Door: David Gandy

groot3

Gevaarlijke, onvoorspelbare en oorverdovend luide — wat is er nog meer om liefdevols over de Morgan Plus 8 te vertellen, een auto zo chagrijnig als iedere andere 50 jaar oude ?

Laten we meteen iets recht zetten. De Morgan Plus 8 50th Anniversary Edition heeft geen enkele zin. Het is geen moderne auto, maar het is; het is geen  klassieker, maar het is. Er zijn geen directe concurrenten, met uitzondering van, Nou… andere Morgans.

Er zit geen dak op en je hebt geen bescherming tegen welke weersomstandigheden dan ook. Hij heeft ruitenwissersstangen, maar geen voorruit. De benzine meter is recht voor je waar de snelheidsmeter en toerenteller zouden moeten zitten, maar deze zitten in het centrum van het dashboard waar je ze niet kunt aflezen. Er is absoluut niets waar je de bagage kwijt kunt. In feite, is er nergens plek om iets neer te leggen. De meest baanbrekende technologieën zijn een Cd-speler en een radio. De laatste keer dat ik dit model zag was in 1999 — ik weet zeker dat hij werkt, maar eerlijk gezegd hoor je hem toch niet zodra je gas geeft.

Ik reed de auto via de M40 naar Bicester Heritage en er was werkelijk niets waarom ik verliefd zou kunnen worden op deze auto. Als u ooit met deze auto gaat rijden, wees dan niet zo’n een idioot als ik om zonder helm de snelweg op te gaan. Een zonnebril en een petje bieden geen enkele bescherming! Op een ellendige, grijze, druilerig Britse zomerdag, voelde iedere regendruppel zo’n beetje aan alsof je door een sluipschutter werd aangevallen — maar om eerlijk te zijn, ik voelde alsof de Plus 8 probeerde me te vermoorden. Op een zeer natte snelweg, een auto van 1200 kg, 367 pk aan de achterwielen en geen elektronische hulpmiddelen is zeker een interessante plek om te vertoeven. Concentratie verlies gedurende één minuut betekent zeker het einde is nabij!

50a

Deze auto is een ramp, en godzijdank zullen er slechts 50 van deze 50e verjaardag-modellen worden verkocht — Heb ik gelijk? Absoluut niet. Ik heb nog nooit een auto zoveel begeerd als deze plus 8. U ziet, Morgan — en met name de Plus 8 — staat voor alles waarvan ik hou als het gaat om autorijden en de vrijheid van het rijden. Deze auto is de tegenpool van het digitale tijdperk. Millennials zijn gewoon niet geïnteresseerd in autorijden tegenwoordig. Ze willen allemaal elektrische, zelfsturend auto’s, met Wifi-hotspots en goede verlichting voor hun selfies… zij zullen deze auto absoluut haten, en dat maakt mijn liefde steeds groter.

De auto is een absoluut genot om te rijden, de droom van een purist. De vering is comfortabel en absorbeert oneffenheden in het wegdek heel goed. De dreun van de V8-motor is een zeldzame, authentiek, het juiste V8 geluid, niet zoals bij de meeste van de turbo aangedreven sportauto’s, waarbij u een bijna elektronisch uitlaatgeluid hoort. Van nul naar 100 kost amper 4,5 seconde, volgens Morgan, maar de rauwheid en gebrek aan bescherming tegen de elementen maakt het voor je gevoel veel sneller; in elke versnelling is een lichte druk op het gaspedaal voldoende voor een aanval op de zintuigen. Op het circuit in Bicester Village was de auto een briljante verrassing, pure onverdunde fun. Op de weg kunnen de brute kracht en onvoorspelbaarheid een beetje eng zijn, op een circuit blijkt het verslavend en leuk, met controleerbare overstuur waardoor overvloedige power slides mogelijk zijn op iedere hoek. Je krijgt snel meer vertrouwen in de auto en ik kreeg steeds meer bewondering voor het gevoel in de stuurinrichting en de uitstekende remmen. Dit gaat nooit de snelste auto worden op het circuit, maar ik verzeker u, u zult grijnzen van oor tot oor, en dat zal nooit gaan vervelen.

50b

Kortom, is de Morgan Plus 8 een twee-vingers eerbetoon aan de moderne wereld. Het is een onconventionele, old-school Britse gentlemen’s rauwdouwer; een individualistisch, Churchill-achtige, een eigenwijze auto met een eigen karakter die niet lang zal overleven in steeds meer politiek correcte en veel minder interessante wereld, en er hangt iets verdrietigs boven dit gegeven. Dat gezegd hebbende, Morgan Motor Company is sterker dan ooit, er zijn nieuwe modellen op de weg en vraag is nog steeds enorm, waaruit blijkt dat er nog genoeg een beetje vreemde mensen zijn, vrij van geest die deze buitengewoon excentrieke Britse auto’s willen kopen. Bravo Morgan. Oh, ik ben bijna vergeten u de prijs te vertellen… £130.000! Ik weet het, absoluut krankzinnig, nietwaar? Maar het mooie van het verhaal is: ze zijn allemaal verkocht!

https://www.vanityfair.com/london/2018/08/morgan-plus-8-50th-anniversary-edition-david-gandy-test-drive