THE ALL NEW MORGAN PLUS FOUR

In een persbericht in december vorig jaar kondigde Morgan aan dat dit jaar andere modellen het nieuwe aluminium chassis van de CX-generatie zullen ontvangen, dat voor het eerst op de Plus Six werd gebruikt. Het vorige stalen ladderframe is niet meer gemonteerd. De laatste modellen met het stalen ladderframe vinden hun weg naar het speciale model Plus 4 70th Anniversary beperkt tot 20 voertuigen.

De Anniversary Edition is nog niet afgeleverd en de opvolger staat al in de startblokken, aangekondigd voor de wereldpremière op de Autosalon van Genève. Morgan vervangt het vorige nummer “4” in het nieuwe model door het geschreven “Four”. Hoewel op hetzelfdeChassis zoals de Plus Six zijn in sommige details anders. Het valt meteen op dat de nieuwe Plus Four iets smaller is dan de Plus Six – precies 104 mm. 4-cilindermodellen hebben bij Morgan altijd een smallere body gehad dan de grotere modellen. Het is ook meteen merkbaar dat de extra openingen voor ventilatie van de turbomotor aan de zijkant en voorkant van de kap niet beschikbaar zijn in dit model, maar in plaats daarvan zijn de traditioneel aangebrachte koelsleuven weer aangebracht. Velen zullen blij zijn dat de Plus Four beschikbaar is met nieuw ontworpen aluminium wielen in de stijl van de jaren 60/70, maar ook traditioneel met spaakwielen. Er is zelfs een reservewiel op aanvraag beschikbaar. Net als bij de vorige Plus 4 is de velgmaat 15 inch.

Zoals verwacht, komt de motor van BMW, het is de 2 liter 4-cilinder twin turbo met 255 pk en 400 Nm. De volledige kracht is al met een snelheid van 2000 toeren beschikbaar.

Een behoorlijke prestatieverhoging ten opzichte van de vorige Ford GDI-motor en qua vermogen 20 Nm boven de Roadster 3.7. Om de lichte auto van 1009 kg naar 100 km/ u te versnellen heeft u (automatisch 4,8 en 5,2 seconden met handbediening) nodig om een maximale snelheid van ca. 240 km/ u te bereiken. Net als bij de Plus Six is ​​er ook een Sport + -knop die de dynamiek van de motor verder verbetert en ABS is ook aan boord.

U kunt een automatische transmissie met 8 versnellingen of een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen bestellen. De emissies zijn 159 g/ km automatisch en 165 g/ km met de handbal. Dat is ongeveer 30% minder dan de vorige Roadster. De andere uitrusting details zoals. Deursloten, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging etc. zijn net als de Plus Six met uitzondering van de hardtop, die wordt niet aangeboden voor dit model, sommige details, zoals het airconditioningsysteem, zijn alleen beschikbaar tegen een meerprijs. Qua koppel ligt de nieuwe Plus Four iets boven de Roadster V6 3.7 en daarom is de prijs ook iets hoger dan de vorige Roadster.

De geheel nieuwe Plus Four is per direct te koop, met een vanafprijs van € 99.950,- inclusief de in Nederland geldende belastingen. Voor de versie met automaat geldt dezelfde prijs als voor de Plus Four met handbak. De verwachting is dat de Plus Four rond april/mei in Nederland zal arriveren. De auto kan worden geconfigureerd op de website van Morgan Motor Company. Meer verkoopinformatie is beschikbaar bij Louwman Exclusive, importeur en de enige dealer van het Britse merk in Nederland.

Klik hier voor de introductievideo van de PLusFour