De geschiedenis van de Morgan

DE HISTORIE VAN DE DRIEWIELERS.

Deze geschiedenis begint met de voorgangers van onze hedendaagse vierwielers: de Morgan driewieler. Totaal zijn er vanaf 1910 tot en met 1952 ca. 40.000 Morgan driewielers gemaakt.

5aDe eerste Morgan ooit gemaakt was een prototype in 1909 met een 7 pk luchtgekoelde V-twin Peugeot-motor. Twee éénzitters werden in 1910 tentoongesteld op de Olympia Exhibition: één met een 8 pk tweecilinder J.A.P.motor (J.A. Prestwich and Co. Ltd.) en één met een 4 pk ééncilinder J.A.P.motor.

beterMorgan kwam in 1912 uit met een nieuw ontwerp voorzien van een nieuw chassis en een tweezitter carrosserie. Diverse modellen werden in dat jaar tentoongesteld op Olympia. In 1912 werd Morgan een Openbare Vennootschap en tijdens de volgende jaren behaalde Morgan met succes talrijke gouden medailles, hoge waarderingen en trofeeën bij bergritten, trials en races. Morgans werden geadverteerd als de “snelste driewielers ter wereld”.

6De successen bleven doorgaan. De verkoopcijfers bereikten in 1914 een hoogtepunt. De Eerste Wereldoorlog bracht met zich mee dat de fabriek deels werd ingezet voor de productie van munitie. Maar direct na de oorlog lukte het de productie weer volledig op gang te krijgen en kon Morgan veel auto’s in de naoorlogse stormloop verkopen. Men slaagde erin dit te doen, terwijl aan het eind van de oorlog door het gebrek aan materialen, de meeste fabrikanten bijna een jaar niet konden overschakelen op volledige productie. De twee jaren na deze oorlog waren gouden tijden voor Morgan.
Tegen het eind van de twintiger jaren en tijdens de jaren dertig was het de economische depressie waarin Engeland (en een aantal andere landen) zich bevond, de verhoging van de wegenbelasting, het comfort en de kosten die Morgan er toe dwongen naast de driewielers ook vierwielers te gaan fabriceren. Men was bang dat de mensen de driewielers alleen nog als buitenissig zouden gaan beschouwen. Aan de andere kant was het de vasthoudendheid van de fabrikant en het onafgebroken succes van de afgelopen jaren die er toe leidden dat het roer niet helemaal om ging.
Van Blackburne (Burney Blackburne Ltd.) werden met veel succes de motoren gebruikt van het type KMA, KMB (racemotor) and KMC (sportmotor). Ook bekend zijn de Anzani motoren voor deze driewielers. Alessandro Anzani (1879-1956) was een constructeur en wegrenner uit Milaan. Hij was een pionier zowel op het gebied van automobielen, motorfietsen als vliegtuigen.

In 1935 maakte Morgan de F-serie Morgans met 8 PK en 10 PK Ford motoren, die tot de dag van vandaag nog als de meest betrouwbare driewielers worden gezien. Morgan bleef de productie hiervan volhouden tot 29 juli 1952. Vanaf dat moment ging men zich alleen nog concentreren op de vierwielers.

7a

STANDARD MODEL

Standard Model
Gebouwd van 1911 – 1915 en van 1921 – 1928. Het was het goedkoopste model van alle Morgans.

7b

DE LUXE MODEL

 

 

De Luxe Model
Gebouwd van 1912 – 1931 De luxe uitvoering van het standaard model.

7c_d

GRAND PRIX

 

 

 

 

Grand Prix
Gebouwd van 1913 – 1926

SPORTING

SPORTING

 

 

 

 

 

Sporting
Gebouwd van 1913-1921. De carrosserie van de Sporting had geen deuren vanwege de stevigheid, lichter gewicht, meer snelheid en een sportievere uitstraling.

8a

FAMILY MODEL (1930)

Family Model (1930)

Gebouwd van 1915-1937. Dit vierzittermodel werd in 1917 gelanceerd en zou plaats bieden aan twee volwassenen en drie kinderen. Het model is door de jaren heen diverse malen aangepast. Er was ook een tweezitter uitvoering (Sports Family) met een kofferbak.

Aero

AERO

Aero

AERO

Aero

Gebouwd van 1920-1933. Dit was het eerste in groten getale geproduceerde sportieve Morgan model, dat zowel met een J.A.P., Blackburne als Anzani motoren werd geleverd.

8i

DELIVERY VAN

 

 

 

 

 

 

Delivery Van (ca.1929)

Gebouwd tussen 1928 en 1935. Deze besteldriewieler was gebouwd op een standaard chassis. Hiervan bestonden diverse varianten, bijvoorbeeld met laadbak of twee deurtjes achter. Er is bijna geen enkele bewaard gebleven.

