Overzicht van de Plus 4 110 Works:

 Wat is het?

Een stap terug in de tijd. Het is de Morgan Plus 4, het bloeiende hart van het assortiment van het sportwagenbedrijf uit Malvern. Natuurlijk, de V8-aangedreven Aero-auto’s en de waanzinnig alleen voor ingewijden 3 Wheeler trekken meestal alle aandacht, maar het is deze bescheiden klassieker die het meeste geld verdient en de grootste aantallen verkoopt.

We zeggen ‘klassiek’, maar het is een gloednieuwe auto, specifiek gebouwd naar uw eigen wensen. Morgan brengt de vreemde speciale editie uit – afgebeeld op de 110 Works Edition, ter ere van het 110-jarig bestaan ​​van het bedrijf – maar verder lopen er geen twee dezelfde Morgans langs de ouderwetse met de hand gebouwde productielijn.

Dat is zeker een groot deel van hun aantrekkingskracht. Net zoals hoe ouderwets bloeiend de Plus 4 eruit ziet en voelt. Bereid je voor om op vrolijke wijze uit elke bocht te accelereren, om nog maar te zwijgen over glimlachen en zwaaien door echte oldtimers, die ongetwijfeld verbijsterd zijn om te horen dat je auto net is geregistreerd en ontzet dat hij voldoet aan de moderne emissievoorschriften die binnenkort de echte klassiekers uit onze prachtige steden bant.

Bereid je ook voor om heel veel moeite en concentratie te moeten doen om je auto alleen maar te laten rijden, laat staan ​​te ‘hanteren’. Maar bereid je ook voor op een volledig publiek in de ban van de Plus 4. Het is het autorijdende equivalent van die walk-back-in-time levende musea. Hoe vaak je graag een dagje door de geplaveide straten rijdt en Groot-Brittannië in oorlogstijd bespreekt, is een goede barometer voor hoeveel plezier je zult halen uit het besturen van een Morgan.

De viercilinder Morgan komt in twee redelijk vergelijkbare smaken: de 110 bhp 4/4, of de bredere Plus 4. Meer comfort en met iets modernere prestaties, de laatste verkoopt in grotere aantallen, hoewel als u het erfgoed zoekt, de 4/4, is te koop sinds 1936 en is zeker degene om voor te gaan.

De Plus 4 zou je leven een beetje makkelijker moeten binnensluipen, hoewel hij niet veel bagage ruimte of luxe heeft. Dit is een opwindende, allesverslindende rijervaring en hoewel er standaard een handmatig opvouwbaar dak is, moet je die alleen gebruiken wanneer Zeus alles loslaat wat hij heeft. De verwarming werkt als een hoogoven en je kunt zelfs verwarmde stoelen bestellen, dus er is echt geen excuus om met de kap op weg te rijden, tenzij je Morgan in een badkuip verandert.

Het rijden:

Hoe is hij onderweg?

Met een viercilinder Ford-motor en een Mazda-versnellingsbak met vijf versnellingen heeft deze Morgan misschien niet de ingrediënten van een exotische auto. De 154 pk van de Plus 4 klinken beide ook behoorlijk bescheiden, maar met slechts 927 kg en een grimmig gebrek aan kalmte onder je – zul je geen extra pk’s wensen. Vertrouw ons. Dit is een haveloze en grondig betrokken rit, en met de wild knallende sportuitlaat gemonteerd, slaagt de motor er zelfs in om te boeien.

Objectieve klachten zijn talrijk. De wollige besturing mist jammerlijk precisie totdat je over een kuil gaat, wanneer het gigantische wiel bijna je pols verstuikt, zo sterk is het geweld van de terugslag. Het gebrek aan stabiliteit is voelbaar en het is moeilijk voor te stellen dat een Morgan uit de jaren 1930 veel minder precies stuurt over een hobbelige weg. De verschillende piepgeluiden en rammeltjes – zelfs in onze amper in 2.000 mijl testauto – maken je bang dat bij een echt grote klap het hele ding komisch uit elkaar zal laten vallen als een cartoon clown auto.

Maar dit is echt alleen het eerste uur of zo. Klinkende gebreken worden al snel ‘kenmerkend’. Iets verderop zullen ze zijn veranderd in ‘karakter’ en, bij je eindbestemming, ‘charme’. Op de verstikkende, overbelaste wegen van Groot-Brittannië,  geeft een dergelijke betrokkenheid, zelfs bij file rijden een aantoonbare reden tot een feest. Geen enkele nieuwe auto die we hebben gereden, heeft zoveel concentratie gevraagd, om gewoon van A naar B te rijden

Het zal je vergeven worden als je nooit de grenzen ervan durft te verkennen. Maar haal diep adem, plezier en de Plus 4 komen onverwacht samen met snelheid. Als je eenmaal de enorme hoeveelheid aan stuurmanswegen hebt bereden, kun je veel plezier hebben door de bochten aan elkaar te rijgen en kun je echt genieten.

Gewoon een kort woordje over het samenstellen van uw Morgan; sommige Morgans, zoals deze 110 Works, worden geleverd met behoorlijk presterende Yokohama-banden. Ze hebben veel te veel grip voor het bescheiden vermogen en het wiebelige chassis van de Plus 4, dus omarm in plaats daarvan het klassieke karakter en kies minder vasthoudend rubber voor een nog grotere glimlach. De Morgan kan dan zelfs een beetje comfortabeler rijden.

