De V-8-motor vertrouwt meer op olievolume dan op oliedruk. De olie hoeft dus geen extreme temperatuur- of drukvermogens te hebben. Het gebruik van synthetische of half synthetische oliën voor pre-GEMS is dus niet nodig en geldverspilling. Als u uw auto dagelijks gebruikt en van plan bent lange tijd met dezelfde motor te doen dan zullen regelmatige olieverversingen om de 3000 mijl een beter effect op uw motor hebben dan het gebruik van dure oliën.

Een wat dikkere standaardolie doet geen pijn, dus 10W40 of 20W50 is een goede optie. De lifters zijn gemaakt voor 20W50. Zorg er wel voor dat je een motorolie gebruikt met een goede smerende werking, vooral voor de V-8’s omdat ze erg gevoelig zijn voor olieslib. Castrol Longlife is goed … onderworpen aan de ZDDP-codicil.

Standaard synthetische Mobil 1 is er in  5/30. Als je toch synthetisch wilt gebruiken (TVR beveelt synthetisch aan in hun Rover V8’s), gebruik dan bij voorkeur de dikkere Motorsport 4T-klasse met een classificatie van 10/40 of Mobil 10/50. Dit vermindert het olieverbruik en voortijdige slijtage van de lagers.

In de handleidingen voor oudere modellen staat dat olie elke 5000 mijl moet worden ververst. Voor latere modellen was dit elke 12.000 mijl, maar dit cijfer is meestal erg ontoereikend en enorm optimistisch als je wilt dat de motor net zo lang meegaat als jij. Als vuistregel gebruik ik een interval van 3000 mijl of elk jaar (wat het eerst komt). Als ik mijn motoren openmaak, zijn ze niet vervuild en maagdelijk.

Vervang het oliefilter op hetzelfde moment dat u olie ververst. Sommige mensen vervangen het filter pas na elke tweede olieverversing. Normaal doet het geen pijn, maar dan vergeet je het ook de tweede keer gemakkelijk! en de kosten van een filter zijn niet zo groot. Een andere reden is dat de hoeveelheid olie die de oliepomp weggepompt afneemt wanneer het filter verstopt raakt. Zoals opgemerkt, heeft deze V8 grote hoeveelheden olie nodig om hem goed gesmeerd te worden, dus het is beter om op dit punt niet te bezuinigen en het filter samen met de olie te vervangen.

Als je de motor voor korte afstanden gebruikt, of je verwacht veel slib en dergelijke in de motor, kun je de volgende truc proberen. Voordat u de olie ververst. Tap wat motorolie af (ongeveer 1 liter) en vul het oliepeil bij met 1 liter ATF-olie (automatische transmissievloeistof). ATF-olie heeft zeer goede reinigende eigenschappen en doet de motor intern goed. Laat het ongeveer 100 mijl in de motor zitten. Tap vervolgens alle olie af en vul bij met normale motorolie. Het zal zeker veel helpen.