SUPER SPORTS

SUPER SPORTS

Super Sports

Gebouwd van 1927-1939. Morgan bouwde in 1927 een Aero met een aangepaste motor en carrosserie en noemde het een Super Sports Aero of Super Sports. In 1932 kreeg de driewieler een drieversnellingsbak. Vanaf 1933 werden de J.A.P. motoren verwisseld voor de Matchless MX, MX2 en MX4.

SPORTS MODEL

SPORTS MODEL

Sports Model
Gebouwd van 1932-1939. Dit model verving de Aero. Men had de keuze uit geen deuren, een ééndeurs of tweedeursuit-voering. In 1932 uitgevoerd met een J.A.P. motor, later werd dit de Matchless MX, MX2 en MX4 motor.

9d

Model “F-4”

Model “F-4”
Gebouwd van 1933-1952. De “F-4” was gebouwd op een geheel nieuw chassis met een viercilinder in lijn 8PK Ford model “Y”motor. Modelaanpassingen vonden plaats in 1935 en 1938.

1935-morgan-f2-three-wheelerModel “F-2”
Gebouwd van 1935-1938. Een tweezittercarrosserie op een vierzitterchassis met een 8 of 10 PK Ford model “Y”motor. Hij werd verkocht zonder deuren of alleen een deur aan de passagierszijde.

1947_morgan_fsuper3wheelroadster_1267cc_40hp_4cylinder

Model “F” SUPER

 

 

Model “F” Super
Gebouwd van 1938-1952. De “F” Super was gebouwd op een nieuw chassis en voorzien van een Ford 8 of 10PK motor. Hij was te koop met twee deuren of alleen een deur aan de passagierszijde.

Enkele beelden uit de oude doos: https://youtu.be/xRYrw2VBfZE

Vanaf 1952 tot 2011 werden er geen 3Wheelers meer gemaakt in Malvern.

ace_liberty_motors_cycle-car-1

LIBERTY ACE

2006

Na een voorbereiding van 6 jaar waren Pete en Patty Larsen in Seattle, Washington, begonnen met het bouwen van een 3 Wheeler in hun bedrijf: Liberty Motors. Het model zou door een Harley Davidson V-Twin motor worden aangedreven en was geïnspireerd op een Morgan 3 Wheeler uit de dertiger jaren, zoals die gemodificeerd was voor het racen met extra spoorbreedte tussen de voorwielen.

Het werd een succes en de auto werd door dit kleine bedrijfje in productie genomen onder de naam Ace Cycle Car. Na een artikel over de auto in de Daily Telegraph in februari 2009 spoedde een adviseur van de directie van de Morgan Motor Company zich naar Seatle en maakte een proeffrit in één van de aanwezige Ace’s. Na het circus rondom het 100 jarig bestaan van de Morganfabriek ging de directie zelf naar Seatle, maakte ook een proefrit en begon succesvol met onderhandelen. In januari 2010 werd de laatste Ace gemaakt en …… afgeleverd bij de Morganfabriek en werd het contract ondertekend waarbij alle Ace gerelateerde zaken door de MMC werden uitgekocht. De Liberty ACE zou veranderen in de nieuwe Morgan 3 Wheeler!

2010

1609

MORGAN 3WHEELER

In 2010 nam de Morgan Motor Company het besluit tot het uitbrengen van een driewielig voertuig. De Morgan 3 Wheeler werd na een afwezigheid van 60 jaar gepresenteerd aan de wereld op de Motorshow van Genève in 2011 en veroverde onmiddellijk de harten en de verbeelding van een gretig wachtende menigte van klanten en journalisten.

2011

De driewieler, in een nieuw jasje, aangedreven door een 1.9 liter V twin motor, gekoppeld aan Mazda MX5 5-versnellingsbak staat garant voor een bloedstollende acceleratie en onmiddellijke aandacht van iedereen in de nabijheid!

1522905_731022186921889_207942854_o

3WHEELER NR. 1000

Dit model bleek een dermate succes dat reeds vroeg in 2014 het 1000e exemplaar gereed was! Deze wagen werd voorzien van alle namen van de medewerkers van Morgan en is niet te koop.

2016

ev3h12

MORGAN EV3

Morgan werkt momenteel aan een elektrische versie van de 3Wheeler. Een prototype genaamd EV3 wordt geproduceerd, getest en ontwikkeld. De elektrische motor zal 101 PK leveren. De auto zal ongeveer 450 kg wegen. De actieradius wordt geschat op 240 km. De auto zal een 20kWh lithium-ion accu hebben en 9 seconden nodig hebben om van 0 tot 100 km/uur te komen. De topsnelheid zal op 145 km/uur liggen. Eind 2016 zou de auto in productie moeten komen.

 

DE HISTORIE VAN DE VIERWIELERS.

