NIEUWS:

Er komt een geheel nieuwe driewielige Morgan aan!

Na veel speculatie na de productiestop van de huidige Morgan 3 Wheeler, zijn we blij om de plannen voor een nieuw driewielig model te bevestigen.

Hier afgebeeld is een zwaar vermomd technisch prototype dat wordt getest, dus terwijl u het voertuig voor u kunt zien, moet u wachten tot de volledige lancering om getuige te zijn van het volledige ontwerp.

Het nieuwe voertuig zal worden bepaald door een geheel nieuw ontwerp, avontuurlijk van karakter en met aanzienlijke technische verbeteringen.

De nieuwe 3 Wheeler zal met name inspiratie putten uit de ervaringen van vele eigenaren van het uitgaande model die avontuurlijke reizen en toeren hebben gemaakt, en wiens ongelooflijke avonturen alle uithoeken van wereld hebben bereikt.

Hoewel veel details over het nieuwe model nog moeten worden uitgewerkt, kan het gebruik van een verbrandingsmotor worden bevestigd.

In het bijzonder een atmosferische driecilinder-in-lijn Ford-motor, die het al lang bestaande gebruik van Ford-krachtbronnen door ons bedrijf voortzet.

Houd toekomstige updates in de gaten, want we beginnen aan een spannend nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ons bedrijf 🇬🇧

De meest zichtbare – en aanvankelijk meest controversiële – verandering van de nieuwe 3 Wheeler is dat de oude luchtgekoelde 2,0-liter V-twin-motor van S&S moet worden vervangen door een normaal aanzuigende, in lengterichting gemonteerde versie van de aanzienlijk verfijndere 1,5-liter driecilindermotor van Ford zoals  gebruikt door de Fiesta ST hot hatchback.

De verandering zal waarschijnlijk resulteren in een drastische verbetering van de prestaties, aangezien de V-twin nauwelijks 80 pk produceerde , terwijl de Ford-eenheid goed zou moeten zijn voor 120-130 pk (hij loopt tot 197 pk met een turbolader in de hot Fiesta), hoewel Morgan de prestaties nog niet bevestigt.

De vermogen-gewichtsverhouding zou indrukwekkend moeten zijn: Autocar begrijpt dat de ingenieurs van Morgan het leeggewicht van minder dan 500 kg van het nieuwe model gebruiken als doel voor het nieuwe model.

Net als de oude auto, wordt de nieuwe 3 Wheeler aan het achterwiel aangedreven, waarbij de op de neus gemonteerde motor het vermogen via een vijftraps Mazda MX-5-versnellinegsbak naar een afgeschuinde bak achter de cockpit stuurt en vervolgens naar het enkele achterwiel via een getande riem.

Morgan-directeur Steve Morris zei: “We zien de nieuwe 3 Wheeler als een kans om bestaande trouwe klanten een voertuig te bieden waar ze net zo van kunnen genieten als vandaag, maar het zal ons [ook] in staat stellen om ons op een grotere groep potentiële eigenaren te richten.

“We zien dit als een echt wereldwijd product. Onze grote focus zal liggen op het opbouwen van de verkoop in de VS, hoewel we verwachten dat de vraag in het VK, Frankrijk, Duitsland en Italië ook sterk zal zijn.”

Morris legde uit dat het belangrijkste voordeel van het model in de VS is dat het dankzij de niet-autostatus een wirwar van nalevingsproblemen kan omzeilen die veel geïmporteerde sportwagens met een klein volume omringen.

Hoewel Morris bezorgd was om overmatig vertrouwen te voorkomen, gelooft Morris dat de verkoop van 3 Wheeler die van alle vierwielige Morgans samen kan evenaren als de nieuwe editie eenmaal op de belangrijkste markten is gevestigd.

Historisch gezien was de 3 Wheeler de bestseller van Morgan, en zelfs het model van 2011 evenaarde een tijdje de verkoop van vierwielers.

“Rond 2012 verkochten we in totaal 28 auto’s per week”, zegt Morris. “We denken dat het nieuwe model ons kan helpen die cijfers te evenaren of zelfs te verbeteren.”

Morgan wil de diepgewortelde rijervaring van de 3 Wheeler niet ‘veranderen’: de voetafdruk van de 2022-auto is ‘vrijwel identiek’ aan die van het uitgaande model, de cockpit is net zo open en hij heeft dezelfde kleine kenmerken op de weg.

De cockpit is echter breder en heeft een lagere vloer die een betere toegang en beter comfort biedt voor langere en bredere bestuurders.

Veel details, zoals de hoofdinstrumenten en  designelementen van het dashboard, leunen sterk op de meest geliefde kenmerken van het uitgaande model.

Morgan’s hoofd van design, Jon Wells, is zich er terdege van bewust dat eigenaren van de 3 Wheeler “buitengewone dingen doen” met hun auto’s, waaronder langeafstandsvakanties en expedities.

Het nieuwe model speelt hier dus beter op in, met handige montagebeugels voor bagagerekken, camera’s, verlichting en diverse voorruiten. Een “enorm” assortiment rekken, spiegels, bagagekoffers en fietstassen zal ook als optie worden aangeboden.

Radicale graphics zijn al een bekend kenmerk van de 3 Wheeler, maar Wells zei dat zijn ontwerpteam klaar is om nieuwe hoogten van uitvindingen te ontdekken.

Een item dat waarschijnlijk niet wordt aangeboden, is een dak, hoewel eigenaren stoffen tonneaucovers en mogelijk een harde halve tonneau kunnen kopen die de auto effectief in een knusse eenzitter zullen veranderen.

Hoewel de styling geheel nieuw is, is de relatie met de oude 3 Wheeler duidelijk.

Dit is geen klassiek gestroomlijnde auto, maar er is veel aandacht besteed aan aerodynamica (het kleine frontale gebied en het verplaatsen van de motor in de auto helpen hier veel bij).

Misschien wel het meest opvallende kenmerk is echter een paar bijna platte “diffusorplaten” aan de zijkanten van de body.

Wells zei dat deze een aantal belangrijke functies hebben: om de luchtstroom langs de body te regelen inclusief het helpen afvoeren van warme lucht uit twee aan de voorkant gemonteerde radiatoren, om bagagedragers te dragen, en om een ​​ideaal palet voor afbeeldingen te bieden “om drama toe te voegen”.

Autocar