schildje Schouwen-Duiveland rit (002)

Routebeschrijving Schouwen-Duivelandrit 14 juli 2018

MORGAN SCHOUWEN-DUIVELANDRIT 14 JULI 2018

Algemene aanwijzingen:

. Geen doodlopende wegen.

. Geen onverharde wegen

. Teksten op (straatnaam)borden zijn tussen aanhalingstekens en zijn steeds daadwerkelijk aanwezig.

DEEL 1, MOLENBERG-RTM MUSEUM

Adres Boerderij-golfclub Molenberg: Hogeweg 35, Burgh-Haamstede

Vetrektijd 10.45. Rijtijd ongeveer ½ uur. Vertrek tram 11.45.

Het eerste stuk van deze route loopt langs de grens van het uitgestrekte duingebied van Schouwen. Dit is het oudst bewoonde gebied van het eiland.                               

  1. Einde oprijlaan van de Molenberg rechtsaf.

De boerderij Molenberg is het witte gebouw dat van de weg af gezien links van de schuur staat. Het gebouw dateert van het begin van de 19e eeuw.

  1. Weg vervolgen tot stoplichten

– Na ongeveer 500m ‘doorgaand verkeer’ volgen.

– We passeren de ring van Burgh

Burgh dankt zijn naam aan de 9de-eeuwse ringwalburg. Deze burg lag niet op de plek van de ring maar achter de huizen aan de rechterhand. Deze burg is bijzonder goed behouden met een nagenoeg onbebouwd burgterrein en een grotendeels intact gebleven middenpad. Verder zijn de omringende plaggenwal en de later gedempte en deels bebouwde brede gracht herkenbaar. Er is een reconstructie gemaakt van de omwalling. Wanneer je bij Albert Heijn parkeert en een stukje naar het oosten het weggetje oploopt kun je de replica van de wal zien.

De dorpskerk in het midden van de ring is eind 11de eeuw gesticht. Rond de kerk staan perenbomen van een bijzonder ras. Deze worden ieder jaar geveild voor een goed doel.

Na Albert Heijn ziet u rechts een merkwaardig hoog geel gebouw. Dit is het tot woonhuis verbouwde tramstation met watertoren van de stoomtramlijn over Schouwen-Duiveland die hier eindigde.

– We passeren de ring van Haamstede

De bijzonderheid van deze ring is dat er een kasteel aan ligt. Dit ligt aan je linkerhand, schuin achter de toegangspoort. Het slot dateert uit de 12e eeuw. De beroemdste bewoner was Witte van Haamstede een bastaardzoon van graaf Floris V.

  1. Bij stoplichten rechtsaf, ‘Zierikzee’.
  2. Bij rotonde linksaf, tweede afslag. ‘Renesse’.

Links zien we nieuw aangelegde – natte – natuurterreinen. Het is de bedoeling dat het gehele gebied tussen de zee en de weg waar we op rijden zo veel mogelijk natuurgebied wordt.

  1. Vervolgens 5 rotondes rechtdoor. Steeds ‘Rotterdam’ volgen. De laatste rotonde is een ellipsvormige.
  2. We rijden onder de N57 door.
  3. Bij T-voorrangskruising linksaf. ‘Grevelingenmeer’. ‘
  4. We rijden over de Brouwersdam op de weg die parallel loopt aan de N57 aan de kant van de Grevelingen.
  5. Bij T-voorrangskruising linksaf. Bord schuin links vooruit: ‘Springersdiep, De Punt’.
  6. Rechtsaf. ‘Springersdiep, De Punt’.
  7. Na einde Brouwersdam rechtsaf: ‘De Punt West’.
  8. Weg draait naar links het parkeerterrein van het RTM-museum op.