 

1914-4-wheeler-3

MORGAN 4-WHEELER uit 1914

10a

MORGAN 4-4 1937

10b

MORGAN 4-4 1937

drophead-coupe-1938

DROPHEAD COUPÉ 1938

11a

MORGAN IN LE MANS 1939

11b

MORGAN 4-4 1938

1936

Vlak vóór de eerste wereldoorlog is het eerste prototype Morgan met vier wielen gemaakt. Op foto linksvoor. Deze auto had een Dorman 4 cilindermotor. Maar hij werd nooit in productie genomen. In 1935 werd het voornemen om een voertuig met vier wielen te maken hervat. De productie van de beroemde Morgan 4 – 4 (duidend op de vier wielen en vier cilinders) begon in 1936. De gebruikte motor was een 1122 cc Coventry Climax motor met 34 pk, een maximum snelheid van ca. 130 km per uur en een acceleratie van 0 tot 100 km/uur in 28,4 sec.

1938

Aan de reeds beschikbare tweezitter en de sinds 1937 geproduceerde vierzitter auto’s werd in 1938 de drophead coupé toegevoegd. Tot 1939 werden 663 tweezitters, 99 vierzitters en 58 dropheadcoupés gemaakt.

1939/45

Tijdens het grootste deel van deze periode was de fabriek van Morgan betrokken bij de vervaardiging van luchtafweer-geschutonderdelen en landings-gestelcomponenten.

1945

Na de oorlog werd in juli de productie hervat. De fabriek had toestemming gekregen om voor het eind van het jaar 50 driewielers en 75 vierwielers te bouwen. Dit aantal werd echter niet gehaald! De 4/4 die toen werd gemaakt was voorzien van een 1267 cc Standard Special motor, met 38,8 pk (reeds geïntroduceerd in 1939). Er werd gebruik gemaakt van een Moss transmissie in plaats van de Meadows versnellingsbak. Van 1946 tot en met 1950 werden in deze uitvoering 249 tweezitters, 140 vierzitters en 106 drophead coupés gemaakt.

1947

In dit jaar bracht de Standard Motor Company de Morganfariek op de hoogte van het feit dat na 1949 de 1267 cc motor niet meer beschikbaar zou zijn i.v.m. hun nieuwe bedrijfsfilosofie die uitging van het vervaardigen van één soort motor.

1949

In 1949, met in het vooruitzicht dat de 1267 cc motor niet langer beschikbaar zou zijn, bouwde Morgan een prototypeauto met een Vanguard 1,8 liter motor.

1950

12a

MORGAN PLUS 4 1950

Deze in 1949 ontwikkelde Morgan werd in 1950 geïntroduceerd als de “Plus Vier”. De uiteindelijk toegepaste motor was de Vanguard met 2088 cc, die 68 pk leverde. Dit gaf antwoord op de veelgevraagde prestatieverhoging. Hiertoe werd het chassis versterkt, de ophanging aan de voorzijde verbeterd en werden hydraulische Girling remmen toegepast. De auto was een direct succes! De acceleratie van 0 tot 100 km/u was 17,9 seconden en hij had een topsnelheid van 136 km/u. Het nadeel van een motor met een inhoud van meer dan 2 liter was wel dat er in diverse vormen van competitie tegen krachtiger wagens gestreden moest worden. Gelukkig werd dit in 1954 rechtgezet toen de TR2 beschikbaar kwam.

1954

carpixel-net-1954-morgan-plus-4-drophead-coupe-15-wide

MORGAN DROPHEAD COUPÉ 1954

De Vanguard motor werd vervangen door de Triumph TR2 met 1992 cc, die 90 pk leverde bij 4800 toeren. De acceleratie was 0 tot 100 km/u in 13,3 sec en de topsnelheid ruim 160 km/u. De radiator werd verborgen onder de carrosserie om de aerodynamica te verbeteren. Tegen meerprijs was ook verwarming in de auto mogelijk. In 1954 en 1955 was er een speciale versie van de Drophead Coupé verkrijgbaar met vier zitplaatsen. Daarvan zijn er 51 gemaakt. Ze worden ook wel “Snob Mogs” genoemd.

1955

13a

MORGAN 4/4 SERIES II 1957

In dit jaar werd de Morgan 4/4 opnieuw geïntroduceerd als de Series II en voorzien van een Ford 100 E motor met 1122 cc, drie versnellingen en 36 pk. De auto werd verkocht als een sportauto met prima prestaties en een verschijningsvorm voor enthousiastelingen met een bescheiden beurs. Enigszins op zijn gemak deed de auto over 0 tot 100 km/u: 29,4 seconden!
Morgan adverteerde de 4/4 series II als goedkope sportwagens die je zelf gemakkelijk kon modificeren. De productie van de Series II Morgans liep door tot eind 1960. In totaal werden er 386 verkocht.