 

DE BINNENKANT:

Indeling, afwerking en ruimte

Het is echt waar – optionele airco en verwarmde stoelen – de Plus 4 voelt zich echter het meest onaangetast door de voortgang van de tijd.

Het voelt altijd gericht op het hebben van een bijrijder, alsof het alleen is gemaakt voor reguleringsbijeenkomsten. De snelheidsmeter zit zo ver naar links dat je nauwelijks tijd hebt om je ogen van de weg te halen om te controleren hoe snel je gaat. De toerenteller zit veel dichterbij, maar stijgt helemaal tot 9.000 tpm zonder rode lijn, de stuurwielrand verbergt het vitale gedeelte van 6.000-7.000 tpm waar de toerenlimiet daadwerkelijk zit.

Uiteindelijk schuw je beide en rijdt je op gevoel en instinct, wat gelukkig in een auto zoals deze zeer aangenaam is. De meters die voor je zitten zijn de brandstof- en temperatuurmeters, wat suggereert dat dit mogelijk grootte zorgen waren bij Morgans van weleer. Je kunt ook je telefoon opladen, hoewel …

De cabine is erg knus, zelfs voor mensen klein van stuk en slank gebouwd, er is helaas niet veel  bagageruimte. Je krijgt een heel klein beetje bagage binnen met het dak naar beneden, en met het dak omhoog is het een barrière tussen je oren en de drukte van het leven buiten. Je kunt het dak net zo goed laag houden.

Het omhoog of omlaag vouwen is niet een druk op een knop, maar de verschillende stoppers, clips en de handeling moet een tweede natuur worden. Het is meer tijdrovend dan de 20 seconden van een moderne roadster. Net als de rest van de auto verandert de Plus 4 in een prozaïsch proces waarbij de bestuurder een cruciaal, fysiek onderdeel van de operatie is. Hoera!

EIGENAAR:

Bedrijfskosten en betrouwbaarheid

Met 4/4’s vanaf £ 40.000,00 Plus 4s vanaf £ 44.000,00 en de 110 Works Edition boven de

£ 60.000,00 mag je je afvragen – gezien de opzettelijk oldtimer uitstraling van deze auto  – waarom je niet gewoon een echte klassieker koopt. Hij kost minder en waarschijnlijk een goedkopere verzekering zelfs vrijstelling van wegenbelasting, als de Morgan van vóór de jaren tachtig is.

Maar dan is er het besef dat, met zijn Ford- en Mazda-mechanica, het kopen van en nieuwe waarschijnlijk iets van die nieuwbakken ‘betrouwbaarheid’ biedt die begraven ligt onder het antieke uiterlijk. Als je wilt dat je een klassieker rijdt, in plaats van eindeloos te sleutelen, is het kopen van nieuw logisch.

Deze Morgan is licht van gewicht en bescheiden in kracht, en het is tevens zuinige auto.  Zoals we echter hebben gezegd, houd er rekening mee dat u deze Morgan niet zult gebruiken voor verre reizen. Tenzij je heel, heel efficiënt bent in het inpakken of een kofferrek laat monteren.

Oh, en ‘moderne’ Morgans houden hun waarde verbluffend goed. Dit is geen auto die de helft minder waard is zodra je bij de dealer wegrijdt.

Samenvatting:

Objectief gezien, als een gloednieuwe auto geprijsd tegen serieuze rivalen, is de Morgan op zijn best een 3/10 auto. Maar als je het zo beoordeelt, heb je de reden voor het bestaan ​​catastrofaal verkeerd ingeschat. Beoordeel de Morgan als een auto om je liefde voor auto’s op te warmen en troost te bieden uit de knorrige, cynische, heads-in-phone-schermen moderne wereld en het is een solide 10.

Het is onwaarschijnlijk dat u een Morgan-blind koopt, en u zult het waarschijnlijk ook niet afwegen tegen moderne roadsters zoals MX-5s of Boxsters. We stellen zelfs geen Caterhams of Atoms voor, gezien deze auto’s volledig gericht zijn op strakke, spannende handling waar de Plus 4 niet fel genoeg is.

Je koopt een Morgan niet alleen omdat je zijn zwakheden accepteert, maar ook bereid bent om er een deugd van te maken, gedwongen wordt om de rijervaring op te zuigen op een manier die we zeker zullen missen als we weer in onze moderne sedan of suv hebben plaatsgenomen.

De Plus 4 bezit weinig finesse, maar biedt heel veel plezier.

Deze zouden wij kiezen …

Morgan Plus Four 110th Anniversary 2dr

£ 44,106.00

lengte 4,010mm

Lengte 1,220mm

Seats 2

deuren 2

Minimaal gewicht 927 kg

Bandenmaat Achter 195/60 R15

Bandenmaat Reserve N

Wieltype 15 Spaak

Topsnelheid 118 Mph

0-100 7.50s

Motorinhoud 1.999 cc

Brandstoftype Benzine

Versnellingsbak Manual

Motorvermogen – BHP 154bhp

Motorvermogen – KW 115 kW

Motorvermogen – RPM 6.000 rpm

Motorkoppel – LB · FT 148lb · ft

Motorkoppel – NM 201Nm

CO2 215 g / km

Standaard Euro Emissies Euro 6

EG gecombineerd 39.8 mpg

cilinders 4

Cilinderlay-out in lijn

Aantal kleppen 16

Aandrijving Achterwielaandrijving

Brandstoftoevoer Injectie

Katalysator

Motorindeling Noord Zuid

Bron: The Top Gear car review:

Klik hier voor het originele bericht