De NV Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) verzorgde in de eerste helft van de 20e eeuw vanuit het tramstation aan de Rosestraat op Rotterdam-Zuid met behulp van stoom- en motortrams over 235 km tramspoor en met veerboten het vervoer tussen Rotterdam, de Zuid-Hollandse eilanden en Schouwen-Duiveland. Wie vanuit Burgh met de RTM reisde was al in vijf en een half uur in Rotterdam-Zuid! De lijn liep vanuit Burgh via Haamstede, Renesse, Brouwershaven, Noorgouwe en Zierikzee naar de veerhaven van het Zijpe (bij Bruinisse). Vandaar met de veerboot naar Numansdorp en vervolgens met een andere tram via Blaaksedijk en Barendrecht naar Rotterdam-Zuid. De RTM exploiteerde verder lijnen naar Oostvoorne, Hellevoetsluis, Nieuw-Beijerland, Strijen en Zwijndrecht, en een lijn die de plaatsen en veerhavens op Goeree-Overflakkee met elkaar verbond. Op 6 november 1956 reed de laatste tram naar Hellevoetsluis. In het museum en de bijbehorende tramlijn over de Brouwersdam wordt de herinnering aan dit vervoersimperium levend gehouden.

Vertrektijd tram 11.45. Tram is terug om 12.45. 

 

DEEL 2, RTM MUSEUM – ORANGERIE SLOT MOERMOND.

Vertrektijd van museum ongeveer 13.00 uur. Rijtijd ongeveer ½ uur. Aanvang lunch 13.30

Het eerste stuk rijden we over de uiterste punt van de kop van Goeree, vóór de aanleg van de Brouwersdam was dit het einde van de wereld.

  1. Na parkeerterrein rechtsaf. ‘Ouddorp’.
  2. Ongeveer 100m vóór rotonde rechtsaf. Fietsbord: ‘Ouddorp 5’
  3. Eerste weg links onder de N57 door. Fietsbord: ‘Ouddorp 4’.
  4. Bij T-kruising linksaf. Fietsbord: ‘Noordzeestrand’.

Aan de weg waar we nu op rijden stond vóór de aanleg van de Brouwersdam de laatste bebouwing van het eiland Goeree-Overflakkee

  1. Na 1,6 km linksaf. ‘Boutweg’. Afslaan bij groen fietsbord in berm: ‘50’.
  2. T-voorrangskruising linksaf.
  3. Ongeveer 70 meter vóór rotonde rechtsaf. ‘Noordzeestrand’
  4. We rijden over de Brouwersdam op de weg die parallelweg loopt aan de N57 aan de kant van de Noordzee. Let op : 30 km

Vóór het einde van de Brouwersdam zie je aan je rechterhand een hek. Dit staat om de uitwateringssluis heen. Bij laag water is de kans groot dat we zeehonden zien.

  1. Na einde Brouwersdam loopt de weg over een viaduct met aan de zijkant een railing. Daarna eerste afslag rechts. Fietsbord: ‘Renesse 4’.
  2. Direct daarna bij T-kruising linksaf. Fietsbord: ‘Renesse 4’. Straat heet ‘Rampweg’.
  3. Deze weg helemaal uitrijden. Aan het eind draait de weg naar links. ‘Loane’.
  4. Na ongeveer 600m linksaf de oprijlaan van slot Moermond oprijden. Het begin wordt gemarkeerd door twee gemetselde palen met witte koppen.

Rechts voor de ingang van de slotlaan ligt een gedenksteen die herinnert aan de ‘tien van Renesse’. Op deze plaats zijn op 10 december 1944 10 verzetsstrijders opgehangen die kort daarvoor waren gepakt bij een mislukte poging om vanaf Schouwen het bevrijde Noord-Beveland te bereiken.

Aan het einde van de oprijlaan over de brug ligt het slot Moermond. Het oorspronkelijke kasteel is gebouwd tussen 1229 en 1244. Dit eerste kasteel werd in 1297 verwoest in de strijd tussen Jan van Renesse en zijn rivaal Wolfert van Borselen. Van dit kasteel zijn slechts enkele muren behouden. Het tweede kasteel is vermoedelijk gebouwd voor 1339 en is, op het poortgebouw na, in 1454 verloren gegaan. Het bestaande Slot Moermond is uit 1513. Het kasteel werd toen weer opgebouwd waarbij het oude poortgebouw is omgevormd tot woontoren.