1956

De motor van de Triumph TR2 in de Morgan Plus 4 werd vervangen door de TR3 met 100 pk. De auto kon ook worden geleverd met een lichtgewicht aluminium carrosserie. Hij was dan uiterst snel.

1959

De prestaties en de veiligheid worden vergroot door de toepassing van 11 inch Girling schijfremmen. Spaakvelgen kwamen beschikbaar.

1960

61-morgan_4-4-series-iii

MORGAN 4/4 SERIES III

Met het afscheid van Ford 100E motor lanceerde Morgan de 4/4 Series III met de nieuwe motor 105E van de Ford Anglia, met 997 cc, 39 pk en een vierver-snellingsbak. Het was het model ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan. In productieperiode van oktober 1960 tot november 1961 werden slechts 58 stuks gemaakt.

1961

Morgan kondigde de introductie aan van de Morgan Plus 4 Super Sport met een speciaal getuned motor van de Triumph TR met 116 pk bij 5500 toeren. De auto had een maximum snelheid van 185 km/u
De Morgan 4/4 Series III werd vervangen door de Series IV met een krachtigere motor van 1340 cc en 23 pk meer dan zijn voorganger was afkomstig van de Ford Consul. Ook deze uitvoering kende slechts een korte bestaansperiode van oktober 1961 tot en met maart 1963. Er werden er in deze periode 114 stuks van vervaardigd. Met een totaal van 62 pk en een 4 versnellingen Ford versnellingsbak was de Series IV een snelle auto.

1962

13Een Plus 4 die door Chris Lawrence was geprepareerd en die door Chris Lawrence en Richard Shephard- Baron werd gereden won de 2 literklasse tijdens de 24 uur race van Le Mans. Zij legden een totaal afstand van ruim 3600 km af bij een gemiddelde snelheid van 150 km/u. Aan deze omgebouwde Plus 4 als prototype dankt de Plus 4 Super Sports in feite zijn bestaan.

1963

MORGAN 4/4 SERIES V

De Morgan 4/4 Series V werd in februari 1963 geïntroduceerd en geproduceerd tot maart 1968 met een Ford Cortina 116 E motor met 1498 cc en 65 pk. De Ford vierversnellingsbak was nog steeds standaard. Er werden in deze periode 639 exemplaren van verkocht.

history-photo-47

MORGAN PLUS FOUR PLUS 1965

De Morgan Plus 4 Plus werd gelanceerd tijdens de 1963 Earl’s Court Motor Show. Gepresenteerd werd een radicaal gestileerde carrosserie van glasvezel op een versterkt Plus 4 chassis en voorzien van een motor van de Triumph TR4 met 2138 cc met 105 pk. bij 4750 toeren. Hij had een topsnelheid van rond 160 km/u. Het was de eerste Morgan met een gebogen voorruit en draaizijramen. De auto sprak de traditiegetrouwe Morgankoper niet aan en de productie werd twee jaar later gestaakt nadat 26 auto’s waren verkocht.

1966

In dit jaar naderde de motor van de Triumph TR het eind van zijn leven en de Morgan Motor Company begon met het zoeken naar een vervanger. De Rover Motor Company bood de in ontwikkeling zijnde aluminium V8 motor aan en Maurice Owen sloot zich aan bij Morgan om de leiding van de ontwikkeling van een nieuwe auto op zich te nemen, de Plus 8.

1968

MORGAN PLUS 8

De Morgan Plus 8 werd voorgesteld aan het publiek tijdens de 1968 Earl’s Court Motor Show. Met een van de Buick afgeleide Rover V8 motor met een inhoud van 3529 cc en 160 pk bij 5200 toeren per minuut was de auto een revolutie. Met een Moss Gear vierversnellingsbak bereikte deze een topsnelheid van 200 km/u en 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden.

morgan-4-4-series-v

MORGAN 4/4 SERIES V

De Morgan 4/4 Series V kregen een Ford Kent motor met 1599 cc: de Morgan 4/4 1600. Een wedstrijduitvoering was ook beschikbaar met de 1600 GT versie van de motor.
De Ford Kent motor was beschikbaar in diverse uitvoeringen: er was een 2737 E met 70 pk en een 2737 GT en 2265 E met elk 95,5 pk. In de periode 1968 tot maart 1982 werden 3513 exemplaren verkocht.

16b

MORGAN +8 1971

1969
De Morgan Plus 8 wordt voorzien van dubbele uitlaatpijpen.

1970

De Plus 8 krijgt typegoedkeuring in de VS.

1971

16c

MORGAN 4/4 COMPETITION 1971

Alle Morgan 4/4 auto’s worden voorzien van de Ford 1600GT motor, die eerder in het wedstrijdmodel was toegepast.

