Morgan is begonnen met het testen van een grondig vernieuwde tweede generatie van zijn lichtgewicht 3- Wheeler, terwijl de productie van de huidige 3-Wheeler wordt afgebouwd.

Autocar heeft een exclusief beeld gekregen van een prototype dat stevig aan de tand wordt gevoeld tijdens uitgebreide testritten, wat ons een eerste blik geeft hoe de fabrikant uit Malvern de kleine 3 Wheeler zal updaten, die qua concept en ontwerp vergelijkbaar blijft met de Morgan Super Sports die in 1933 werd gelanceerd.

Het meest duidelijk is dat een van de bepalende kenmerken van de huidige auto, de voorin gemonteerde V-twin-motor, is verwijderd. Morgan heeft eerder bevestigd dat de uit 1998 cc motor afkomstige 82 pk luchtgekoelde motor van de bestaande 3 Wheeler- geleverd door de Amerikaanse fabrikant S&S – in 2021 niet meer zou voldoen aan de emissievoorschriften, maar heeft de vervanging ervan nog geen details vrijgegeven. Ongeacht het vermogen weet Autocar dat de motor uitsluitend het achterwiel zal blijven aandrijven.

Het is nu twee en een half jaar geleden dat Morgan plannen voor een puur elektrische versie van de 3 Wheeler opschortte, daarbij verwijzend naar problemen met de leverancier van de aandrijflijn en de belofte om zijn EV-ontwikkelingsmogelijkheden te versterken door “extra specialistische middelen in huis te halen”. Het blijft onduidelijk of deze auto van de tweede generatie een emissievrije variant zou kunnen voortbrengen.

Omdat er geen motorelementen te zien zijn, lijkt het erop dat de krachtbron van de volgende generatie 3 Wheeler, meer conventioneel, in de carrosserie zelf zal worden onder gebracht. Dat betekent dat hij waarschijnlijk groter zal zijn dan de huidige tweecilinder en, zoals het geval is met de andere modellen in het assortiment van Morgan, waarschijnlijk afkomstig zal zijn van een externe fabrikant.

BMW levert momenteel motoren voor Morgan’s Plus Four en Plus Six, maar de kleinste is een 2,0-liter viercilinder met turbocompressor uit de Z4-sportwagen, en zou vrijwel zeker te groot zijn voor de ruimte in de 3 Wheeler.

Verder zien we details voor een subtiel herontwerp voor het kleinste model van het merk. Met de motor verplaatst, lijkt het erop dat Morgan een meer gestroomlijnde voorkant zal introduceren, hoewel de voorwielen zichtbaar blijven terwijl het achterwiel in de kont van de auto is ingesloten. De hier afgebeelde rolkooi is echter voor testdoeleinden en zal niet worden uitgevoerd in de productiemodellen.

Belangrijker zijn de schijnbare vernieuwingen binnen het chassis van de 3 Wheeler. De voorste spoorbreedte is zichtbaar verbreed, daardoor krijgen we een goed beeld van wat een veel geavanceerdere ophanging lijkt te zijn, terwijl de geventileerde remschijven aan de voorkant aanzienlijk zijn vergroot, wat allemaal wijst op een meer openlijke focus op het weggedrag en mogelijk een vermogenstoename voor de 3 Wheeler.

De nieuwe 3 Wheeler zal naar verwachting tegen het einde van dit jaar worden gepresenteerd, voorafgaande aan de markt introductie in 2022

Bron: Autocar – uk by Felix Page