is nu verruigd. Het idyllisch gelegen rivierstrandje op de oever is het enige natuurlijke zandstrand van Rotterdam en wordt druk bezocht.

In de jaren vijftig werden 300 huizen, ontworpen door architect J.W.C. Boks, bijgebouwd.

Charlois

De eerste (primitieve) bewoning in Charlois gaat terug tot voor het jaar 1200. In 1458 wordt het gebied “De Reijerwaard” waar Charlois in ligt door Filips van Bourgondië aan zijn zoon Karel de Stoute geschonken. Op 14 april 1462 geeft Karel de Stoute het bestuur weer in handen van Matteys de Buyser, IJsbrand Uyt ten Hage, Arend van der Woude en Anthony Michelsz. van Eversdijck en geeft hen toestemming de grond te bedijken. In dezelfde akte bepaalt hij dat de ingedijkte grond “voortaen heten sal ’t land van Charollais”. Deze naam is afkomstig van het graafschap Charolais in het huidige Frankrijk dat ook in het bezit van Karel de Stoute was.

In 1873 werd de gemeente Katendrecht, die al aan drie kanten door Charlois grondgebied omgeven was, opgeheven en toegevoegd aan Charlois. In 1895 werd Charlois vervolgens zelf geannexeerd door Rotterdam, dat onmiddellijk op grote schaal havengebied ging aanleggen in het voorheen agrarische gebied.

De Waalhaven

De Waalhaven is een van de gegraven havens aan de linker Maasoever van Rotterdam. Met haar oppervlakte van 310 ha. is ze het grootste gegraven havenbassin ter wereld. De Waalhaven mondt uit in de Nieuwe Maas en is daardoor via het Scheur en de Nieuwe Waterweg direct met de zee verbonden.

In 1907 werd begonnen met de eerste uitgravingen. De eerste uitgraving was in 1908 gereed en in 1930 – was de 4e en laatste grote uitbreiding voltooid.

Karakteristiek element in de Waalhaven was de demagnetiseerinrichting, een grote boog waar schepen onderdoor konden varen om ontdaan te worden van hun magnetisme. Men geloofde dat op die manier het gevaar van magnetische mijnen kon worden afgewend. Deze installatie is gesloopt.

Tot de jaren 90 deed de Waalhaven dienst als overslaghaven van met name massagoed en containers. Het was indertijd een overslagplaats voor Lash-schepen. De bakken die er nu nog liggen worden voornamelijk gebruikt voor opslag. Er zijn veel bekende scheepvaartbedrijven gevestigd aan de Waalhaven. Men vindt er ook Smit Internationale, die er zijn bokken en havensleepboten afmeert. Aan de zuidzijde van de Waalhaven hebben ligplaatsen voor de binnenvaart plaats gemaakt voor een bedrijventerrein, waar aan de haven en/of aan het water gerelateerde bedrijven, zoals Deltalinqs, hun kantoor op het opgespoten land hebben laten neerzetten.

pag. 13 / 14

Rondje Rotterdam,   zondag   23 juni 2019

Rondje Rotterdam centrum

Totale route ongeveer 2 uur

________________________

Heb je een OV kaart neem die mee of koop een dagkaart

 in het metrostation, niet te koop in de bus.

______________________

Start;           ss Rotterdam met pendelbus van het hotel of RET bus 77 naar

Metrostation Rijnhaven > neem metro richting Rotterdam Centraal of Den Haag

LIJN  –  E of D

Uitstappen;  Rotterdam Centraal volg borden Centrum  / via hoofdingang rechtdoor naar

Kruisplein    dan linksaf naar Schouwburgplein [ links Concertgebouw De Doelen ]

Schouwburgplein; schuin oversteken

Korte Lijnbaan in [ winkelgebied ] loop door tot Stadhuis, links staat het oude postkantoor

Coolsingel    hart van de stad en zoals zoveel in Rotterdam altijd opgebroken. naar rechts.

Rechts van het postkantoor de Meent in [ winkelstraat ]

volgen tot Binnenrotte dan rechtsaf [ marktplein ]  loop door naar Station Blaak en Kubus woningen [ kijkkubus kan worden bezocht ] passeer rechts de Grote of Sint Laurenskerk en daarna Markthal. Wil je door lopen steek dan via de Kubus woningen de weg over of via station Blaak de weg onderdoor dan kom je in de Oude haven, Het Witte Huis en veel horeca.

Loop door de Markthal, dan rechts aanhouden naar de Hoogstraat [ winkelstraat ]

doorlopen tot Beurs traverse, trap af tot pleintje.

Links de Metro LIjN;  E of D richting Slinge of De Akkers

Rechts ingang De Bijenkorf [ zeker doen, maar dan heb je meer tijd nodig ]

Uitstappen Rijnhaven

Bus 77 naar de ss Rotterdam.

Of dwaal gewoon wat rond.

pag. 14 / 14