1972

De Morgan Plus 8 wordt uitgevoerd met de volledig gesynchroniseerde 4 versnellingen Rover versnellingsbak.

1975

Er wordt naast het standaardmodel nu ook een Plus 8 lichtgewicht sportuitvoering op de markt gebracht. Er werden slechts 19 exemplaren in deze uitvoering verkocht.

1976

De Plus 8 krijgt de Rover SDI motor en de Rover 5 versnellingsbak. De auto wordt verbreed tot 155 cm om ruimte te krijgen voor de 6 x 14 inch wielen. De motor heeft 155 PK bij 5.250 toeren.

17a

MORGAN 4/4 1980

1981
De Morgan 4/4 Twin Cam wordt als alternatief model uitgebracht met Fiat’s 1600 motor met dubbele nokkenas.

1982

17b

MORGAN 4/4 1982

De Morgan 4/4 wordt nu voorzien van een Ford CVH motor met 1597 cc van de Ford Escort XR3 (met aanpassingen om een montage in lengterichting mogelijk te maken) en een versnellingsbak van de Ford Cortina. De motor heeft 96 pk bij 6.000 t/min. De auto deed er ongeveer 10 seconden over om van 0 tot 100 km per uur te komen.

1983

Brandstofinspuiting wordt een optie op de Plus 8. De auto beschikt nu over 190 pk bij 5.280 t/min. De Morgan 4/4 wordt voorzien van de Ford Capri/Sierra vijfversnellingsbak.

1985

De Morgan Plus 4 wordt opnieuw geïntroduceerd, uitgevoerd met een Fiat 2,0 liter ingespoten motor met dubbele nokkenas, versnellingsbak en spaakvelgen in Cobra stijl. De auto heeft 122 pk bij 5.300 t/min en een maximumsnelheid van rond 180 km/uur.

1987

De brandstof ingespoten motor wordt standaard op de Morgan Plus 8

1988

De Plus 4  M16 wordt geïntroduceerd met een Rover 2,0 liter M16 motor en een Rover 5 versnellingenbak. Met deze motor wordt het aantal pk’s verhoogd tot 140 bij 6000 t/min.

1990

Spaakwielen worden standaard op de 4/4’s.
De Plus 8 wordt uitgevoerd met de Rover 3,9 l. motor uit de Range Rover Vogue SE met 190 pk bij 4.750 t/min.

1991

18

MORGAN 4/4 1600 WIDE BODY 1991

De Plus 8 krijgt Gabriel telescopische schokdempers achter ter vervanging van de hefboomarm schokbrekers. De 4/4 wordt uitgevoerd met Ford’s 1600 brandstof ingespoten motor en een 5 versnellingsbak. De Plus 4 krijgt eveneens het bredere chassis van de Plus 8.

1992

Plus 4’s M16 motor van Rover wordt vervangen door de T16 motor van Rover.

1993

19a

MORGAN +4 1993

De 4/4 wordt nu uitgevoerd met Ford’s 1800 Zetec motor en een vijf versnellingsbak. De auto beschikt over 114 pk bij 5.750 t/min. De topsnelheid is rond 180 km/u en van 0 tot 100 km/u is ongeveer 7,8 seconden nodig. De Plus 8 is nu beschikbaar met spaakwielen als fabrieksoptie.

1994

De Plus 4 en Plus 8 worden uitgevoerd met Rover’s verbeterde R380 versnellingsbak.

1997

De 4,6 liter motor wordt een optie voor de Plus 8; 220 pk bij 5.000 t/min. Een aantal productieverbeteringen wordt geïntroduceerd met inbegrip van aluminium spatborden (behalve bij de 4/4), langere deuren, herontworpen interieur vanwege het plaatsen van de airbags en het gebruik van over het algemeen betere materialen.

19b

MORGAN +4 1998

1999

De vierzitsversie van 4/4 wordt opnieuw uitgebracht, nu met achterkuipstoelen in tegenstelling tot de vroegere achterbank.

2000

Het niet langer meer beschikbaar zijn van Rover’s T16 motor betekent het einde van de Morgan Plus 4.

20a

MORGAN AERO 8 PROTOTYPE 1999 BMW M62

Tijdens de Autosalon van het Zwitserse Genève wordt de Aero 8 geïntroduceerd. Voorzien van een niet eerder vertoonde aluminium chassis, geheel onafhankelijke wielophanging en aangedreven door een 4,4 liter BMW V8 motor die 286 pk leverde bij 5.500 t/min, was dit wel erg radicaal afwijken van de traditioneel gebouwde Morgans. Zijn vormgeving was controversieel. De prestaties waren 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 240 km/u.