  1. Einde oprijlaan eerste weg rechts, ongeveer 100m vóór de brug, en na 100m links parkeerterrein oprijden. (indien dit vol is, is er verderop rechts nog een parkeerterrein. Indien dit ook vol is in de berm van de oprijlaan parkeren.) Aanvang lunch 13.30

 

DEEL 3, ORANGERIE SLOT MOERMOND – MUSEUM GOEMANSZORG IN DREISCHOR

Einde lunch 14.30. Rijtijd ongeveer 1 ½ uur

Dit deel van de tocht gaat tot Brouwershaven over het zogenoemde oudland van Schouwen. Na een stormvloed in 1134 is ertoe overgegaan om het gebied vanaf de duinen tot aan Zierikzee in het zuiden en het latere Brouwershaven in het noorden systematisch te omdijken met een lage brede aarddijk. Daarna gaan we door het gebied waar vroeger de zeearm Gouwe lag.

  1. We vervolgen onze tocht in zuidelijke richting.

2.Bij T-kruising linksaf. Fietsbord: ‘77’.

  1. Op rotonde rechtsaf, eerste afslag. ‘Burgh-Haamstede’.
  2. Op volgende rotonde rechtsaf, eerste afslag, en direct linksaf. Hoog bord: ‘Duinzoom’. Weg heet ‘Lagezoom’.

5.Tweede weg links. ‘Agri Nova’. Weg heet Kooijmansweg’.

  1. Rotonde rechtdoor, tweede afslag, en direct links. ‘Wellandweg’.
  2. Na bord bebouwde kom ‘Noordwelle’ tweede weg rechts: ‘Oude Stoofweg’ (Dit is de weg vóór het bord einde bebouwde kom Noordwelle)
  3. Bij de ring rechtsaf vóór de kerk langs. ‘Dorpsring’.

Het vergt enig fantasie om ons in het nu zo vredige Noordwelle de dag van 14 januari 1576 voor te stellen. Op die dag voerden Staatse troepen een aanval uit op het door Spaanse hulptroepen voor het belegerde Zierikzee, bezette Noordwelle. De Spanjaarden verschansten zich in de kerktoren, die vervolgens in brand werd gestoken. Soldaten die naar beneden sprongen werden gedood, 22 soldaten kwamen om.

  1. Vervolgens rechtdoor de ring weer afrijden. ‘Zuidwelleweg’. .
  2. Bij kruising linksaf. ‘Pension Boot’. Weg heet: ‘Lokkershofweg’.
  3. Bij T-voorrangskruising rechtsaf. Fietsbord: ‘Zierikzee 12’.
  4. Net voorbij knipperlicht, 200m vóór stoplichten, linksaf. ‘Dorpsweg’. We passeren bord bebouwde kom ‘Serooskerke’.
  5. Eerste weg rechts: ‘Dorpshuisstraat’.
  6. T-kruising linksaf. ‘Schoolstraat’.
  7. Rechtsaf de ring oprijden.
  8. De ring 180 graden volgen. Dus tweemaal links en vervolgens rechtdoor rijden. ‘Oude Zandweg’.

17 Bij wit vlak op de weg rechtdoor. ‘Oude Zandweg’.

  1. Weg maakt een bocht naar rechts en wordt ‘Ridderweg’.
  2. Vóór bord doodlopende weg rechtsaf: ‘Hogeweg’.
  3. Eerste weg links, bij waarschuwingsbord kruising. Let op: verkeer van links meent hier voorrang te hebben! ‘Schelpweg’.
  4. Vóór oprit naar viaduct rechtsaf. ‘Schelpweg’, later ‘Weelweg’.
  5. Bij rotonde rechtdoor, tweede afslag. ‘Kloosterweg’.
  6. We rijden vervolgens door Looperskapelle.
  7. Na wit bord ‘Brijdorpe’ linksaf en direct daarna weer links ‘Hogeboomseweg’.