2002

20b

MORGAN LE MANS ’62 2002

De Aero 8 GT (N) raceauto werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de autoshow Autosport International in het Engelse Birmingham. Aangedreven door een door de Zwitser Heinri Mader geprepareerde ‘droog-carter’ BMW M62 V8, met een water/oliewarmtewisselaar beschikte deze auto over 500 pk bij 6.900 t/min.
De Morgan Le Mans ‘62 -herdenkingsuitgaven kwamen beschikbaar in Plus 8 en 4/4 versies. Van elke versie werden er 40 gemaakt. Morgan kwam terug op Le Mans met de DeWalt/RSS Aero 8 GT (N), maar door motorpech werd na 17,5 uur de strijd opgegeven.

2003

21a

MORGAN RUNABOUT

Een nieuw instapmodel werd gepresenteerd: de Runabout. Deze was beschikbaar in 3 standaardkleuren en zonder verdere keuzeopties. De prijs van de Runabout lag ca. 10% lager dan van de 4/4. De auto is herkenbaar door het verminderde aantal motorkapventilatieopeningen. Na 35 jaar van productie kondigde Morgan de Anniversary Plus 8 aan. Rond 200 exemplaren van deze versie werden verkocht. Een “Limited edition” van de Aero 8 GT Coupé werd eveneens aangekondigd. Er zouden er 15 van worden gemaakt, maar het zijn er niet meer dan 11 geworden.

2004

21b

USA SPECIFICATION AERO 8

De nieuwe USA Specification Aero 8 werd geïntroduceerd tijdens de Los Angeles Motorshow van 2004. Nu voorzien van de recentste BMW M62 V8 motor, had deze ook een bredere carrosserie en een iets gewijzigde achterkant. Ten gevolge van het niet in staat zijn te voldoen aan de gangbare luchtverontreinigingsregels werd afscheid genomen van de Rover V8 motor en dat betekende dat ook de allerlaatste Plus 8’s waren gebouwd. In een productietijd van 36 jaar is de Morgan Plus 8 het best verkochte model geweest. In totaal zijn circa 6000 stuks verkocht.  Morgan kwam na de teleurstelling van 2003 terug naar Le Mans. De Aero 8 finisht weliswaar in de 24 uurrace maar slaagt er niet in om voldoende rondes af te leggen.

De productie van de Runabout wordt gestopt.

22a

MORGAN ROADSTER

Op de Britse Motor Show 2004 wordt als de vervanger van de Plus 8 de Morgan Roadster voorge-steld. Aangedreven door Ford’s 3,0 liter V6 motor van de Ford Mondeo ST220, met 225 pk, heeft deze auto een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 215 km/u. Een lichtgewichtversie van de Roadster wordt eveneens geïntroduceerd. Met een gewicht van ongeveer 850 kg en met een motor met ongeveer 248 pk beloofde dit een auto te worden met gigantische prestaties.

De Morgan Plus 4 wordt opnieuw aangekondigd nu met de recentste 2,0 liter Ford Duratec motor. Met 145 pk overbrugt deze de kloof tussen de 4/4 en Roadster.

2005

De productie van de Plus 4 – vierzitter wordt hervat en loopt tot begin 2006.

22b

LIFECAR

De North American Roadster wordt aangekondigd. Slechts 82 exemplaren zijn tussen december 2005 en februari 2006 voor levering beschikbaar. De standaarduitrusting bevat bestuurder- en passagiersairbags, airconditioning, leerstoffering, inklapbare verstelbare sportstoelen, roestvrijstalen spaakwielen, notenhouten dashboard en zelfs chromen deurhandvatten!
De unieke Morgan Aeromax wordt besteld door Prince Eric I. Sturdza, President van de Banque Baring Brothers Suisse .

Het LIFECar Project wordt aangekondigd; dat belooft binnen drie jaar brandstofcel sportauto’s met hoge prestaties te zullen laten zien.

2006

De Morgan 4/4 70th Anniversary Edition wordt uitgebracht. Er worden 142 auto’s gebouwd – twee auto’s voor elk jaar van zijn productieleven. Elke auto kenmerkt individueel het jaar dat hij vertegenwoordigt en is afgewerkt in de stijl uit die periode.

23a

MORGAN AERO 8

De nieuwe Aero 8 wordt gepresenteerd. De opvallendste verandering was de restylede voorzijde, waarvan erg veel trekken overeenkomen met de lijnen van de AeroMax Coupé, zoals die schitterde op de autosalon van Genève in 2005. De geheel uit aluminium gemaakte auto vertoont nu meer de lijnen van de traditionelere Morgan. Aangedreven door een BMW 4,4 liter V8 325 pk motor was 0 tot 100 km/u haalbaar in minder dan 4,5 seconden.

23b

MORGAN VIERZITTER

Een nieuwe Morgan vierzitter wordt uitgebracht. De Morgan-fans hadden er niet voor niets lang op gewacht, want de nieuwe vierzitter had veel nieuwe specificaties en opties en voor het eerst in zijn 70-jaar geschiedenis ook motorkeus. De Morgan vierzitter was nooit eerder beschikbaar geweest met een uitzonderlijke motor. Onthuld op de Autosalon van Genève, introduceerde Morgan een versie met 223 pk, die dit model de grootste kracht – gewichtsverhouding gaf van om het even welke open vierzitter op de markt.
Twee motorvarianten waren beschikbaar, een stoere 145 pk 2,0 l in de Plus 4-vierzitter en een vlotte en krachtige 3,0 V6 in de Roadster-vierzitter, allebei versies van de goed gebleken Ford’s Duratec motor. Goede prestaties, zuinigheid en betrouwbaarheid maken het zuivere praktische aspect van dit nieuwe model compleet.

24

MORGAN AEROMAX COUPÉ

Een beperkte reeks van slechts 100 individueel genummerde Aeromax coupés werd aangekondigd in juni 2006. Van deze auto’s worden er één of twee per week gebouwd en de laatste zal uitkomen in het jaar van het honderdjarig bestaan van de Morgan: 2009.

2009

Enorm was het feest ter ere van het 100-jarig bestaan van Morgan. Dit werd gehouden in Cheltenham, niet ver van Malvern. Er kwamen ruimschoots 3200 Morgans opdagen, letterlijk uit alle windstreken van de wereld. Diverse Amerikaanse Morgan-eigenaren hadden hun Morgan naar Engeland laten brengen. Datzelfde gold ook voor minstens één Australische en één Nieuw-Zeelandse Morgan.

De grootste verzameling van het type +4 Super Sports ooit werd geëerd door een speciale display voor de ingang. Er waren 11 stuks aanwezig. Aan de overkant van het pad stond een display van de moderne tegenhanger, de Le Mans 62, daterend uit 2002.

morgan-44-sport-2009

MORGAN 4/4 SPORT 2009

Nieuw in 2009 was de 4/4 Sport, zonder reservewiel en met meer opbergruimte. Dit werd een succesnummer in de Classic Range, zoals Morgan nu haar traditionele modellen noemt.

2010

1276529_676651125692329_777841937_o

MORGAN AERO COUPÉ

Het modellengamma op Aero basis werd uitgebreid met de Aero Coupé. Dit is in feite dezelfde auto als de Aero Supersports, maar dan met vast dak, in plaats van een afneembaar dak. Van de zijkant heeft de wagen veel weg van de Aeromax. Beide modellen zijn uitgerust met de 4.8 liter BMW motor, naar keuze met een 6-traps automatische versnellingsbak of handbak.

2012

Dit was het jaar waarin de Morgan klassenzege op Le Mans in de 2-liter klasse inmiddels 50 jaar achter ons lag. Dit werd op grootse wijze herdacht, in Frankrijk, maar ook in Nederland. Dit werd gecombineerd met de viering van 40 jaar MSCCH.

De enige nog levende bestuurder van de Morgan in 1962, Richard Shepherd-Barron, gaf akte de présence in Nederland, evenals een flinke delegatie van de Morgan fabriek. Nog nooit eerder waren zoveel Morgans bijeen op een clubevenement buiten Engeland!

Morgan’s modellengamma was grotendeels terug bij de traditionele modellen. Van zowel de 4/4, +4 als de Roadster was nu een sportversie, zonder reservewiel. De Roadster had inmiddels de 3.7 liter Ford Cyclone motor onder de kap. De traditionele modellen hadden nu alle een gegalvaniseerd chassis.

Terug van weggeweest was de +8. Deze ziet er uit als de prototypes voor de Aero 8, eind jaren ’90! De +8 deelt het chassis dat van de Aero 8 series komt, alsmede de 4,8 liter BMW motor + versnellingsbak en komt daarmee tot ijzingwekkende prestaties.

2013

Morgan ondergaat langzaam maar gestaag een structuurwijziging. Voor diverse activiteiten komen verschillende vennootschappen. Aero Racing is bijvoorbeeld opgericht voor de bouw van auto’s die op competitie zijn gericht, maar ook voor “custom” auto’s.