Met 20 huizen, een bushalte, een begraafplaats en een picknicktafel is het moeilijk voor te stellen dat Brijdorpe ooit een plaats van formaat is geweest. Brijdorpe bezat waarschijnlijk in de 13e eeuw een haven die uitkwam op de Grevelingen en er was waarschijnlijk een burcht. Brijdorpe was in die tijd “hoofdstad” van één van de zesdedelen van Schouwen. Graaf Floris V had het plan om van Brijdorpe een koopstad te maken. Daarom kocht hij in 1288 voor deze plaats vrijdom van alle tollen. Het belang van Brijdorpe verdween echter door verzanding van de haven en door de stichting van Brouwershaven (ongeveer 1300). In het plantsoen rechts staat een bord met informatie over de historie van Brijdorpe. Op dat bord staat ook een afbeelding van de kerk die in 1572 tijdens de beeldenstorm ernstig is beschadigd en in 1590 is afgebroken. Alleen het kerkhof is gebleven. Dat ‘druk’ een relatief begrip is lees je in een interview in de PZC met een van de huidige bewoners. “Toen ik hier kwam wonen kwam ik van een eenzame boerderij. Daarom zag ik er tegenop om in een drukkere gemeenschap te gaan wonen.”

  1. Bij T-voorrangskruising rechtsaf.
  2. Na bocht naar links rechtdoor. ‘Brouwershaven‘
  3. Eerste weg links. ‘Centrum, jachthaven’.
  4. Eerste weg rechts. ‘Noorddijk’.
  5. Eerste weg rechts. ‘Centrum, Jachthaven’
  6. Deze weg langs de havens blijven volgen. Eest aan onze linkerhand de jachthaven, na een bocht naar rechts de oude haven.

Brouwershaven is ontstaan rond 1300. In de late middeleeuwen was er een bloeiperiode door de visserij en de handel o.a. met Engeland en de Oostzee. Gedurende de 80-jarige oorlog is deze handel verschoven naar Holland. In de 17e eeuw was er een bloeiperiode als vissershaven. In de negentiende eeuw was er een opleving toen het Haringvliet en het Goereese Gat verzandden. De zeevaart naar Rotterdam verplaatste zich naar de Grevelingen. Bij Brouwershaven werd de lading overgeladen op kleinere schepen. De rijksoverheid bouwde een groot kantoor voor het loodswezen en voor de belastingdienst en ook een aanzienlijke .

werkplaats voor tonnen die de vaarweg bebakenden. Dit is het gebouw tussen de jachthaven en de oude haven. Na het graven van de Nieuwe Waterweg (1872) verdween de functie van overslaghaven voor Rotterdam.

  1. Einde oude haven linksaf: ‘Doorgaand verkeer’ en vervolgens weer linksaf de haven volgen.

Op het plein het standbeeld van Jacob Cats die in Brouwershaven is geboren. Hij werd niet alleen de auteur van heel vervelende rijmpjes maar ook Raadspensionaris van Holland en Zeeland. Hij woonde in Den Haag in wat nu het Catshuis is. Zijn welstand had hij voor een groot deel te danken aan zijn huwelijk met een dochter uit een schatrijke Antwerpse redersfamilie.

  1. Weg loopt naar rechts langs brandweergarage.

Tankstation

  1. Bij kruispunt met bord waarop onder andere staat ‘Serooskerke’: linksaf slaan. ‘Kijkuitsedijk’.

Rechts de polder Oud-Bommenede. De Kijkuitsedijk en de Binnendijk waar we later over rijden zijn de nieuwe bedijkingen van Bommenede.

  1. Kijkuitsedijk maakt aan het eind een bocht naar rechts. (Dus niet rechtdoor naar beneden).
  2. Vervolgens direct linksaf. ‘Noord Langeweg’.
  3. Eerste weg rechts. ‘Schapenweg’, wordt “Binnendijk’.
  4. T-kruising linksaf.

Links van ons bevindt zich de polder Nieuw Bommenede

  1. T-kruising bij hoge dijk, rechtsaf. Bord: ‘Haven van Bommenede’ (maar niet de pijl naar links volgen)
  2. Na 150m uitzichtpunt met bankje. Bord: ‘Zonnemairensedijk’.

De Zonnemairensedijk maakt deel uit van de bedijking van het Sunnameer: De polder Zonnemaire.

  1. Zonnemairensedijk wordt later ‘Dreischorsedijk’.

De Dreischorsedijk is een deel van de dijk die om het eiland Dreischor lag.

  1. Bij kruising rechtdoor. Fietsbord: ‘60’.
  2. Vervolgens nog een keer fietsbord ’60’. Rechtdoor dijk blijven volgen.
  3. Daarna fietsbord ‘knooppunt 60’ richting ‘61’ volgen. Op de dijk blijven rijden.
  4. Bij voorrangskruising met ‘Gaanderse’s weg’ rechtdoor. ‘Dreischorsedijk’. Fietsbord: ‘61’.
  5. Weg loopt naar beneden. Rechts aanhouden weer de dijk op. Fietsbord ‘61’.
  6. Eerste weg rechts: ‘Oosterweegje’.
  7. In Noordgouwe rechtdoor de ring op. Bocht van 90 graden naar rechts op de ring maken en dan rechtdoor de ring weer verlaten. ‘Brouwerijstraat’. Bord links op muur.

Noordgouwe is een van de jongste dorpen van Schouwen. Het ontstond kort na de indamming van de noordwestelijke tak van de Gouwe.

  1. Bij voorrangskruising rechtdoor. ‘Weeldijk’.

De Weeldijk dankt zijn naam aan de weel (put) die ontstaan is na een dijkdoorbraak. De dijk ligt om de polder Zonnemaire in het gebied van de Gouwe.

  1. Bij weg die van links komt, rechts aanhouden.
  2. Bij driesprong links aanhouden. ‘Goudmijnweg’.
  3. Bij T-voorrangskruising linksaf.
  4. Na bord bebouwde kom Noordgouwe direct rechts. ‘Donkere weg’.

We rijden nu Schuddebeurs in. Dit dorp lig op een ingepolderde zandafzetting van de Gouwe en heeft veel bos. De inpoldering is vermoedelijk samengevallen met de winning van de Noordgouwepolder in 1374. De bosachtige omgeving trekt in de 17e en 18e eeuw veel rijke bestuurders vanuit Zierikzee naar Schudde­beurs om een royale buitenplaats aan te laten leggen. Enkele hiervan bestaan nog steeds en hebben namen als ‘Mon Plaisir’, ‘Heesterlust’, ‘Welgelegen’ en ‘Bleyk­zicht’. Begin 20e eeuw volgen er handelaren uit Zie­rikzee en rentenierende boeren die karakteristieke villa’s laten bouwen.

  1. In Schuddebeurs, voorbij Hostellerie Schuddebeurs, linksaf. ‘Zierikzee’. ‘St-Joostweg’.
  2. Bij T-voorrangskruising linksaf en direct daarna rechtsaf. ‘Verbrandemanweg’. (NB: op de kaart heet deze weg ‘Het poldertje’.

Deze weg loopt door een deel van de Gouwe dat pas laat is ingepolderd en dat ligt tussen Schuddebeurs en de Bettewaardsedijk waar we straks over zullen rijden.

  1. Bij driesprong aan einde weg linksaf dijk oprijden.
  2. Deze dijk helemaal uitrijden tot T-kruising. Daar rechtsaf. Bord recht vooruit: ‘Parkeren op de oprit verboden’.
  3. T-kruising linksaf. ‘Oudepolderdijk’. (NB: op de kaart heet deze weg ‘Noorddijk’.

De Oudepolderdijk was vóór de aanleg van de Bettewaardsedijk de buitendijk van Duiveland.

  1. Eerste weg links, voorrangskruising. Fietsbord: ‘61’.
  2. Na bord bebouwde kom Dreischor rechtsaf. ‘Bogerdweg’
  3. Bij bord ‘Centrum’ rechtsaf. Vervolgens weer rechts aanhouden: ‘Slotstraat’.

Links een voormalige burgemeesterswoning, gebouwd in de stijl van Huis Hofwijk in Voorburg. Ook bij Dreischor stond een kasteel, het slot Windenburg. Het is gesloopt in 1837. Bij de sloop was bepaald dat fundamenten met slotgracht moesten blijven bestaan. Men heeft zich daar niet erg aan gehouden. De gracht kwam vol met puin en de rest is weggevaagd in de stormvloed van 1953. Later is er op dit terrein deze burgemeesterswoning gebouwd.

  1. Daarna links aanhouden. ‘Zuidstraat’.
  2. De Zuidstraat komt uit op de ring. Daar rechtsaf.

De ring is in haar geheel een beschermd monumenten en is een van de mooiste van Zeeland. Centraal staat de kerk uit de veertiende eeuw. Om de kerk lag het kerkhof, dat rondom voorzien was van een gracht. Zowel de kerk als het kerkhof waren gewijd gebied en vormden hierdoor een veilige vluchtplaats voor misdadigers. Dreischor is, naast Noordgouwe, een van de weinige dorpen waar nog een gracht rond de kerk aanwezig is.

  1. Ring 90 graden volgen. Bij fietsbord ‘68’ rechtsaf de ring verlaten. ‘Ooststraat’. (het kan zijn dat de ring of de Ooststraat geblokkeerd is door auto’s. Dan ring weer afrijden via de Zuidstraat en eerste weg links nemen, vervolgens weer rechts de Ooststraat in.)
  2. Na smalle kruising rechtdoor. Vervolgens links het museum, rechts een parkeerplaats.

Gelegenheid om thee of een andere versnapering te drinken. Geplande vertrektijd 16.15.

  

DEEL 4: MUSEUM GOEMANSZORG – RESTAURANT HEERENKEET

Rijtijd ongeveer 1 ¼ uur. Geplande aankomsttijd 17.30.

De tocht gaat door het Dijkwater naar Duiveland, achtereenvolgens de Bruinisse polder, de Oosterlandsche polder en de polders rond Ouwerkerk, en vervolgens door Zierikzee.

  1. Parkeerterrein rechts afrijden (Oostelijke richting). ‘Molenweg’, wordt ‘Blindeweg’.
  2. Bij kruising rechtdoor. ‘Blindeweg’.
  3. Bij T-kruising rechtsaf. Fietsbord ‘68’.
  4. Bij T-voorrangskruising linksaf. ‘Weg door het dijkwater.’

Links en rechts zien we het laatste stukje dat resteert van de Gouwe en dat pas na de ramp van 1953 van de Grevelingen is afgesloten. Rechts de dijk die door deze afsluiting zijn functie heeft verloren.

  1. Weg blijven volgen. Wordt later ‘Dillingsweg’.
  2. Weg loopt ten slotte langs dijk aan linkerhand.
  3. Bij driesprong rechts aanhouden. ‘Oudendijk’. We passeren aan onze linkerhand een golfbaan.
  4. Bij T-kruising linksaf. Bordje: ‘Grevelingen’.
  5. Bij T-kruising rechtsaf. We rijden nu op een ‘fietsstraat’.
  6. Weg loopt onder de N59 door. Daarna links aanhouden de dijk op. (Let op verkeer van links!)
  7. Weg loopt na het havenplateau weer naar beneden.
  8. Let op: Beneden maakt de weg een bocht naar rechts. In die bocht links afslaan. ‘Steinstraat’.
  9. Let op: In bocht naar rechts direct links de dijk oprijden. ‘Boomdijk”.
  10. Bij waarschuwingsbord kruising rechtdoor.
  11. Verderop links aanhouden. ‘Vluchthavenweg’.
  12. Bij T-kruising rechtsaf. ‘Rijksstraatweg’.

Links het havenplateau van het vroegere veer Zijpe – Anna Jacobapolder. De opstelbanen voor de auto’s zijn nog duidelijk zichtbaar en de originele gebouwen zijn ook nog steeds aanwezig.

  1. Let op, nu niet fors gas geven maar direct na de waarschuwingsdriehoek overstekende fietsers linksaf. De weg ligt wat verscholen in het gras. ‘Zuidweg’.
  2. We rijden door de buurtschap ‘Het Zijpe’.
  3. Na Het Zijpe tweede weg rechts. ‘Jan Goudzwaardweg’.
  4. T-kruising linksaf.
  5. Eerste weg rechts. ‘Vrieseweg’. Wordt ‘Hoge Maireweg’.

De twee toegangspalen aan onze linkerhand hebben daar niet altijd gestaan. Ze behoorden bij de toegangspoort van het in 1945 gebombardeerde slot Het Heerenhof en zijn hiernaartoe verplaatst.

Het ontstaan van Oosterland ligt in het midden van de veertiende eeuw nadat eerder de Oosterlandpolder werd gesticht. Daarbij werd de kreek ‘De Maire’ afgedamd en op het hoogste deel van de nieuwe polder werd het dorp gebouwd.

  1. In Oosterland eerste straat links. ‘Hofweg’. Aan linkerhand hebben we nu een aarden wal/dijk.

Aan de andere kant van de aarden wal heeft vanaf eind 14e eeuw een groot kasteel gestaan: Oosterstein. In de 18e eeuw was het kasteel al tot een ruïne vervallen. In 1744 zijn de laatste bovengrondse resten opgeruimd. In 1958 zijn funderingen opgegraven. Wat verder resteert zijn delen van de gracht. Het terrein is een archeologisch monument.

  1. Bij einde Hofweg linksaf. ‘Nieuwstraat’.
  2. Deze weg helemaal volgen. Wordt ‘Lage Rampertseweg’.

Aan onze linkerhand is er vanaf Oosterland tot bijna de Oosterschelde een gebied met kreken. Dit zijn stroomgeulen, al dan niet ontstaan na een eerdere dijkdoorbraak, die zo diep waren dat het niet loonde om ze bij inpoldering in landbouwgrond om te zetten.

  1. Bij T-kruising rechts en direct weer links. ‘Oostweg’. Wordt bij de bebouwde kom van Ouwerkerk: ‘Koningin Julianastraat’.
  2. Na bord bebouwde kom Ouwerkerk eerste weg links. ‘Noorsestraat’

Deze straat dankt zijn naam aan de woningen die na de ramp door Noorwegen zijn geschonken en die nog steeds in deze straat staan.

(Doorgaand verkeer over de ring is op dit moment niet mogelijk wegens werkzaamheden aan de riolering. Wie toch de ring wil zien rijdt rechtdoor op de Koningin Julianastraat, vervolgens de ring rond. Terug over de Koningin Julianastraat en dan rechtsaf de Noorsestraat in. De oorspronkelijk geplande route was: ring 180 graden omrijden, dat is tweemaal links, en dan rechtdoor de Hubrecht Kosterstraat in. Vervolgens bij T-kruising rechtsaf: “Noorse straat”.

  1. T-kruising linksaf. ‘Phoenixstraat’, later ‘Baalpapenweg’.

Tijdens de ramp van 1953 is waar nu het watersnoodmuseum staat een grote dijkdoorbraak geweest. Door de grote stroming is in de buurt van Ouwerkerk het krekengebied ontstaan waar we nu doorheen rijden.

  1. Waar de weg bij de zeedijk komt rechtsaf. ‘Weg van de buitenlandse pers’.
  2. We passeren aan onze linkerhand het watersnoodmuseum. De plek van de dijkdoorbraak en de latere dichting van de dijk met caissons.
  3. Ongeveer 900m na watersnoodmuseum linksaf de dijk op. Mooi uitzichtpunt. Daarna weg in dezelfde richting vervolgen.

Ook op deze plaats is in 1953 de dijk doorgebroken wat te zien is aan de kreek aan de landzijde.

  1. Tweede weg rechts (na ongeveer 1500m bij de eerste windmolen) en daarna direct links aanhouden. ‘Groene dijk’.

De Groene dijk vormde in het verleden de dijk die Duiveland scheidde van de Gouwe die links van deze dijk liep en zich uitstrekte tot Zierikzee.

  1. Bij T-kruising linksaf. ‘Gouweveerseweg’.

Deze weg leidde naar het veer over de Gouwe dat Duiveland met Schouwen verbond.

  1. Bij T-kruising linksaf en daarna direct rechts naar stoplichten.
  2. Bij stoplichten bij groenlicht rechtdoor rijden.
  3. Bij rotonde rechtsaf, eerste afslag, en vervolgens rechtsaf. ‘Centrum’. Weg heet ‘Trambaan’.
  4. Na busstation en verkeersremmers, vóór een sloopterrein, linksaf. ‘Caustraat’.
  5. Bij T-kruising linksaf. ‘Grachtweg’.
  6. We rijden nu onder de Noordhavenpoort door. Nu lijk het of we niet meer verder kunnen maar aan de linkerkant ligt een noodweg. Vervolgens om de oude haven heen, tweemaal links.

Aan het einde van de middeleeuwen was Zierikzee een belangrijke handelsplaats. De tachtigjarige oorlog en de verzanding van vaarwegen waren de oorzaken dat de stad, langzaam in verval raakte en nooit meer tot grote welvaart is gekomen. Jammer voor de bewoners maar goed voor de bezoekers die hier een stad vol monumenten vinden die vrijwel niet door nieuwbouw is bedorven.

  1. Vóór de Zuidhavenpoort rechtsaf. We krijgen nu de Nieuwe haven aan onze linkerhand. Straat heet: ‘Nieuwe haven’, daarna ‘Hoofdpoortstraat’, daarna ‘Laan van Saint Hilaire’.

De oude haven kwam oorspronkelijk uit op de Gouwe. De toegang tot de Oosterschelde werd echter steeds meer bemoeilijkt door de verzanding van de Gouwe. Daarom is in 1596-1600 een havenkanaal gegraven van de oude haven rechtstreeks naar de Oosterschelde. Het eerste deel van dit kanaal is de Nieuwe haven.

  1. Bij T-kruising rechtsaf, ‘alle richtingen’ en direct op rotonde rechtdoor, tweede afslag. Let op fietsers
  2. Bij volgende rotonde rechtdoor, tweede afslag. Let op fietsers
  3. Bij stoplichten linksaf. ‘Renesse’, en direct rechtsaf. ‘Zandweg’.

Het stenen gebouw links is het vroegere pompstation van de waterleiding die eerst in de dertiger jaren op het eiland is aangelegd. Voor het gebouw een monumentale fontein die evenals het pompstation al geruime tijd niet meer werkzaam is.

Vervolgens zien we links nieuwe natte natuur aangelegd in een Natura-2000 gebied.

  1. Bij T-kruising rechtsaf en direct weer links. ‘Zandweg’.
  2. Bij T-kruising in Kerkwerve linksaf. ‘Verseputseweg’.

De stamvader van de familie Verseput is Cornelis Verseput geboren vóór 1575 en wonende te Kerkwerve. De naam verwijst naar een zoetwaterput of gemeenteput. Onzeker is of de weg ook naar deze put is genoemd. Waarschijnlijker is dat hij vernoemd is naar de familie Verseput die lang een boerderij aan deze weg heeft gehad.

  1. Bij T-kruising met N59 rechtsaf.
  2. Bij afslag ‘Scharendijke’ linksaf. ‘Heerenkeet’ (bord doodlopende weg negeren)
  3. Weg volgen tot parkeerterrein onder aan de dijk bij haventje. (indien dit vol is kan er ook bij de Viswinkel worden geparkeerd).

De Heerenkeet dankt zijn naam aan de keet die hier vroeger stond waarin het bestuur van het waterschap vergaderde.