2014

speedster7high-w1440

MORGAN PLUS8 SPEEDSTER 2014

In dit jaar werd de gelimiteerde (slechts 60 stuks) Morgan Plus8 Speedster aangekondigd. Deze Morgan was een eerbetoon aan 100 jaar Morgan Motor Company aan de Pickersleigh Road in Malvern. Sinds 1914 is men daar namelijk gevestigd. De Speedster grijpt met zijn pure rijeigenschappen terug naar de vervlogen tijden van gestripte, straat legale raceauto’s. De combinatie van een zeer laag eigen gewicht en een 367 pk sterke V8 motor met 6 versnellingsbak (zowel handgeschakeld als automaat verkrijgbaar) zorgen voor prestaties die de concurrentie bang maakt. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt slechts 4,2 seconden en de Morgan Plus8 Speedster heeft een begrensde topsnelheid van 240 km/uur.

special-project-4-2

DE EERSTE MORGAN VAN DE AFDELING SPECIAL PROJECTS

Ook was dit het jaar van de eerste Morgan van de Special Project Afdeling, de SP1. Speciaal voor een klant ontworpen met als basis het eerder studiemodel van de Morgan Lifecar en het chassis, motor en versnellingsbak en achteras van de Roadster (3,7 l. V6) en verder ook geheel naar wens van de klant gebouwd.

2015

foto-aero-6

MORGAN AERO8 2015

Tijdens de Autoshow van Genève in 2015 werd de nieuwe Morgan Aero8 geïntroduceerd. De Aero8 werd in 2000 geïntroduceerd als volledig cabriolet en inmiddels heeft Morgan ruim 1.250 Aero modellen geproduceerd. De eerste Aero8 was een auto met de klassieke Morgan lijnen, maar dan in een modern jasje gestoken en met een totaal andere techniek. Na enkele facelifts is de productie van de Aero8 uiteindelijk gestopt in 2010, waarna men op basis van het Aero platform de Coupé en Targa versies leverden. Nu, 5 jaar na de laatste Aero8, is weer een open versie van de Aero op de markt gebracht, waarmee de Aero8 terugkeert en de Coupé en Supersports het toneel verlaten. De in 2012 geïntroduceerde en op het Aero platform gebaseerde Morgan Plus8 blijft gewoon leverbaar. Het chassis van de nieuwe Aero8  is op diverse punten aangepast en stijver gemaakt, men paste de aerodynamica aan en het veersysteem veranderde, waardoor de wegligging en zogenaamde “handling” nog beter werden. De AeroMax achterlichten maken het geheel tot een waar kunstwerk! De 4.8 V8 motor levert 367pk wat in combinatie met het lage gewicht voor indrukwekkende prestaties zorgt. De Aero8 wordt leverbaar met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak, waarbij de automaat te voorzien is van schakelflippers aan het stuurwiel.

louwman-nieuws-foto

MORGAN AR PLUS 4

Bij gelegenheid van het 65 jarige bestaan van de Morgan Plus 4 werd de Morgan AR Plus 4 geïntroduceerd. Deze Morgan wordt geleverd door de race tak van de Morgan Motor Company, AR Motorsport, en om tot die stal te mogen horen moet de Morgan aanzienlijk beter presteren dan de “standaard” versie. De Morgan ARP4 wordt daarom voorzien van een 2 liter Cosworth 4-cilinder motor met maar liefst 225 pk! Om er voor te zorgen dat dit vermogen ook goed op de weg komt en de auto een geweldige wegligging heeft, werd het chassis aangepast en werd de ARP4 rondom voorzien van remschijven en instelbare Spax schokbrekers voor het nieuwe zogenaamde “five link” veersysteem. De panelen in de motorruimte en de bodem worden van aluminium om gewicht te besparen en worden (op de bodem na) in rood uitgevoerd, net als het chassis. Uiteraard zijn een sportuitlaat en speciale wielen standaard items.

2016

80th44bew

MORGAN 4/4 80e

Dit is de Morgan 4/4 80e, een speciale uitgave van de 4/4 tentoongesteld op de autosalon van Genève in 2016. De Morgan 4/4 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1936 op tentoonstellingen in Londen en Parijs en is sindsdien met een onderbreking door de tweede wereldoorlog in productie geweest. Ter gelegenheid van deze 80e verjaardag zullen 80 exemplaren van deze versie worden gebouwd. De 4/4 80e verjaardag heeft een 1,6 liter Ford Sigma motor. Deze Morgan is beschikbaar in 3 kleuren, die doen denken aan de kleuren van weleer: een combinatie van donker en amandelgroen, Saksisch blauw en donkerrood. Het model heeft een veelheid aan kenmerken die zijn geïnspireerd op de eerste editie van de Morgan 4/4, dichte wielen met koperen velgsloten, messing accenten op de buitenkant, unieke limited edition metalen graphics in de lak. Verdere details bevatten quad motorkapriemen, messing grilgaas, een mohair dak en deel-tonneau cover. Crèmekleurige Smiths wijzerplaten met messing verfraaiingen zijn juweeltjes in het mat gelakt walnootdashboard. Uitgebreide lederen deurafdekkingen, leder deurklinken en een scala aan nieuwe trimdetails voltooien de look. Een genummerde plaquette herinnert elk eigenaar eraan dat zijn auto 1 van de 80 van deze limited edition voertuigen is.

 

.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *